Kräv Level 2-skydd i ditt nya ställ!

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Snälla! När du tänker köpa nästa nya skinn eller textilställ, kräv att det sitter Level2-skydd i på alla ställen.

Jag vet, de flesta bryr sig inte, men merkostnaden för bättre skydd är inte många kronor, men frågar vi inte efter det så fortsätter tillverkarna och importörerna att sätta i Level 1-skydd.
Och, jag vet att jag kan köpa nya egna skydd och stoppa i oftast men varför när man kan få rätt från början.

När man snackar med folk som ska köpa eller har just köpt ett nytt ställ så är det förvånansvärt ofta jag får svaret att de inte vet vilka skydd som sitter i, mer än var de sitter.
Samma sak med många butiker, de visar en lapp där det står CE-godkända skydd enl norm men inte om det är 1 eller 2.

Till och med tillverkare som t ex Dainese undviker att svara på vilken skyddsnivå deras skydd uppfyller.
Den nyare märkningen A, AA, AAA gör det inte lättare då AAA ges till kläder med Level 1.

Men om vi alla kräver att vårt nya ställ skall hålla Level 2 rakt igenom så kanske återförsäljarna vidarebefodrar det till tillverkarna.

Jag betalar gärna de få kronor det möjligen kostar extra för att halvera energin som prickar min höft eller axel.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Används ens level 1/2 som definition längre, i och med den nya märkningen?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Vilka skydd är det du menar skall vara L2? Jag vet inte om jag sett något om armbågsskydd och axelskydd i något ställ utan det har uteslutande varit rygg och kanske bröstskydd.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vad tusar är de där A, AA, AAA märkningarna du nämner?
Level AAA – performance clothing designed to offer the highest level of protection, however, they may be ergonomic, or weight penalties associated with its use.

Level AA – performance clothing designed to offer a balance between the level of protection available and any ergonomic or weight penalties associated with its use.

Level A – performance clothing offering a lower level of protection which is designed to reduce any ergonomic or weight penalties associated with its use to the lowest level. It is intended for use where conditions would make a higher level of protection inappropriate for example warm weather.

Från https://www.rst-moto.com/blog/what-does-the-new-ppe-regulation-mean-for-motorcycle-clothing/
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Vilka skydd är det du menar skall vara L2? Jag vet inte om jag sett något om armbågsskydd och axelskydd i något ställ utan det har uteslutande varit rygg och kanske bröstskydd.

Ett exempel, The D3O range of motorcycle limb protectors includes knee, hip, shoulder and elbow pads that exceed CE Level 1 and Level 2 performance standards.

Our latest addition, the D3O® LP2 Pro is the most advanced, breathable armour for motorcycle, offering flexibility and comfort without sacrificing impact performance or your movement on the bike.

Härifrån https://www.d3o.com/our-products/motorcycle-protection/
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför inte börja kräva ställ som uppfyller skyddstandarderna för hela stället, inte bara slagskydden?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Varför inte börja kräva ställ som uppfyller skyddstandarderna för hela stället, inte bara slagskydden?

Om du köper ett ställ idag som är märkt AAA så kan stället som helhet inte klassas högre.
Men som jag blivit informerad så innebär det att minst L1 uppfylls beträffande skydden ,ev minst L2 för ryggskydd, och att stället i övrigt är sytt med rätt material på rätt sätt enl AAA.
Min tanke var att uppmärksamma att man inte alltid får bästa möjliga skydd även om reklamen säger så.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ett exempel, The D3O range of motorcycle limb protectors includes knee, hip, shoulder and elbow pads that exceed CE Level 1 and Level 2 performance standards.

Our latest addition, the D3O® LP2 Pro is the most advanced, breathable armour for motorcycle, offering flexibility and comfort without sacrificing impact performance or your movement on the bike.

Härifrån https://www.d3o.com/our-products/motorcycle-protection/

https://lellesmcklader.se/racing-to...h-v3-tech-air-fluorod-gul-svart-helstall.html

Det är ett skapligt dyrt ställ får man väl ändå säga och inte ens i reklamen skryter de om L1/L2/AAA om skydden mer än att de är CE-märkta.

Eller det här https://lellesmcklader.se/racing-to...misano-1-piece-suit-white-fluo-red-black.html

Inte alla skydd är L2 men stället är L2, vad nu det betyder.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top