Ny Vs begagnad sport- eller nakenhoj

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Hej! Jag är till våren sugen på att skaffa mig en sport- eller nakenhet i 1000-kubiksklassen. Mest är jag sugen på en KTM 1290 Super Duke R eller Yamaha MT-10. Kan även tänka mig en Aprilia Tuono Factory.

Nu till frågan: med tanke på hur dessa hojar marknadsförs som fartmonster och busmaskiner, är det då bättre att lägga till de extra slantarna och köpa nytt, eller ska man lita på att ägaren av en super duke eller dylik hoj har klarat av att hålla sig undan från att köra full rulle och varva skiten ur maskinen?

Jag har tidigare kört adventure och enduro, samt 990 SMR för massa år sen. Och alla mina tidigare hojar har antingen varit nya eller ägts av gubbar/medelålders småbarnsföräldrar som jag själv. Jag har dock en känsla av att de flesta dukar och andra sportiga hojar mestadels körts av unga killar som kanske inte direkt kört hojarna som trötta motionärer som bara vill ut och se på utsikten en söndag eftermiddag. Om ni förstår vad jag menar.

Kan säkert vara att jag är fördomsfull och att jag själv inte är ett dugg bättre, men så får det vara. Men hur som helst - hur resonerar ni? Vågar man köpa en Duke från 2017 med 1500 mil på mätaren? Eller ska jag lägga till några tusingar till och ta en helt ny?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Provkör och kolla upp typfel för modellen och försök se om det är något fel. Om du inte hittar något så är 1500 mil ingen distans på en hoj.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hej! Jag är till våren sugen på att skaffa mig en sport- eller nakenhet i 1000-kubiksklassen. Mest är jag sugen på en KTM 1290 Super Duke R eller Yamaha MT-10. Kan även tänka mig en Aprilia Tuono Factory.

Nu till frågan: med tanke på hur dessa hojar marknadsförs som fartmonster och busmaskiner, är det då bättre att lägga till de extra slantarna och köpa nytt, eller ska man lita på att ägaren av en super duke eller dylik hoj har klarat av att hålla sig undan från att köra full rulle och varva skiten ur maskinen?

Jag har tidigare kört adventure och enduro, samt 990 SMR för massa år sen. Och alla mina tidigare hojar har antingen varit nya eller ägts av gubbar/medelålders småbarnsföräldrar som jag själv. Jag har dock en känsla av att de flesta dukar och andra sportiga hojar mestadels körts av unga killar som kanske inte direkt kört hojarna som trötta motionärer som bara vill ut och se på utsikten en söndag eftermiddag. Om ni förstår vad jag menar.

Kan säkert vara att jag är fördomsfull och att jag själv inte är ett dugg bättre, men så får det vara. Men hur som helst - hur resonerar ni? Vågar man köpa en Duke från 2017 med 1500 mil på mätaren? Eller ska jag lägga till några tusingar till och ta en helt ny?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk


Är nog inte jättevanligt med literklubbor bland fjunisar ändå. Iaf inte så nya.. Sen bär de väl ändå tåla att användas. Risken att en lönnfet farbror i övre medelåldern dödat koppling och kö-kört till kontoret två gånger i månaden ser jag som ett större bekymmer än att en liten räka wheelat över viadukter :fakta
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Är nog inte jättevanligt med literklubbor bland fjunisar ändå. Iaf inte så nya.. Sen bär de väl ändå tåla att användas. Risken att en lönnfet farbror i övre medelåldern dödat koppling och kö-kört till kontoret två gånger i månaden ser jag som ett större bekymmer än att en liten räka wheelat över viadukter :fakta
Haha. Den tanken slog mig också. Visst är dessa stora hojar dyra och kanske inte inom räckhåll för "fjunisarna". Jag tänker bara lite på hur försäkringsbolagen resonerar om dessa hojar. Det finns liksom en anledning till att det är svindyrt att försäkra en sporthoj/nakenhoj. Sen har man ju sett hur vissa på Youtube misshandlar dessa maskiner på ett närmast vansinnigt sätt. Men det kanske är som du säger, de ska ju tåla ganska mycket. Man vill väl bara inte som ny ägare av ett begagnat fordon behöva göra en motorrenovering det första man gör. Å andra sidan kan ju det lika gärna hända med en ny maskin

