Kompressor för sprutlackering (nybörjare)

chappe

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2020
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290 Super Adventure 2015
Hej!

Jag håller på att bygga om en Honda CB900 F 1980 till cafe racer och nästa moment blir lackering. Det som ska lackas är ram, fälgar och tank m.m.
Det jag nu står inför är valet mellan att använda 2k Sprayburkar eller köpa utrustning (färgspruta etc.).
Då jag och några vänner nyligen fått tillgång till en lokal som vi gjort om till garage tänker vi att det vore mer ekonomiskt i längden att investera i lite lackeringsutrustning, men vi är dock lite tveksamma till om vår kompressor är tillräckligt stor/kraftfull för att användas för sprutlackering.
Vi har en Biltema Kompressor 15-24 som har följande specs: 24 L tank, 1,5 hp, 8 bar, genomlupen cylindervolym 155 L/min, luftmängd 70 L/min.
Jag har läst runt på olika sidor och kollat videos på youtube (lackeringsskola etc) och jag tycker att jag får lite olika svar gällande hur stor och kraftfull kompressor som behövs.
Vi kommer inte att lackera några större saker som bilar eller så. Vi kommer endast lackera saker som motorcykelramar, kåpor och mc-tankar.

Jag skulle verkligen uppskatta era tankar och råd innan vi köper färgspruta och övrig utrustning.
Tror ni att vår kompressor räcker för att lackera ex. enklare motorcykelram, fälgar och tank?

Vänliga hälsningar,

Chappe
 

Bifogat

  • cb900 ram tank.jpg
    cb900 ram tank.jpg
    136.5 KB · Visningar: 24
  • kompressor specs.jpg
    kompressor specs.jpg
    40.1 KB · Visningar: 18

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag lackade nyligen om familjens moppe med billack i färgburkar (bas och klarlack med härdare). Det blev ett godkänt resultat som hobbylackad moppe, men inget jag skulle använda för att lacka om min motorcykel med. Dvs kompressor och vettig spruta är rätt väg för att lacka större grejor med bra resultat.

Jag har en stor kompressor med rejäl tank, men mindre duger säkert också. Köpte en DeVibliss-spruta på rekommendationer från mer insatta, och den funkar kalasbra om man lägger lite tid i början på att justera in den ordentligt.

Hittade den här tråden om samma sak som du kanske kan läsa: https://www.sporthoj.com/forum/show...ring-val-av-färgspruta-och-krav-på-kompressor
 

turismo

Medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX 750 1999
Har samma kompressor hemma, funkar helt OK att lackera med. Dock behöver du såklart vattenavskiljare och en regulator vid sprutan så du får en jämnare sprutbild.
När det kommer till lackning är det mycket att hålla reda på för att få optimal resultat. Handtekniken, temperaturen i båset, spruta/munstycke, damm i lokalen. kvalitet på färgen/klarlacken och såklart hur förberedd ytan är du ska lackera m.m.
Det bästa är egentligen öva dig fram så kommer det ganska fort att få till grymma lackjobb. Se till att köpa kvalitetsfärg från början, det är värt i längden så slipper man göra om jobbet i onödan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om din kompressor klarar en större spruta får någon annan svara på. Jag har mer flöde än så tillgängligt när jag lackat med större spruta.

Men jag köpte en sån här enligt länken nedan i somras för när jag vill lacka mindre prylar, den kostar typ ingenting och den räcker gott till MC-delar. Bara använt den en gång ännu men den gjorde sitt jobb och jag kommer välja den före min stora för tex en MC-ram. För en tank skulle jag nog välja min större spruta.
Samma spruta finns med 1.0mm munstycke och den är kanske ett bättre val, särskilt för att få bra finish på en tank.

https://www.ebay.co.uk/itm/Mini-Tou...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
 

chappe

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2020
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290 Super Adventure 2015
Har samma kompressor hemma, funkar helt OK att lackera med. Dock behöver du såklart vattenavskiljare och en regulator vid sprutan så du får en jämnare sprutbild.
När det kommer till lackning är det mycket att hålla reda på för att få optimal resultat. Handtekniken, temperaturen i båset, spruta/munstycke, damm i lokalen. kvalitet på färgen/klarlacken och såklart hur förberedd ytan är du ska lackera m.m.
Det bästa är egentligen öva dig fram så kommer det ganska fort att få till grymma lackjobb. Se till att köpa kvalitetsfärg från början, det är värt i längden så slipper man göra om jobbet i onödan.

Tack! Får jag fråga vilken typ av spruta du använder (då du har samma kompressor)? :)
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej
en stor kompressor är mycket dyrare än två små, köp en billig till att ta till om ni lider brist på luft ibland:banana
en tre hundra min lit behöver du om du ska slipa med luftslip före lack
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vilken typ av färgspruta hade ni rekommenderat för min kompressor?
Tittar just nu på nedanstående spruta, men är osäker på om 1,3mm munstycke är för stort för kompressorn? Hur hade ni gjort?
https://www.bilfarg.se/webbshop/produkt/fargspruta-for-billack-och-klarlack-13-mm-kampanj/

Jag har ju gett dig ett tips för bråkdelen av pengarna. Köp en sån men med 1.0mm munstycke. Det klarar din kompressor och det bör vara perfekt storlek för MC-prylar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Den ser ut likadan som min men 1.0mm så det tror jag absolut.

Dom här billiga sprutar fullt tillräckligt bra för oss amatörer om man ser till resultatet, jag tror enda problemet kan bli livslängden på tätningar men för ett par hundringar tycker jag inte att det spelar någon roll.

En billig biltemaspruta som följde med i paket med andra tryckluftprylar börja läcka för mig i somras, och man kunde säkert ha bytt tätning men jag hade redan köpt två lite bättre men fortfarande billiga sprutor så jag sprutade klart även om det rann lite färg från den och därefter kastade jag den.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top