Slippa rost på pendlarbil

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Lite konstigt att det var så stor skillnad på Passat & A4 även golf känns som att det borde vara ungefär samma bil.
Hur många av samma bilmodell gjordes undersökningen på? Borde skilja mycket mellan olika bilar av samma modell beroende på var dom har rullat och hur många mil
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Grejen är att nuförtiden ska inte bilarna rulla så mycket mer är 10 år (8-15 år I EU), så om rostskyddet håller emot genomrostningar i 7 år, så är ändå bilen på sluttampen när det upptäcks.
(dom länder som har äldre bilpark än Sverige har inte saltade vintervägar som regel)

Jag som åker omkring i 20 år gamla bruksbilar gillar helt klart inte den här utvecklingen.

Vi Svenskar får helt enkelt lära oss att bilar är förbrukningsvaror som ska kasseras och inte envisas med att försöka hålla liv i gammal skit som är 10 år 12 000 mil gamla...

(snittkörsträcka 1200 mil/år)

https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/korstrackor/2019/korstrackor_2018_blad.pdf
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
I dag är det elektroniken som dödar bilen inte rost, hade en S80 -00 där motorlampan börja och bältesvarnan började lysa och radion slutade fungera. Efter felsökning på volvoverkstad fick jag svaret. Att förmodligen var bälteslåsen paj (3500:) , vad gällde radion kunde den vara paj eller så kunde det vara cem-enheten(?) som hen inte fick kontakt med. kostnad för cem-enhet 14000:- men hen var inte säker. Totalt en prislapp på knappt 20000:- och då visste man inte säkert att det skulle funka sedan. Bilen var kanske värd det om allt fungerade. Hade gått ca 22000mil
(såldes för 10000)
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Efter felsökning på volvoverkstad fick jag svaret.

Det är därför jag köpte en pirat-VIDA/DICE för 61 UKP och kör VIDA under VirtualBox på min gamla laptop. Har tjänat igen den 20-falt på min S60 2.5T AWD, brors S60 T5 och jobbarkompisens S40. Det vanligaste som säckar totalt på Volvona är rattvinkelsensorn och TPS/spjället där de italienska vridresistorerna säger upp sig. Bältes-koden brukar vara glappkontakt - som det mesta andra som bråkar kodmässigt. AWD-tankens flottör för bränslenivån brukar haka upp sig så man får soppatorsk trots att mätaren visar 1/2 tank.

Orkar man skruva småfel är en 15 år gammal Volvo bland de bättre snöslaskbilarna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är därför jag köpte en pirat-VIDA/DICE för 61 UKP och kör VIDA under VirtualBox på min gamla laptop. Har tjänat igen den 20-falt på min S60 2.5T AWD, brors S60 T5 och jobbarkompisens S40. Det vanligaste som säckar totalt på Volvona är rattvinkelsensorn och TPS/spjället där de italienska vridresistorerna säger upp sig. Bältes-koden brukar vara glappkontakt - som det mesta andra som bråkar kodmässigt. AWD-tankens flottör för bränslenivån brukar haka upp sig så man får soppatorsk trots att mätaren visar 1/2 tank.

Orkar man skruva småfel är en 15 år gammal Volvo bland de bättre snöslaskbilarna.

Vad har man en rattvinkelsensor till?

Går den att bygla bort så att bilen tror att ratten står rakt utan att det ställer till problem?

Att insprutningen behöver veta trottelposition förstår jag, men vilken del av bilen behöver veta rattvinkeln för att fungera?

Bältesvarningen borde också gå att bygla bort, den är ju totalt onödig.

Rent generellt är jag väldigt positiv till att rationalisera bort onödiga saker på bilar

Behöver jag en lampa som talar om att ena bakdörren inte är ordentligt stängd?
Behöver jag en lampa som talar om att spolarvätskan är slut?
Finns dom och fungerar som dom ska så är dom väl bra, men krånglar dom och är dyra och/eller besvärliga att laga så klarar jag mig precis lika bra utan dom.

