Demontering förgasare -84 GSX 750ES mm

Sten_Sture_S

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2020
Ort
Älmhult
Hoj
1984 Suzuki GSX 750es
Hej!

jag behöver hjälp med att förstå hur jag ska demontera förgasarna på min Suzuki. Finns det någon film på Youtube eller någon stans där det framgår hur man gör? Eller måste man göra det med våld?

Undrar även hur man kontrollerar om kamkedjan kuggat över någon kugg(kan den det?).

Vänliga hälsningar
Sten_Sture_S
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Det brukar finnas markeringar på kam-dreven och vev/svänghjul. Om allt står rätt så är kedjan rätt.

Förgasarna vet jag inte, men hur svårt kan det vara? :)



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Du behöver lossa gummina mellan luftburken och förgasarna och peta in dessa i luftburken för att få ut förgasarbryggan.
Dom var mjuka en gång men är nu omvandlade till bakelit, be gentle.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag ska nog göra samma operation lite längre fram, men min hoj står 70 mil hemifrån just nu. Kan man lossa luftburken relativt enkelt och dra den lite bakåt för att få mer plats, nån som vet?

Lite utanför ämnet men kan man få en GSX750ES med original förgasare att gå bra med pod filter typ Ramair? Är ju vakumförgasare och dom brukar väl trivas så där om man ändrar nåt i luftburken.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Så vitt jag minns så lossade man förgasarvajern och gasvajern. Sen slangklämmorna på insugsgummina, både de mellan förgasarna och cylindrarna, och de mellan luftburken och förgasarna. Sen drar man bak de senare gummin, samtidigt som man vrider upp hela förgasarbryggan i bakkant. Sen drar man loss förgasarna från de främre insugsrören. Jag kanske hade tur eftersom gummina var mjuka och smidiga, men risken är väl att de stelnat med åren på en så pass gammal hoj.
Innan ovanstående så ska ju förstås tanken tas bort.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Du har fått bra svar men jag vill bara göra livet surt och påpeka att jag vet flera som planerat bytet och det slutade med söndersågad luftburk, flattisar och KN-filter efteråt. Dyrt på tiden det begav sig men betydligt billigare nu, om du hittar delarna :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top