Slippa rost på pendlarbil

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Pendlar E4 i vägsaltets högborg Östergötland.
Hur ska jag se till att nästa bil jag köper inte börjar rosta?
Hur ofta ska jag spola av den? Kommer bilen bli rostbenägen om jag tvättar den för ofta? Vad är för ofta?

Hur gör ni själva?
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Köper en gammal bil som redan är rostig...
Pendlar 14 mil E4 varje dag, visserligen i Norrbotten men även här har vägsaltet blivit en del av vardagen.
Känns om att man skulle behöva tvätta varje dag om man ska hålla en bil rostfri, och den tiden har jag inte.
Således köper jag en billig äldre bil som redan gått ca 20000 mil, och kör den så länge det går utan att kosta på den alltför mycket.
Blir billigast, men kanske inte roligast.
Fast roligt har man ju på två hjul, inte på fyra :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tectylbehandling eller motsvarande. Underspolning på macken en gång/mån.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Parkera bilen kallt, och vaska av den hyfsat ordentligt nån gång i veckan, inget salt bör vara kvar i skrymslen eller vrår efter tvätten.

Men det är antagligen smidigare att köpa ett gammalt lik med många mil som du grundligt skiter i, gärna med bakhjulsdrift, och bara plöja genom saltslasket och skratta gott när du praktiskt taget hör hur rosten tuggar på åbäket.
Sälj efter ett år efter två helt utan att ha gjort något alls med skrotet, och köp en annan och upprepa. Det kostar inte mycket mer än bensinen. Ibland kan man iofs ha otur och få tag på en lite för risig rishög, men det är bara att skicka aset vidare till nån som orkar fixa problemet och skaffa nåt annat lik. Lite som leasing, men billigare. :hihi
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Rostskyddsbehandlar underredet gör jag, bil med högre markfrigång klarar sig i regel väldigt mycket bättre.

Lackskydd värt namnet gör skillnad men kanske inte alltför många som följer upp efter första behandlingen och klart svårt att veta när skyddet "tagit slut".

Vinyl fungerar såklart, även om inte alla helfolierar gör det skillnad att ha på utsatta ställen.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Min uppfattning/åsikt är att genom ordentligt underhåll (tvätt 1 gång i veckan), underredsbehandling innan bilen börjat rosta (dvs rätt ny bil) och spolning underifrån (ej återvunnet vatten som kan innehålla salt) så kan man definitivt SKJUTA på rostandet men det är oundvikligt när det saltas så in i helvete mycket som det görs i Sverige.

I mitt fall har jag tagit beslutet att aldrig köra nyare/dyrare bilar på vintern utan köper alltid en vinterhärk eller har en bil som kostar max 50k. Allt annat är kapitalförstöring tycker jag. Inte värt det. Men å andra sidan, med tanke på hur nya bilar blir obsoleta efter 7-10 år och att detta blir ännu mer aktuellt i framtiden så kommer jag nog heller inte se anledningen till varför man ska ha nyare bilar länge. Speciellt i framtiden med miljözoner där bilar blir fort daterade och oanvändbara i tätbebyggda områden.

Aja, tvätta bilen ordentligt och underredsbehandla ofta. Köp inga bilar som är kända för att rosta (VAG, asiater). BMW är rätt bra efter E46. Mercedes W204 och framåt är väl också bra bilar. Volvo är också rent generellt bra, dock hade jag nog inte haft lika högt förtroende för senare SPA bilar.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
En gammal kollega till mig inledde alltid vintrarna med att se till att bilen var ordentligt rengjord och vaxad. Sen avslutade han varje tur med att ha en liten vattenspruta med tryckpump tillgänglig och spolade av allt som kommit på bilen under resan.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Håller med Bojje angående underredsspolning i automattvättar.
Miljökrav som begränsar användningen av hur mycket vatten som får användas om jag förstått rätt.

https://www.bilia.se/bilar/hela-bilagandet/tvatta/
Vi renar utsläppen

Vi uppfyller minst alla krav kring vattenrening och utsläpp av olja och tungmetaller som kommuner har. I våra Tvättanläggningar återvinns dessutom i genomsnitt 85 % av allt vatten, där den bästa anläggningen har hela 92 % återvinning. Det finns även oljeavskiljare kopplade till anläggningen och alla tvättmedel som används är miljöanpassade.

De får det att låta som något positivt att återanvända (gammalt) vatten för att göra bilen ren.
Hur rent är det återvunna vattnet, speciellt vintertid map salt.
 
Last edited:

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Jo tack, misstaget att tvätta i svanenmärkt biltvätt har jag redan gjort med nuvarande bil. Luktade som en badstrand på västkusten i biltvätten.
Angående underredsbehandling känns det ju som att det inte får finnas minsta antydan till rost undertill, för då lär väl den fortsätta frodas under tectylen?
Funderar på om det finns munstycken till vattenslang som kan vara lämpliga för att komma åt undertill. Med ett rör och sen en ordentlig böj uppåt.

Nuvarande bil har ju redan börjat rosta så kanske behåller den så länge den går igenom besiktningen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
När jag lämnat in bilar för rostskyddsbehandling så har de spärrmålat med ngt på de ställen där det funnits begynnande rost innan de lägger själva rostskyddet.