En bekant till mig la flera tusen på en verkstad på att laga en tanklockslucka som inte fungerade att öppna.
(ny wire och demontering/montering av halva inredningen för att komma åt att byta den)
Det hade kostat exakt 0:- att klippa bort låsfliken så att man hade kunnat öppna den utifrån utan verktyg

(jag öppnade den två gånger åt dom så att dom kunde tanka medans dom väntade på wiren, genom att klippa upp en plastflaska som gick att trycka in i springan och böja undan låsfliken, två gånger för att frun i huset resolut stängde luckan när dom hade tankat första gången)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Rattvinkelgivare är en vanligare benämning, antisladd/esp/dstc (same/same/same) behöver veta vilket håll föraren vill styra för att kunna försöka hjälpa till med just det.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
I dag är det elektroniken som dödar bilen inte rost, hade en S80 -00 där motorlampan börja och bältesvarnan började lysa och radion slutade fungera. Efter felsökning på volvoverkstad fick jag svaret. Att förmodligen var bälteslåsen paj (3500:) , vad gällde radion kunde den vara paj eller så kunde det vara cem-enheten(?) som hen inte fick kontakt med. kostnad för cem-enhet 14000:- men hen var inte säker. Totalt en prislapp på knappt 20000:- och då visste man inte säkert att det skulle funka sedan. Bilen var kanske värd det om allt fungerade. Hade gått ca 22000mil
(såldes för 10000)

Vi hade en V70 -02 sedan ny som kostade en förmögenhet att få igenom besiktningen varje gång, redan första 4-årskontrollen kostade 12.500:- då.
Ärvde en likadan fast -01 och den går inte många månader mellan reparationstillfällena den heller, det mekaniska är väl en sak men denna jävla elektronik där minsta glödlampa verkar behöva paras ihop med resten av bilen gör mig knäpp. Jag undrar precis som 80-åriga gamla gubbar vart vi är på väg för i min värld rimmar detta illa med visioner som "cirkulär ekonomi" och annat återbruksflum.

Vi råkar dessutom ha två stycken små Aygos i hushållet och de är fantastiska till att bara funka. Där slits det mekaniska som hjullager och annat mer men det är ungefär som när man meckade Amazon på 80-talet.
Man hissar upp, tittar efter och beställer lite delar för 3-400 spänn, sedan går den ett år till.

Jag har extremt svårt att se hur man ska kunna räkna hem ett byte till en modern maskin oavsett ifall man räknar på pengar eller på miljöavtryck så som jag använder fordonen.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Vi hade en V70 -02 sedan ny som kostade en förmögenhet att få igenom besiktningen varje gång, redan första 4-årskontrollen kostade 12.500:- då.
Ärvde en likadan fast -01 och den går inte många månader mellan reparationstillfällena den heller, det mekaniska är väl en sak men denna jävla elektronik där minsta glödlampa verkar behöva paras ihop med resten av bilen gör mig knäpp. Jag undrar precis som 80-åriga gamla gubbar vart vi är på väg för i min värld rimmar detta illa med visioner som "cirkulär ekonomi" och annat återbruksflum.

Vi råkar dessutom ha två stycken små Aygos i hushållet och de är fantastiska till att bara funka. Där slits det mekaniska som hjullager och annat mer men det är ungefär som när man meckade Amazon på 80-talet.
Man hissar upp, tittar efter och beställer lite delar för 3-400 spänn, sedan går den ett år till.

Jag har extremt svårt att se hur man ska kunna räkna hem ett byte till en modern maskin oavsett ifall man räknar på pengar eller på miljöavtryck så som jag använder fordonen.

