Serva nästan helt ny hoj före vinterförvaring?

sirromsan

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2020
Ort
Umeå
Hoj
KTM Duke 790 -20
Halloj!

Jag har just skaffat MC kortet och köpt min första hoj (KTM Duke 790 -20)
Det tråkiga är att jag blev rätt sjuk samma dag jag köpte hojen så det har inte blivit så mycket åka och vädret börjar bli lite sämre nu här i Umeå...

Tanken var ju att jag skulle hinna köra 100 mil och göra första servicen nu till hösten men har endast hunnit köra ca 20 mil, osäker hur mycket mer det blir. Skulle ni säga att jag behöver göra någon service på hojen innan jag ställer undan den för vinterförvaring med tanke på att den knappt har rullat något? :)

/Sebbe
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Hur förvarar du den över vintern? Kallt eller varmt?
Det kan finnas nån orsak till varför KTM säger 100 mil.
Jag skulle nog vänta.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Halloj!

Jag har just skaffat MC kortet och köpt min första hoj (KTM Duke 790 -20)
Det tråkiga är att jag blev rätt sjuk samma dag jag köpte hojen så det har inte blivit så mycket åka och vädret börjar bli lite sämre nu här i Umeå...

Tanken var ju att jag skulle hinna köra 100 mil och göra första servicen nu till hösten men har endast hunnit köra ca 20 mil, osäker hur mycket mer det blir. Skulle ni säga att jag behöver göra någon service på hojen innan jag ställer undan den för vinterförvaring med tanke på att den knappt har rullat något? :)

/Sebbe

Ställ in den. Se till att ha en tid för beräknade 100 mil och service så att du får den "åtråvärda" stämpeln i boken. Vet inte hur tid är i dina trakter är att få för service högsäsong men var ute i god tid. 80 mil kör du av snabbt vid juste MC-väder
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den olja du har i motorn är antagligen en olja som KTM anser vara lämplig för inkörning av motorn vilket du får svårt att ersätta.

Så nej, se bara till att bränna lite mil så snart vägarna blir bara igen så du får servat innan oljan blivit allt för gammal.

EDIT
Men där tänkte jag inte på att garantierna försvinner.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Det kan vara värt att kolla om den första servicen även är kravställd i form av tid. Alltså om den måste göras inom 12 mån från första brukstagandet eller liknande. KTM är kända att vara lite knepiga att ha att göra med, även om alla servicar är gjorda enligt bok, så det är nog värt att hålla serviceschemat även om det i många fall känns orimligt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har ju en bekant vars son blev tillsagd att köra en dag till av Bike i Trollhättan så när hojen kom till service stig mätaren på 112 mil, ktm 125cc rasar halvfriskt då o då det gjorde denna motor.

KTM svarade direkt den har gått för långt innan 100 mila service så eran mc har ingen garanti.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Har ju en bekant vars son blev tillsagd att köra en dag till av Bike i Trollhättan så när hojen kom till service stig mätaren på 112 mil, ktm 125cc rasar halvfriskt då o då det gjorde denna motor.

KTM svarade direkt den har gått för långt innan 100 mila service så eran mc har ingen garanti.

Det är inget ovanligt att garantin slutar gälla om du kör för mkt över gränsen.

Jag har jobbat som säljare länge och har många kompisar som är säljare i norrland. Dom kör i snitt 6000mil/år och en av dom hade en en besöksvecka bokad innan service och då gick han över gränsen med över 100mil. Då informerade verkstaden honom att de kunde serva bilen men att garantin inte gäller längre. Nu snackar vi alltså 350kkr bil som är max 2år gammal. Det slutade med att han mutade en mekaniker på en annan auktoriserad verkstad som la in att servicen skett inom intervallet.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har ju en bekant vars son blev tillsagd att köra en dag till av Bike i Trollhättan så när hojen kom till service stig mätaren på 112 mil, ktm 125cc rasar halvfriskt då o då det gjorde denna motor.

KTM svarade direkt den har gått för långt innan 100 mila service så eran mc har ingen garanti.

Det är ju tur att det finns andra mc tillverkare.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Har ju en bekant vars son blev tillsagd att köra en dag till av Bike i Trollhättan så när hojen kom till service stig mätaren på 112 mil, ktm 125cc rasar halvfriskt då o då det gjorde denna motor.

KTM svarade direkt den har gått för långt innan 100 mila service så eran mc har ingen garanti.

KTM tycks veta att det bara är en tidsfråga innan hojen rasar. Då gör dom allt som står i deras makt att neka åberopande av garantin. Kört 12mil över serviceintervall, bytt ljuddämpare, handtag you name it..
Självklart kommer nu några gapa högt om att detta minsann även gäller alla märken, att KTM ställningstagande är SÅ kundanpassat..
Men till TS, serva en KTM vid 20mil är nog vardag på dessa maskiner. En del får byta motor vid 500 mil.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
KTM tycks veta att det bara är en tidsfråga innan hojen rasar. Då gör dom allt som står i deras makt att neka åberopande av garantin. Kört 12mil över serviceintervall, bytt ljuddämpare, handtag you name it..
Självklart kommer nu några gapa högt om att detta minsann även gäller alla märken, att KTM ställningstagande är SÅ kundanpassat..
Men till TS, serva en KTM vid 20mil är nog vardag på dessa maskiner. En del får byta motor vid 500 mil.

Jag har nog aldrig sett någon som försvarat KTM's bristande kundervice.
Däremot är vi många som "haft tur" med våra KTMer och som har kunnat köra åtskilliga tusen mil utan några större problem.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top