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Provkör och kolla upp typfel för modellen och försök se om det är något fel. Om du inte hittar något så är 1500 mil ingen distans på en hoj.
Men nog är det väl lite skillnad på 1500 sporthojsmil på bana och maxad på landsväg och motorväg och 1500 mil på en adventure eller cruiser?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Haha. Den tanken slog mig också. Visst är dessa stora hojar dyra och kanske inte inom räckhåll för "fjunisarna". Jag tänker bara lite på hur försäkringsbolagen resonerar om dessa hojar. Det finns liksom en anledning till att det är svindyrt att försäkra en sporthoj/nakenhoj. Sen har man ju sett hur vissa på Youtube misshandlar dessa maskiner på ett närmast vansinnigt sätt. Men det kanske är som du säger, de ska ju tåla ganska mycket. Man vill väl bara inte som ny ägare av ett begagnat fordon behöva göra en motorrenovering det första man gör. Å andra sidan kan ju det lika gärna hända med en ny maskin

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

De klarar generellt att misshandlas på bana länge, så lite tillfälliga hårda accelerationer lär inte göra mycket skillnad. Om någon dåre aktivt misshandlat hojen är ju en annan sak, som att stå vid korvmojjen och studsa mot varvstopp i en halvtimme.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men nog är det väl lite skillnad på 1500 sporthojsmil på bana och maxad på landsväg och motorväg och 1500 mil på en adventure eller cruiser?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

99% av banhojar är bättre servade och skötta än dito gathojar. Change my mind
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
De klarar generellt att misshandlas på bana länge, så lite tillfälliga hårda accelerationer lär inte göra mycket skillnad. Om någon dåre aktivt misshandlat hojen är ju en annan sak, som att stå vid korvmojjen och studsa mot varvstopp i en halvtimme.
Jag oroar mig nog i onödan

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Se till att försäkringen du tecknar innehåller ett moment för motorn och verkande delar, brukar typiskt ligga på 6år/6000mil, vilket som nu kommer först. Sen kan du ut och köra, istället för att sitta inne och noja, säsongen är ju i full gång...
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Tycker att en på utsidan välskött hoj med förnuftig ägare gör köpet lite enklare.
Undviker : hoj med 120 klistermärken, fullproppad med Kina-delar, kamerafästen och en ägare som kör med endast luvtröja och hjälm med kanin-öron
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Tycker att en på utsidan välskött hoj med förnuftig ägare gör köpet lite enklare.
Undviker : hoj med 120 klistermärken, fullproppad med Kina-delar, kamerafästen och en ägare som kör med endast luvtröja och hjälm med kanin-öron
Har inte sett så många av dessa i mina trakter. Men I storstäderna kan jag tänka mig att det finns gott om luvpojkar med tuppkam på hjälmen

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Se till att försäkringen du tecknar innehåller ett moment för motorn och verkande delar, brukar typiskt ligga på 6år/6000mil, vilket som nu kommer först. Sen kan du ut och köra, istället för att sitta inne och noja, säsongen är ju i full gång...
Jag missar den här höstsäsongen tyvärr. Nh hoj får komma först nästa vår eller kanske tidigast januari/februari.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Att köra slut på en modern sporthoj bör nästan vara omöjligt på gata. Sköts underhållet finns det ingen som kan påfresta en modern maskin så mkt att den går sönder bortsett från krasch. Det enda undantagen är stunthojar men de brukar vara så medfarna att ingen är intresserad ändå.

Jag tyckte personligen att jag slet på mina gathojar men så fort jag började köra bana förstod jag hur långt bort den gränsen låg.

Kan inte så något problem öht att köpa någon av de hojar du funderar på. Ett riktigt dåligt exemplar ser du ganska snabbt.
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Att köra slut på en modern sporthoj bör nästan vara omöjligt på gata. Sköts underhållet finns det ingen som kan påfresta en modern maskin så mkt att den går sönder bortsett från krasch. Det enda undantagen är stunthojar men de brukar vara så medfarna att ingen är intresserad ändå.

Jag tyckte personligen att jag slet på mina gathojar men så fort jag började köra bana förstod jag hur långt bort den gränsen låg.

Kan inte så något problem öht att köpa någon av de hojar du funderar på. Ett riktigt dåligt exemplar ser du ganska snabbt.
Tack för inputen! Känns bra o veta. Jag vet att jag nojar över mycket men vill bara va säker på att göra rätt val inom ett fält jag är rätt obevandrad i. Sport-/nakenhojssegmentet är nytt för mig.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
En några år gammal hoj i original eller nära originalskick skulle jag satsat på. Maskinskadegarantin på försäkringen gäller som sagt i 6000 mil /6-8 år om oturen skulle vara frame.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Jag har alltid köpt nått år gamla hojar som har gått runt 1000-1500 mil. (sport/streethojar) Har aldrig haft några som helst problem. Har haft 10 olika hojar på dom 20 år jag haft motorcykel, alltid japanska hojar!
 

