Supertunna värmehandskar (Batteridrivna Innerhandskar)?

hatarvinter

Medlem
Gick med
24 Nov 2010
Ort
göteborg
Hoj
hojlös :(
Tittar lite på batterivärmda handskar bla innerhandskar, det som tilltalar mig är möjligheten att kunna välja mellan att köra med billiga bomullshandskar eller batterivärmda innerhandskar beroende på vädret.

Har ingen erfarenhet av batterivärmda handskar så undrar om nån här kanske har lite erfarenhet av det? om innerhandskar är ett vettigt alternativ?

https://www.bucken.se/product.html/supertunna-varmehandskar
Mvh hatarvinter
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har testat eluppvärmda skosulor och det blir ganska tröttsamt med kablar, kontakter och batterier så jag övergav det snabbt till förmån för varmare skor.

Och med den erfarenheten så tror jag inte heller på eluppvärmda handskar. Hellre värmehandtag i så fall.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Håller med Klockringaren. Hade värmehandtag o köpte styrmuffar förra veckan på biltema.

Vaaaoooo:Bugar av med höst handskar o på med dom smidiga sommar race handskarna.

Varmt o gott vind fritt rentutsagt helt fantastisk.

Hade - 1° till jobbet förra veckan och skit gosigt inne i styrmuffar med läge 2 av 5 på värmehandtagen.

Som Klockringaren skrev isdachitt:tummenupp
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Fast är Biltemas muffar bra nog? Jag har ett par (gamla) som jag inte använder. De har sladdrig konsistens och sitter knappt uppe.

Sedan har jag läst *) att det finns de som haft problem med dem. Eftersom de är så mjuka så pressar fartvinden muffarna mot reglagen så att kopplings- och bromshandtagen aktiveras lite, lite. Bara lite men tillräckligt för att tända bromsljuset. Och ge lite, lite "urkoppling".

Någon som vet mer om detta? Rykten eller fakta?

*) Har läst. Svårt att ha en egen åsikt, man ser ju inte sitt eget bromsljus i fart.

Nåväl, så jag köpte muffar från Tucano Urbano. De är betydligt spänstigare och sitter kvar även i fart och hård fartvind. Men. De är gjorda i Italien med dess milda vintrar. Så de är lite för tunna, inte varma nog. Och lite trånga för att rymma en rejäl handske.

Så nu i år vete tusan hur jag skall göra... Fast Corona-skiten gör kanske att jag jobbar hemifrån hela vintern? Och i så fall behöver jag ju inte ens köra min lilla scooter till jobbet i stan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fast är Biltemas muffar bra nog? Jag har ett par (gamla) som jag inte använder. De har sladdrig konsistens och sitter knappt uppe.

Sedan har jag läst *) att det finns de som haft problem med dem. Eftersom de är så mjuka så pressar fartvinden muffarna mot reglagen så att kopplings- och bromshandtagen aktiveras lite, lite. Bara lite men tillräckligt för att tända bromsljuset. Och ge lite, lite "urkoppling".

Har själv funderat över att 1:a steget, före styrmuffar, bör vara handskydd, typ, just för att förhindra att styrmuffarna trycker på koppling- och handbromshandtag.
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/styling/handtag/handskydd-aluminium-2000035414
 

morrow

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Norrort
Hoj
KTM 990SMT
Jag har handsydd som original på en KTM 990 SMT och där är Biltemas muffar lite för små för att gå på över. Sitter inte helt bra.
Nu blev jag ju lite osäker på vilka muffar jag har men jag skulle behöva lite större.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dom styrmuffar jag köpte nu på biltena var rejäla och styva, öppningen är stor nog att få in brom/koppling vätske behållare inne i muffen.

Absolut inte några problem att ta ur händerna ur muffarna
I farten och bara köra in handen i muffen igen.

Obs nu är det inte fistfuck jag menar.. Bäst att skriva detta så ingen misstolkar:D
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Jag har testat eluppvärmda skosulor och det blir ganska tröttsamt med kablar, kontakter och batterier så jag övergav det snabbt till förmån för varmare skor.

