REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 4 av 4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99

X-pipe, utjämningsrör eller inte

Som säkert många vet håller jag ju på med det "totala vansinnet" min kompressormatade CB250N, det verkar ju finnas hopp om att få till den och då funderar jag på nytt avgassystemen. Nu har jag svetsat på 38 mm rör men jag skulle velat få in avgassystemet under hojen vid fotpinnarna för att få bättre plats för pedalerna. Funderar på att göra ett nytt avgassystem under vintern som är insvängt vid fotpinnarna och då kommer rören nära varandra.

Vad säger ni om att dra ihop systemen under motorn och sen en dämpare på varje sida, vad blir skillnaden på gången, Thruxtonen har ju ett utjämningsrör mellan rören men vilka fördelar får man och är det värt det extra arbetet eller är det mest för att dämpa ljudet? Är det några nackdelar om har man har utjämningsröret? Fördelen med separata system är ju att de blir servicevänligt då man kan plocka loss sida för sida utan att lossa allt.

hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    6
    X ger lite förbättring på höga varvtal medans H ger något på lägre varv. Finns hur mycket som helst avhandlat i ämnet. Inget att bry sig om egentligen - du behöver ju bara krana på lite mer ladd som kompensation.
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

Vad jag kommer ihåg så sa man att mottrycket minskar då man ju under utblåsningsfasen även använder sig av den 'lediga halvan' av avgassystemet. Tydligen viktigt att förbindelseröret röret hamnar på rätt ställe. På de gamla trajorna satt det typ 100mm från cylinderhuvudet om jag kommer ihåg rätt. Tror att om man kör med effektoptimala ljuddämpare blir det ingen effektvinst med förbindelserör.

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Med andra ord är saken nog avklarad, det får bli servicevänligt med separata system för varje sida. Då det kommer till effektoptimering så är nog lite si och så med den saken, hela hojen är ju vara lite ihop snickrad med typ "det som passar" och får jag någorlunda vettigt

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Tire Pressure Relief Valves and Components Tire reliefs, also commonly known as tire bleeders or bleed-offs, automatically relieve tire pressure buildup as you race t [...]

Boouy
Vill du annonsera ovan? Klicka här