Ny Vs begagnad sport- eller nakenhoj

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Vet inte hur många av er som känt den känslan men jag kan åtminstone lockas mycket av att köpa en hoj helt ny. Ingen annan har ägt den. Jag får bestämma från början exakt vad jag vill utrusta den med osv. Det finns nåt lockande i den tanken. Att man får lägga ut minst 50 papp extra för den lyxen plus kanske ytterligare 30 för utrustning är ju en annan fråga.

Sen är det också nåt som känns motigt med att köpa en hoj för så mycket pengar och så har hojen gått över 1500 mil. Inte för att jag tror att den skulle rasa eller vara mindre kapabel, men ändå! 140.000 för en hoj med 1500 mil eller 160.000 för en splitter ny med 0 mil.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

De gånger jag köpt lätt begagnade, demohojar eller nya fjolårsmodeller har det varit till priser som varit reducerade med mellan 40-75k (kringutrustning medräknat), och då har det handlat om hojar som gått mellan 0 och 300 mil.

Enligt mig finns alltså ingen anledning att köpa begagnat om det handlar om en besparing på bara 20k. Men är det verkligen någon som inbillar sig att det är en rimlig prisnivå för ett begagnat fordon?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Vet inte hur många av er som känt den känslan men jag kan åtminstone lockas mycket av att köpa en hoj helt ny. Ingen annan har ägt den. Jag får bestämma från början exakt vad jag vill utrusta den med osv. Det finns nåt lockande i den tanken. Att man får lägga ut minst 50 papp extra för den lyxen plus kanske ytterligare 30 för utrustning är ju en annan fråga.

Sen är det också nåt som känns motigt med att köpa en hoj för så mycket pengar och så har hojen gått över 1500 mil. Inte för att jag tror att den skulle rasa eller vara mindre kapabel, men ändå! 140.000 för en hoj med 1500 mil eller 160.000 för en splitter ny med 0 mil.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Om det 20kkr vi pratar så är ju det ingenting i sammanhanget. Då är det lika bra att köpa en ny.

En snabb kik på blocket visar ju ändå att för 100kkr får du en hoj som gått runt 1000mil vilket är helt ok enligt mig.Dock ska det sägas att jag hör till dom som gärna köper beggat, tvättar en gång per säsong och servar regelbundet. Jag vill bara köra inte pilla med hojen i onödan.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
De gånger jag köpt lätt begagnade, demohojar eller nya fjolårsmodeller har det varit till priser som varit reducerade med mellan 40-75k (kringutrustning medräknat), och då har det handlat om hojar som gått mellan 0 och 300 mil.

Enligt mig finns alltså ingen anledning att köpa begagnat om det handlar om en besparing på bara 20k. Men är det verkligen någon som inbillar sig att det är en rimlig prisnivå för ett begagnat fordon?

Exakt. Jag gav 120 för min tuono i somras. Den hade gått 230 mil. Räknar med att få max 100 för den om jag säljer den till sommaren vid 1500 mil. En ny kostar 190.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är inte bara milen det handlar om. En hoj som gått 1 000 mil med en åretruntpendlande skåning är inte samma slitage som de 1 000 mil touringnissen från Norrbotten gjort...
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
För 20papp hade jag nog satsat på en sprillans just för känslan samt att du har minst 2 år bekymmerfritt ägande, i den prisklassen är det lika bra att köpa demoexen ute hos handlarna

Ska själv köpa en ”ny” sporthoj nästa år. Beroende på marknadspriserna får vi se om det blir en ny eller lätt beggad.. men mina krav är max 1000mil
The beast är en riktigt roligt monster. Men tounon är väldigt bekväm men samtidigt busig( ljudet är ju nästa bara en anledning att köpa just den)
Jag tänker ibland att det är bättre att köpa en hoj som iaf passerat första 100 milen. Då är oftast första servicen gjord och själva inkörningsfasen är över. Jag kanske tänker fel, men något som däremot känns jättedumt är att köpa en hoj som närmar sig en stor service inom 50-100 mil. Då måste man väl i så fall pruta ganska rejält för att det ska kännas ok.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
De gånger jag köpt lätt begagnade, demohojar eller nya fjolårsmodeller har det varit till priser som varit reducerade med mellan 40-75k (kringutrustning medräknat), och då har det handlat om hojar som gått mellan 0 och 300 mil.