Det känns som att du har haft otur. Jag har egen erfarenhet av 2 st V70, en 2003 som hade gått 36000 mil när den såldes, och en 2008 som inte hade gått mer än 31000 när den byttes in till en handlare för 1,5 år sen. Den äldre en bensinare och den nyare en diesel. Fördelen med dessa var förutom komforten att delar var så billigt och lätt att hitta, och inga problem med rost. Ytrost naturligtvis, i små mängder, men inget stort. Den sista körde jag för 26kr/mil inklusive allt, skatt (7500kr/år), försäkring, soppa, reparationer, värdeminskning... Och handlaren har inte försökt att sälja den vidare, han kör med den fortfarande, såg den utanför hans bilfirma senast för någon vecka sen.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det känns som att du har haft otur. Jag har egen erfarenhet av 2 st V70, en 2003 som hade gått 36000 mil när den såldes, och en 2008 som inte hade gått mer än 31000 när den byttes in till en handlare för 1,5 år sen. Den äldre en bensinare och den nyare en diesel. Fördelen med dessa var förutom komforten att delar var så billigt och lätt att hitta, och inga problem med rost. Ytrost naturligtvis, i små mängder, men inget stort. Den sista körde jag för 26kr/mil inklusive allt, skatt (7500kr/år), försäkring, soppa, reparationer, värdeminskning... Och handlaren har inte försökt att sälja den vidare, han kör med den fortfarande, såg den utanför hans bilfirma senast för någon vecka sen.

Grattis. Jag har hört att 2001-2002 är lite av ett sorgebarn och att 2004 är en helt annan ägarupplevelse så du kanske bara hade lite mer flax med årsmodellerna? Jag vill minnas att 2001-2002 hade en underkänningsgrad på 27% vid första besiktningen, Opel och Renault hade 28% samma år.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Grattis. Jag har hört att 2001-2002 är lite av ett sorgebarn och att 2004 är en helt annan ägarupplevelse så du kanske bara hade lite mer flax med årsmodellerna? Jag vill minnas att 2001-2002 hade en underkänningsgrad på 27% vid första besiktningen, Opel och Renault hade 28% samma år.

Kan vara så. Kan kanske vara så att jag har haft en jäkla flax överhuvudtaget... :3freak
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Rattvinkelgivare är en vanligare benämning, antisladd/esp/dstc (same/same/same) behöver veta vilket håll föraren vill styra för att kunna försöka hjälpa till med just det.

Aha, totalt onödiga system allihopa då, jag har varken haft eller saknat något av dom systemen någonsin.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Räddat mig några gånger men så körde jag förmodligen efter den "säkerheten" då också, alltså något åt kontra-någonting hållet.

Säga vad man vill men jag tycker det är ballt vad systemen klarar att reda upp ibland, har det t.o.m. på en av RC-bilarna :crash
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Räddat mig några gånger men så körde jag förmodligen efter den "säkerheten" då också, alltså något åt kontra-någonting hållet.

Säga vad man vill men jag tycker det är ballt vad systemen klarar att reda upp ibland, har det t.o.m. på en av RC-bilarna :crash

Jag har haft ABS på någon bil tror jag, annars kör jag helst själv.

Jag betvivlar inte att systemen är bra för folk som inte kan köra bil och envisas med att dubblösa vinterdäck minsann är minst lika bra, och inte har vett att sakta in i när det regnar på blankis.

Men det är ju som du säger, all extra säkerhet systemen ger återtas ju av förare som börjar förlita sig på systemen och köra fortare istället.

Den enda extra säkerhet jag har är bra dubbdäck, bra lyse, och om jag inte tar mig igång så har jag fyrhjulsdrift att lägga i med en spak, men fyrhjulsdriften är ju inte som en del tror en ersättning för bra däck.
Jag lägger förövrigt på dubbdäcken i kväll...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Minns två gånger varav den första var som mek och vi var ute o gjorde någon körcykel som skulle till efter bytt spjällhus, styrenhet eller något i den stilen. Var kanske i tuffa 23-års åldern med två chippar i bilen, vet fortfarande vilken kurva det är och tror det var skugga/svartis. Bilfan, en S60 gunga till och jag fick siktet inställt på en telefonstolpe med högersidan och knappt hann jag reagera när det blinka till i displayen och bilen ganska våldsamt skicka upp mig i färdriktningen igen.

Andra gången var med en ylande japs, hiskeliga 190 kusar och 8250 på varvstoppet. Lång högerböj och denna pep o blinka friskt när systemet jobbade vilket den gjorde hela kurvan och jag bokstavligen bara åkte med i ett perfekt ställ. Det mest magiska var att när jag kom ur kurvan så var det inte ens ett ryck eller motsatt kast utan bara sömlös färd framåt.

