Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40
  1. #21
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha TR1
    Inlägg
    1 205
    Ser ut att bli en del fukt på golvet i det där garaget. Jag har torrt i mitt egna kallgarage men åker heller inte in och ut med bilen. Kör utan om du oroar dig, det är ju bara att skölja av sedan eller så lägger du kapellet över sadel, styre och instrument så att du får delvis skydd mot partiklar.

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Mariestad
    Hoj
    Honda VTR 1000 -06
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av Bennyfax Visa inlägg
    Ser ut att bli en del fukt på golvet i det där garaget. Jag har torrt i mitt egna kallgarage men åker heller inte in och ut med bilen. Kör utan om du oroar dig, det är ju bara att skölja av sedan eller så lägger du kapellet över sadel, styre och instrument så att du får delvis skydd mot partiklar.
    Bilden ger väl kanske en lite skev bild.
    Enda gångerna det blivit blött på golvet va när jag körde in bilen och slafset på stänkskydden lossnade.
    Det ska förhoppningsvis hållas ganska torrt denna vintern.

    Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

  3. #23
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kainulasjärvi
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Inlägg
    651
    Citat Ursprungligen postat av Stonemountain Visa inlägg
    Detta är väl samma som en frostvakt vilket går att köpa på många ställen eller?
    Jag säljer belysning och i vissa skåp om styrningen sitter i skåpet måste vi ha det då styrutrustningen kräver +5 grader.
    Hej.
    Ja, det finns säkert många varianter på dessa, med och utan termostat.
    Så det är säkert sådana ni monterar, vissa brukar dock inte vara helt beröringssäkra, då dom är tänkta för skåpmontage, och då har jag gjort en egen liten kapsling.
    Effekten jag har använt mig av har varit ca 25W, och nu var den här lite större.
    Men denna tyckte jag var smidig eftersom den är helt färdig att bara placera ut.

  4. #24
    Medlem Harmon Rabbs avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Hoj
    Ducati 748R -02, Ducati Monster S4RS -07
    Inlägg
    9 722
    Ett överdrag avsett för inomhusbruk andas väl rätt bra. Det är själva avsikten med dem. Där är det väl mer att man sätter det på en ren yta och ser till att det inte har fått smuts som kan repa lackerade ytorna.

    Använder ett överdrag över vintersäsongen för att inte hojen ska bli dammig.

    Jag hade använt ett överdrag som andas i ett öppet garage som beskrivs av trådskaparen. Hade inte gjort det svårare än det behöver vara. Det är nog rätt bra ventilerat i det garaget eftersom det är öppet genom längan eller åtminstone ett par av garageplatserna.

    Hade hojen stått utomhus utsatt för vädrets element hade jag haft mer huvudbry.

    Hade t om testat med ett gammalt lakan. Lägger man över det behöver det inte ligga mot lackerade ytor nödvändigtvis. Bättre det än en hel vintersäsong där det har yrt damm och gruspartiklar över motorcykeln.

    Det har hänt ett jag har lagt över ett gammalt lakan själv ibland eftersom det är enklare och smidigare och hojen kanske inte är så ren som jag önskar när den ställs undan en period under säsong.

    Vinterhalvåret har jag ett överdrag som andas. Mitt garage har element. Kör jag inte ut och in en bil är det stabil temperatur där.

    Det blir inte så mycket fukt och kondens ens på vintern eller om man ställer in en blöt bil. Inte tillräckligt för att det ska vara märkbart på hojen. Brukar undvika att ställa in en bil med snö som ska tina upp, men det är mer för bilens skull faktiskt.

    Viktigaste är väl att man gör rent hojen. Kanske sprayar på något som skyddar vissa komponenter från oxidation om den står mer utsatt för temperatur och fukt.

  5. #25
    Medlem Mabes avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Utanbys
    Hoj
    DR650SE, FS E-bike
    Inlägg
    1 534
    Alltid kört kallgarage utan att täcka över hojen och det har fungerat utan problem. Man får blåsa av cykeln till våren och kanske spola av den vid behov.

  6. #26
    Absolut billigaste värmeelementet är en 25W eller 40W sladdlampa. Det borde räcka med 25W, det man vill åstadkomma är ju att det är lite varmare under kapellet än utanför för att hindra kondens.

  7. #27
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kainulasjärvi
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Inlägg
    651
    Citat Ursprungligen postat av Blomsterhondan Visa inlägg
    Absolut billigaste värmeelementet är en 25W eller 40W sladdlampa. Det borde räcka med 25W, det man vill åstadkomma är ju att det är lite varmare under kapellet än utanför för att hindra kondens.
    Just glödlampor är jag lite rädd för, på grund av att dom blir så varma.
    Det känns bättre med ett kapslat element som är tillverkat för kontinuerlig drift.
    Men du har helt rätt i att det är den billigaste lösningen för att producera värme, och ljus får man på köpet.
    Kan man bara arrangera det brandsäkert så funkar det ju.

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    I Skogen
    Hoj
    XJ600S -99
    Inlägg
    360
    Citat Ursprungligen postat av Björn F Visa inlägg
    Sopa bort löven.
    Tvätta och vaxa.
    Smörj in gaffelbenen mot packboxarna. Packboxarna kan fastna vilket du då märker på våren när du rullar ut hojen.
    Smörj kedjan.
    Ladda batteriet.