Enligt mig finns alltså ingen anledning att köpa begagnat om det handlar om en besparing på bara 20k. Men är det verkligen någon som inbillar sig att det är en rimlig prisnivå för ett begagnat fordon?
Vad jag inte förstår ibland är hur det kan skilja så mycket mellan olika återförsäljare. En del säljer en helt oanvänd fjolårsmodell för samma pris som en annan återförsäljare säljer en demohoj med 150 mil på mätaren. Kanske bara reducerat 10.000 på sin höjd. Jag fattar inte riktigt det!

Den massiva värdeminskningen som en ny hoj medför är ju ett argument för att alltid köpa begagnat. Speciellt om det handlar om 40-60 tusen. Då är det kanske alltid bäst att gå på något som är nästan nytt

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Hej.

Var precis i det läget för några år sedan, hade bestämt mig för att prova en KTM SD1290R, men begagnatutbudet var skralt, och priserna i den häraden som du beskriver på en begagnad.
Slutade med att jag köpte en ny för 155kkr istället för en begagnad för 135kkr.
Visst, jag tycker att 20kkr är mycket pengar, men i sammanhanget ansåg jag att skillnaden var för liten.
Och då fick jag också garantin i två år.
Men frågan som slutligen gav beslutat var "-Har jag råd?".
Sålde den efter tre är, med en värdeminskning på 50kkr, och det var väldigt roliga pengar, kan inte se att jag skulle ha gjort någonting roligare för dom.
Om du inte bryr dig så mycket om att pengarna försvinner i större skala så kan du lika gärna köpa nytt, det finns en viss tillfredställelse tycker jag i det, precis som skrivits, i att äga någonting från start.
Speciellt om det är en hoj som man vill hålla lite "puts" på.
Det är väl just det som är viktigt. Ska jag köpa en helt ny hoj så måste jag övertala mig själv att jag måste behålla den i minst 2 år för att inte värdeminskningen ska svida för mycket.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det är ju sant

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Absolut - och delvis därav mitt extra oljebyte. Kör 11 km enkel väg till jobbet och sen tillbaka varje vardag, så det blir ju många korta svängar på ett år.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Absolut - och delvis därav mitt extra oljebyte. Kör 11 km enkel väg till jobbet och sen tillbaka varje vardag, så det blir ju många korta svängar på ett år.
Så är det ju. Det är väl egentligen inte fel att byta olja oftare än rekommenderat. Så vet jag att jag resonerat angående min förra Ktm 690 enduro. Ny olja blev ganska snabbt svart.

Jag tänkte börja hoj-pendla mee till jobbet till våren då jag förhoppningsvis hunnit skaffa min nya hoj. Jag har 3 mil enkel väg till jobbet så det kan bli ganska många mil ganska snabbt. Därav känns det mer rimligt att skaffa en nyare hoj.


Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Så är det ju. Det är väl egentligen inte fel att byta olja oftare än rekommenderat. Så vet jag att jag resonerat angående min förra Ktm 690 enduro. Ny olja blev ganska snabbt svart.

Jag tänkte börja hoj-pendla mee till jobbet till våren då jag förhoppningsvis hunnit skaffa min nya hoj. Jag har 3 mil enkel väg till jobbet så det kan bli ganska många mil ganska snabbt. Därav känns det mer rimligt att skaffa en nyare hoj.


Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Jag pendlar 6 mil enkel resa. Min SportHoj är nu 20 år och redan efter 20 000 mil började den dra olja... :(
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vad är det för hoj som gjort över 20.000 mil?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Triumph Daytona 955, du vet engelskt skit! :crash
Den håller inte 1 000 mil innan oljepåfyllning men jag byter ändå mitt i säsongen eftersom det går mer mil. Och den drar så lite att bara motormän känner det. Damen kör vanligtvis bakom men har aldrig kännt oljedoften! ;)

20201011_Tista (2).jpg

Touringpackad med tält och rubbet! :crash

20201002_1.jpg

På hemväg från jobbet men kanske inte närmsta vägen... :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Triumph Daytona 955, du vet engelskt skit! :crash
Den håller inte 1 000 mil innan oljepåfyllning men jag byter ändå mitt i säsongen eftersom det går mer mil. Och den drar så lite att bara motormän känner det. Damen kör vanligtvis bakom men har aldrig kännt oljedoften! ;)

View attachment 456761

Touringpackad med tält och rubbet! :crash

View attachment 456762

På hemväg från jobbet men kanske inte närmsta vägen... :)