DanKvi87

Medlem
Gick med
4 Feb 2014
Ort
Laholm
Hoj
2019 KTM 690 Enduro R
Jag har alltid köpt nått år gamla hojar som har gått runt 1000-1500 mil. (sport/streethojar) Har aldrig haft några som helst problem. Har haft 10 olika hojar på dom 20 år jag haft motorcykel, alltid japanska hojar!
Vet inte hur många av er som känt den känslan men jag kan åtminstone lockas mycket av att köpa en hoj helt ny. Ingen annan har ägt den. Jag får bestämma från början exakt vad jag vill utrusta den med osv. Det finns nåt lockande i den tanken. Att man får lägga ut minst 50 papp extra för den lyxen plus kanske ytterligare 30 för utrustning är ju en annan fråga.

Sen är det också nåt som känns motigt med att köpa en hoj för så mycket pengar och så har hojen gått över 1500 mil. Inte för att jag tror att den skulle rasa eller vara mindre kapabel, men ändå! 140.000 för en hoj med 1500 mil eller 160.000 för en splitter ny med 0 mil.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
 

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Ort
sthlm
Hoj
Långsam men underbar
Vet inte hur många av er som känt den känslan men jag kan åtminstone lockas mycket av att köpa en hoj helt ny. Ingen annan har ägt den. Jag får bestämma från början exakt vad jag vill utrusta den med osv. Det finns nåt lockande i den tanken. Att man får lägga ut minst 50 papp extra för den lyxen plus kanske ytterligare 30 för utrustning är ju en annan fråga.

Sen är det också nåt som känns motigt med att köpa en hoj för så mycket pengar och så har hojen gått över 1500 mil. Inte för att jag tror att den skulle rasa eller vara mindre kapabel, men ändå! 140.000 för en hoj med 1500 mil eller 160.000 för en splitter ny

För 20papp hade jag nog satsat på en sprillans just för känslan samt att du har minst 2 år bekymmerfritt ägande, i den prisklassen är det lika bra att köpa demoexen ute hos handlarna

Ska själv köpa en ”ny” sporthoj nästa år. Beroende på marknadspriserna får vi se om det blir en ny eller lätt beggad.. men mina krav är max 1000mil
The beast är en riktigt roligt monster. Men tounon är väldigt bekväm men samtidigt busig( ljudet är ju nästa bara en anledning att köpa just den)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vet inte hur många av er som känt den känslan men jag kan åtminstone lockas mycket av att köpa en hoj helt ny. Ingen annan har ägt den. Jag får bestämma från början exakt vad jag vill utrusta den med osv. Det finns nåt lockande i den tanken. Att man får lägga ut minst 50 papp extra för den lyxen plus kanske ytterligare 30 för utrustning är ju en annan fråga.

Sen är det också nåt som känns motigt med att köpa en hoj för så mycket pengar och så har hojen gått över 1500 mil. Inte för att jag tror att den skulle rasa eller vara mindre kapabel, men ändå! 140.000 för en hoj med 1500 mil eller 160.000 för en splitter ny med 0 mil.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

Hej.

Var precis i det läget för några år sedan, hade bestämt mig för att prova en KTM SD1290R, men begagnatutbudet var skralt, och priserna i den häraden som du beskriver på en begagnad.
Slutade med att jag köpte en ny för 155kkr istället för en begagnad för 135kkr.
Visst, jag tycker att 20kkr är mycket pengar, men i sammanhanget ansåg jag att skillnaden var för liten.
Och då fick jag också garantin i två år.
Men frågan som slutligen gav beslutat var "-Har jag råd?".
Sålde den efter tre är, med en värdeminskning på 50kkr, och det var väldigt roliga pengar, kan inte se att jag skulle ha gjort någonting roligare för dom.
Om du inte bryr dig så mycket om att pengarna försvinner i större skala så kan du lika gärna köpa nytt, det finns en viss tillfredställelse tycker jag i det, precis som skrivits, i att äga någonting från start.
Speciellt om det är en hoj som man vill hålla lite "puts" på.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top