    Titta till hojen då och då för att kolla hur fuktigt och dammigt det är. Om det inte var fuktigt när bilen stod i garaget så är det nog inte det när du ställer hojen där heller.
    Duger vanlig motorolja eller skadar den packboxarna?

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    1 457
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Duger vanlig motorolja eller skadar den packboxarna?
    Det funkar fint!

  10. #30
    Umbrella Corp. Ivils avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Nykvarn
    Hoj
    -
    Inlägg
    4 209
    Känns som att ni krånglar till det lite?

  11. #31
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    5 099
    Citat Ursprungligen postat av Ivil Visa inlägg
    Känns som att ni krånglar till det lite?
    Hur gör du?
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  12. #32

  13. #33
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kainulasjärvi
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Inlägg
    651
    Funkar den bra?
    Håller den kondensen borta?
    Hu upplever du den att montera upp/ner, enkelt?

  14. #34
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Mariestad
    Hoj
    Honda VTR 1000 -06
    Inlägg
    25
    Kollade på den också som alternativ.
    Men för 5-6000 måste det ju va väldigt mycket bättre känner jag. Så +1 på föregående fråga.

    Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

  15. #35
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    12 215
    Det funkar nog ända tills mössen kommer och vintersemestrar.
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 GSX600F s60t5awd firebirdx2

  16. #36
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda cb400, Suzuki GP125
    Inlägg
    457
    Citat Ursprungligen postat av Ivil Visa inlägg
    Känns som att ni krånglar till det lite?
    Det beror nog på att vissa ser sin mc inte som ett fordon, utan som ett utställningsföremål eller ett konstverk. Om man blir alltför rädd om sin ögonsten kommer man verkligen ta ut den i trafiken? Den kan ju bli blöt eller få stenskott eller en repa.
    Utsidan på hojen måste ju tåla vatten och damm, annars är den felkonstruerad. Byt olja, smörj in det som ska smörjas och vänta på våren. Krångligare är det nog inte.

  17. #37
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kainulasjärvi
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Inlägg
    651
    Ja, det är väl kanske bara att spaya lite grann på väl valda delar, och luta den mot husväggen.
    När den tinar fram så är den ju på plats - ready to race, och då kan man ställa dit snöskotern istället.
    Krångligare kanske det inte är.

  18. #38
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2020
    Ort
    Mariestad
    Hoj
    Honda VTR 1000 -06
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av Tammer Visa inlägg
    Det beror nog på att vissa ser sin mc inte som ett fordon, utan som ett utställningsföremål eller ett konstverk. Om man blir alltför rädd om sin ögonsten kommer man verkligen ta ut den i trafiken? Den kan ju bli blöt eller få stenskott eller en repa.
    Utsidan på hojen måste ju tåla vatten och damm, annars är den felkonstruerad. Byt olja, smörj in det som ska smörjas och vänta på våren. Krångligare är det nog inte.
    Ser den varken som det ena eller andra. Visst är den i mina ögon ett litet konstverk men inget som bara ska ses men inte röras.
    Den ska användas och köras, självklart.
    MEN nu råkar jag ändå vara rädd om mina grejer, t.ex. ser min telefon helt ny ut efter 2 år trots daglig användning och då jag är helt ny på detta så tänkte jag skippa att uppfinna hjulet igen och frågar därför andra om råd och tips.
    Dumma påhopp om att hojen inte ska köras undanbedes.
    Tack.

    Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

  19. #39
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda cb400, Suzuki GP125
    Inlägg
    457
    Citat Ursprungligen postat av TePe13 Visa inlägg
    Ser den varken som det ena eller andra. Visst är den i mina ögon ett litet konstverk men inget som bara ska ses men inte röras.
    Den ska användas och köras, självklart.
    MEN nu råkar jag ändå vara rädd om mina grejer, t.ex. ser min telefon helt ny ut efter 2 år trots daglig användning och då jag är helt ny på detta så tänkte jag skippa att uppfinna hjulet igen och frågar därför andra om råd och tips.
    Dumma påhopp om att hojen inte ska köras undanbedes.
    Tack.

    Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
    Ok, men då så. Den ser väl ut att stå bra där den står. Ställ den på centralstödet för att avlasta däck, hjullager och fjädring, och täck den med en vanligt mc-kapell från Biltema för ett par hundringar. Då slipper du damm, polen och annat skräp. Fyll tanken, byt olja och eventuellt fetta in detaljer som kan rosta. Sen brukar jag klämma in kopplingshandtaget då och då under vintern för att förhindra att kopplingen beckar ihop.

  20. #40
    Medlem wm1000s avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Grå metallic
    Inlägg
    408
    Använder själv ett kapell för inomhusbruk, det är inte för tätt, klart man ska va rädd om prylarna, en annan putsar jämt på hojarna, finns väl en diagnos för det, but ho gives a shit......

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om du har ett trefasuttag, ofta 16A så kan du i det sätta ett grenutag med 3st 230V enfasanslutningar. Då har du 3 möjliga anslutningar med 16A i varje med en fas [...]

gundj
Vill du annonsera ovan? Klicka här