Säker på att den drar olja och inte läcker som den ska bara? :tungan (skämt åsifo, haft flera sådana på besök som haft lösa skruv till tåget..)
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Triumph Daytona 955, du vet engelskt skit! :crash
Den håller inte 1 000 mil innan oljepåfyllning men jag byter ändå mitt i säsongen eftersom det går mer mil. Och den drar så lite att bara motormän känner det. Damen kör vanligtvis bakom men har aldrig kännt oljedoften! ;)

View attachment 456761

Touringpackad med tält och rubbet! :crash

View attachment 456762

På hemväg från jobbet men kanske inte närmsta vägen... :)
Känner igen det där sista. Lite längre väg hem. Hehe. Men triumph är det väl inge fel på? De är väl minst lika bra som alla japanare och övriga europeiska hojar? Tycker bara de är lite fula. Jag skulle aldrig kunna äga en hoj som var lite ful, oavsett hur rolig den var att köra. Låter kanske töntigt men för mig är utseendet på en hoj jätteviktigt. Och nu tycker jag det är så extremt stor skillnad på design mellan de som tillverkas nu och hojar som har ca 10-15 år på nacken.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Säker på att den drar olja och inte läcker som den ska bara? :tungan (skämt åsifo, haft flera sådana på besök som haft lösa skruv till tåget..)

Inte en dum fråga faktiskt! Jag har en kamrat som när han körde japanskt hade en oljepöl under motorn. Kul faktum, särskilt när vi var på de brittiska öarna och han bekräftade att det var hans och inte min 60-tals SportHoj som markerade revir! :D

När en nedsliten kamkedjesträckare lämnade aluminiumflisor i oljan blev han ändå tvungen att göra något. Då upptäckte han att det var en o-ring till oljefilterhållaren som läckte. Kostade ingenting jämfört med den mängd olja han fyllt på. :hihi

Men i mitt fall så är det inte så även om det finns en del svettningar. Och den har rullat 25 000 snart och jag tvättar faktiskt inte bara plasten utan även motorn varje vinter, ibland även oftare... :rodnar
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Känner igen det där sista. Lite längre väg hem. Hehe. Men triumph är det väl inge fel på? De är väl minst lika bra som alla japanare och övriga europeiska hojar? Tycker bara de är lite fula. Jag skulle aldrig kunna äga en hoj som var lite ful, oavsett hur rolig den var att köra. Låter kanske töntigt men för mig är utseendet på en hoj jätteviktigt. Och nu tycker jag det är så extremt stor skillnad på design mellan de som tillverkas nu och hojar som har ca 10-15 år på nacken.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Håller fullständigt med så då förstår du varför jag fortfarande kör denna SportHoj. I min värld har den ett utseende jag gillar, både i sadeln och när den står parkerad, den låter gott, har bra väghållning och bromsar och att majoriteten inte tycker så stör inte mig, jag kör det jag gillar och låter andra köra det de gillar. Eller bara åka! ;) Att den har vikten av en literklubba men effekten som en tjejhundra står jag ut med, jag skulle inte vara snabbast ändå...:crash
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Så är det ju. Det är väl egentligen inte fel att byta olja oftare än rekommenderat. Så vet jag att jag resonerat angående min förra Ktm 690 enduro. Ny olja blev ganska snabbt svart.

Jag tänkte börja hoj-pendla mee till jobbet till våren då jag förhoppningsvis hunnit skaffa min nya hoj. Jag har 3 mil enkel väg till jobbet så det kan bli ganska många mil ganska snabbt. Därav känns det mer rimligt att skaffa en nyare hoj.


Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

All olja blir svart ganska omgående.

Sluta noja om olja för så länge du köper en som är specifik för ändamålet spelar det ingen roll.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
All olja blir svart ganska omgående.

Sluta noja om olja för så länge du köper en som är specifik för ändamålet spelar det ingen roll.
Fast enduro-hojar utsetts för så mycket mer damm och annan smuts så där tänker jag att oljan verkligen behöver skiftas mer regelbundet. I alla fall vad gäller riktiga endurohojar. Där bör man ju byta var 10 timme eller nåt liknande tror jag man brukar säga.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast enduro-hojar utsetts för så mycket mer damm och annan smuts så där tänker jag att oljan verkligen behöver skiftas mer regelbundet. I alla fall vad gäller riktiga endurohojar. Där bör man ju byta var 10 timme eller nåt liknande tror jag man brukar säga.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Får du in damm och grus i oljan har du nog ett ganska allvarligt problem nånstans.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top