X-pipe, utjämningsrör eller inte

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Som säkert många vet håller jag ju på med det "totala vansinnet" min kompressormatade CB250N, det verkar ju finnas hopp om att få till den och då funderar jag på nytt avgassystemen. Nu har jag svetsat på 38 mm rör men jag skulle velat få in avgassystemet under hojen vid fotpinnarna för att få bättre plats för pedalerna. Funderar på att göra ett nytt avgassystem under vintern som är insvängt vid fotpinnarna och då kommer rören nära varandra.

Vad säger ni om att dra ihop systemen under motorn och sen en dämpare på varje sida, vad blir skillnaden på gången, Thruxtonen har ju ett utjämningsrör mellan rören men vilka fördelar får man och är det värt det extra arbetet eller är det mest för att dämpa ljudet? Är det några nackdelar om har man har utjämningsröret? Fördelen med separata system är ju att de blir servicevänligt då man kan plocka loss sida för sida utan att lossa allt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
X ger lite förbättring på höga varvtal medans H ger något på lägre varv. Finns hur mycket som helst avhandlat i ämnet. Inget att bry sig om egentligen - du behöver ju bara krana på lite mer ladd som kompensation. :näsblod
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Vad jag kommer ihåg så sa man att mottrycket minskar då man ju under utblåsningsfasen även använder sig av den 'lediga halvan' av avgassystemet. Tydligen viktigt att förbindelseröret röret hamnar på rätt ställe. På de gamla trajorna satt det typ 100mm från cylinderhuvudet om jag kommer ihåg rätt. Tror att om man kör med effektoptimala ljuddämpare blir det ingen effektvinst med förbindelserör.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Med andra ord är saken nog avklarad, det får bli servicevänligt med separata system för varje sida. Då det kommer till effektoptimering så är nog lite si och så med den saken, hela hojen är ju vara lite ihop snickrad med typ "det som passar" och får jag någorlunda vettigt ;)
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top