Och med den erfarenheten så tror jag inte heller på eluppvärmda handskar. Hellre värmehandtag i så fall.
Jag gjorde egna värmehandtag efter utförandebeskrivning på denna guide vad gäller ohmtal för att få rätt längd på värmetråd/ antal watt. lite pyssel men klart värt jobbet. Slipper frysa på jobbet iaf.
https://happyride.se/forum/read.php/1/11793/page=1
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Körde hem från Uppsala idag. Rätt kallt om händerna.
Stannade i Rosersberg å värmde händer å handskarna på cylindrar å ljuddämpare. Resten av vägen höll sig händerna varma. Det är ju mer gasa bromsa sista milen. Kör över Väsby Sollentuna roterbro
Måste nog skaffa nåt å Biltemas styrmuffar ligger ju bra till.
 

hatarvinter

Medlem
Gick med
24 Nov 2010
Ort
göteborg
Hoj
hojlös :(
Har inte generatoreffekt för handtagsvärmare, styrmuffar har jag men klumpigt och trycker på tutan varje gång jag ska använda blinkers :/ därav tittar jag på bättre handskar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har inte generatoreffekt för handtagsvärmare, styrmuffar har jag men klumpigt och trycker på tutan varje gång jag ska använda blinkers :/ därav tittar jag på bättre handskar.

Hur mycket generatoreffekt har du till handskarna ?
Vad är det för hoj förresten ?
Vattenkyld motor eller luftkyld motor ?
 
Last edited:

hatarvinter

Medlem
Gick med
24 Nov 2010
Ort
göteborg
Hoj
hojlös :(
Hur mycket generatoreffekt har du till handskarna ?
Vad är det för hoj förresten ?
Vattenkyld motor eller luftkyld motor ?
Äldre honda cb125 med luftkylning

De finns folk som drar in kylvatten i styret men jag har inte forskat i hur de gör de finns en cr500 på blocket med bandsats den har vatten i styret!
https://c3powersports.com/products/heated-handlebars
Det där såg intressant ut, hade motorn varit vattenkyld så hade jag kollat närmare på det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Äldre honda cb125 med luftkylning


Det där såg intressant ut, hade motorn varit vattenkyld så hade jag kollat närmare på det.

En möjlighet är en tunt rör som böjs som en "metkrok". Spetsen på kroken stoppas in i avgasröret.
Så när motorn är igång kommer en del av avgaserna komma ut i andra änden på röret som slutar någonstans framtill på hojen för vidare transport in genom styret..........

Tyvärr tror jag det är lättare köpa nyare hoj med starkare generator.
Nedan är ett knep jag lärde mig av en laxodlare för många år sedan. Men det tar ju en halvtimme.....

Odlingen låg utanför Blekinges kust. Laxen odlades i stora burar (mjärdar?).
När det var dags för laxslakten på vintern åkte man ut till flotten. På flotten stod en arbetarbod. I boden eldades kaminen så det blev rejält varmt. Man äter ordentligt och klär på sig riktigt varma kläder och huvudbonad. Sedan satte man sig på en stol med händerna i två hinkar med isblandat, nollgradigt vatten. Vad som händer är att pga värmen behöver kroppen göra sig av med värme. Och enda vägen är genom händerna.
Så blodcirkulationen ökar.
Efter ha suttit på det här sättet med händerna i isvatten i en halvtimme, inga problem gå ut och jobba en dag med bara händer i det nollgradiga vattnet under laxslakten.

På ett enkelt sätt.
Ju varmare du är klädd på huvud, hals, kropp, ben och fötter, dessto mindre fryser du om händerna.
 
Last edited:

hatarvinter

Medlem
Gick med
24 Nov 2010
Ort
göteborg
Hoj
hojlös :(
På ett enkelt sätt.
Ju varmare du är klädd på huvud, hals, kropp, ben och fötter, dessto mindre fryser du om händerna.
Just så kan jag inte klä mig skulle bokstavligt talat svettas en halvliter bara jag körde till mataffären typ, bortsett händerna så är jag väldigt varm av mig, är det 12 grader ute så är t-shirt och tröja lagom när jag håller 70km/h typ jackan tar jag fram när termometern visar under 5 grader.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top