Var en lastbil som hade dumpat diesel i hela kurvan så det var några incidenter där dom dagarna.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Rost uppstår vid fukt, värme och syre. Stenskott och andra stötar kan ta bort lacken, dålig konstruktion är vanligt där grus och fukt samlas och nöter bort lacken. Många bilar har kända rostangrepp. Min bil tex är konstruerad så att i stort sett alla rostar framför bakhjulet. Is samlas vid bagageluckan och tar man inte bort det tar lacken stryk när den öppnas.
Har man en bil som börjat rosta och man inte vill kosta på sig flera tusen hos en billackerare är det bättre att bara slipa bort rosten och spraya ny lack även om det inte blir perfekt. Vänta inte, en ful lagning är bättre än rost.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tittar man på moderna bilar håller de ändå rätt länge på avgörande ställena även om de missköts kosmetiskt så länge de inte har blivit krockskadade och dåligt reparerade. Bilar från 80- 90 tal är inte bättre än dagens bilar på den punkten generellt sett tror jag.

Det som främst rostar är bultar, skruvar och fästen. Innan ytrosten biter igenom bärande delar i karossen har det säkert gått över bilens beräknade livslängd vid dagligt bruk. Annat har pajat som gjort det oekonomiskt att reparera bilen om man inte är en ytterst händig ägare som kan göra mycket själv och jaga begagnade delar.

Det är ju inte så att en Amazon höll hur länge som helst heller. Det kan säkert de som levde med dem nya och de första 10- 15 åren intyga. De vi ser idag är välskötta renoverade bilar från 60- talet. Man kan se tillbaka på dem nostalgiskt om man tillhör en äldre generation.

Jag kan se tillbaka på 80- 90 och tidiga 2000 tals bilar på samma sätt. Redan då pratade man om att de började bli avancerade med elektronik. Det är ju inget mot dagens bilar.

Om det är något som man är obekväm med på moderna bilar är det elektroniken över tid. Hur man ska fixa komplexa system som är sammankopplade med canbus. Små signalfel får avgörande betydelse om det ska gå att besiktiga en bil eller inte som är långt ifrån redo för skroten per definition. Kostar ägaren för mycket att felsöka och åtgärda i förhållande till värdet.

Moderna bilar är allt mer digitala. Det är datasignal mellan förare och maskin. Frågan är om man vill äga dem om 10- 20 år. Sedan finns det säkert kunskap om att fixa mer avancerad elektronik precis som det finns kunskap om att fixa bilar som man tyckte var avancerade och krångliga på 90- talet jämfört med det som fanns tidigare. Vi får väl se.

Över tid hade man såklart helst ägt en helt mekanisk bil där det finns möjlighet att återskapa delarna hos en mekanisk verkstad. Men att en sådan skulle vara en bättre vardagsbil för dagens bilägare är en utopi. De vill nog ha alla bekvämligheter inklusive hängslen och livremmar som finns att uppbringa. Inte för att de blir säkrare bilförare. Troligtvis är det precis tvärt om.
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
För 15år sen, när jag var nyutbildad konstruktör och kunde därmed precis allt, körde jag omkring med en audi 80 från -85.
Tyckte att alla nya bilar med all elektronik var skit, och när det var tid att byta bil fick jag för mig att det måste vara mer ekonomiskt att göra en egen amatörreggad bil. En bil med hållbar konstruktion och så lite elektronik som möjligt. Tur det aldrig blev mer än några handskisser.
Nu har jag sen dess pendlat ca 30000mil och skulle aldrig byta till en bil med mindre elektronik än jag har idag.
Kan fortfarande vara så att jag tittat på en ny bil och tyckt där är mycket onödigt skit, men när man sen kört lite med det vill man inte vara utan.
Tycker fortfarande det är trevligt att köra med bilar utan elektroniska hjälpmedel, och en porsche 911 från 80talet står fortfarande högt på önskelistan. Men absolut inte att ligga och pendla med!
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top