Vattenspridare?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Nya bilar har oftast en stor plastkåpa som täcker underredet. Ska tydligen minska bränsleförbrukningen med sin aerodynamik.
En bilmek berättade en gång för mig att "alla" bilmekaniker slänger bort den från sina egna bilar då det alltid samlas en massa skit och fukt mellan den och underredet.
Hurvida det är sant eller inte kan jag inte svara på, men någon här vet kanske mer om det?

Själv tvättar jag bilen 3-4 gånger om året, och bara när det inte är för kallt för fingrarna. Toyota, och än ingen synlig rost. Men sen har vi och andra sidan inte så stort behov av att salta vägarna i skåne längre, då här är i princip 10 grader året runt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Enklast är nog att du modifierar titeln på tråden till "Slipa rost på pendlarbil"

OM jag någonsin köper en ny bil så lär jag lägga på för en ordentlig underredsbehandling direkt när bilen är ny.

Att göra det efter ett par år är ju fortfarande bättre än att inte göra det, men då finns ju redan grogrunder för rost på flera ställen som man bara packar in så dom inte syns.

En bekant köpte loss sin leasingbil, och lyckades få en underredsbehandling gjord precis innan han köpte loss den, några år senare krockades bilen och skulle repareras, den var full i rost i varenda plåtskarv dom öppnade, men det syntes ju inte i alla fall.

Tvätta och vaxa är nog det som fördröjer rosten mest, men man vaxar ju inte plåtskarvarna i trösklarna, där är det bara bra rostskydd inifrån redan som ny som hjälper.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man kan så klart köpa en äldre bil bara köra ner den och upprepa proceduren men det är väl inte vad tanken var med frågan.


Ska man behålla bilen länge och tänker använda den året runt så tror jag att regelbunden skötsel är nyckel. Kanske kosta på bilen ett extra rostskydd om den är ny eller så gott som ny. Sedan se över underredet, plåt och lack regelbundet efter skador och åtgärda det i tid.

Verkar trots allt finns bilar som är i bra skick trots året runt bruk många år i vårt kärva klimat.
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
2st Aprilia + någon Ducati
Rostskyddsbehandla med linolja. 100 gånger bättre än tectyl och liknande smörjor. Blir väldigt tunna lager och bilen känns mycket fräschare undertill. Glömde jag nämna miljövänligt och billigt?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Man kan förvisso göra allt det som har nämnts men valet av bil-modell är nog minst lika viktigt. Om det inte har ändrats på senare tid så är det så att vissa modeller rostar mer än andra.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Var ju några år sedan dom kollade 3 år gamla leasing bilar för rost och det var ganska nedslående. Ca 40% av bilarna var redan efter 3 år så rostiga på osynliga ställen att krockskyddet var försämrat. Konstigt nog var en tysk bil överrepresenterade.

Skall se om jag kommer på vem som gjorde testet o lägga ut länk till detta.
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En sekretssbelagd undersökning menad enbart för biltillverkarna.

Nu har den hemliga listan läckt ut och den visar att rostskyddet på moderna bilar blivit sämre.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på Facebook
WWW.FACEBOOK.COM
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla här
Det är tidningen Vi Bilägare som kommit över en undersökning som bilindustrin beställt av forskningsinstitutet Swerea Kimab. Studien och resultatet var endast menat för tillverkarna och visar att rostskyddet på bilar som är fyra till sju år gamla generellt sett försämrats.


Och det är inte lite heller. Tidningen skriver att i stort sett varannan bil har mer eller mindre allvarliga rostangrepp i tröskellådorna – detta efter endast sex-sju år.

Finansierad av näringslivet
Förr i tiden var det Swerea Kimab är ett institut som samägs mellan staten och näringslivet. Och eftersom undersökningen nu är beställd av biltillverkarna, har den passande nog smusslats undan för allmänheten genom att sekretessbeläggas.

Men tack vare källor lyckades alltså Vi Bilägare få ut uppgifter från rapporten som innehåller 27 bilar av årsmodell 2006/2007 samt 2008/2009. Nedslående är att trots att bilindustrin hävdat att rostskyddet blivit bättre – avslöjas det nu att så inte är fallet.

Så vilken bil var mest angripen? Enligt studien var det Volkswagens Passat där det återfanns rost på 41 procent av 122 undersökta metallytor.

Bäst i undersökningen klarade sig Renault Clio där ingen rost hittades.







1. VW Passat – 41 procent (av 122 undersökta metallytor)

2. Hyundai Santa Fe – 38 procent (18 st)

3. Citrone C3 – 35 procent (34 st)

4. Fiat Punto – 18 procent (64 st)

4. Mazda 6 – 18 procent (22 st)

4. Kia Cee’d – 18 procent (62 st)

7. Volvo S80 – 15 procent (20 st)

8. Toyota Corolla – 14 procent (42 st)

9. VW Golf – 13 procent (136 st).

10. Audi A4 – 11 procent (56 st)

10. Hyundai i30 – 11 procent (18 st)

10. Volvo S40 – 11 procent (18 st)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top