"Jag skulle köra ihjäl mig" - varför säger alla detta?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag har alltid undrat om man verkligen är tuffare för att man kör en 1000cc än en 250cc. Det är ju inget som säger att man faktiskt utnyttjar de 150 hk eller vad det är som erbjuds på sin 1000cc, medan den som kör en 250 kanske åker med knäskrap i varje kurva. Jag är väl i o f s lite partisk eftersom jag aldrig känt behovet av att äga en hoj som gör 250 km/t, eftersom jag ändå bara puttrar runt i 70-80 på landsvägar i Uppland.
Tycker om något man känner sig mindre tuff på en stor hoj när duktiga förare är snabbare med effektsvagare fordon.

O andra sidan, att jag skaffade 1000cc var för att jag ville uppleva hur det är att köra 1000cc, inte för att vara tuffare än med min 600a.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tycker min 1100 är roligare än min 1000-kubikare, men jag undrar om inte 250:n snabbast ger ett flin.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
En annan kommentar är "Jag får inte ta kort för mamma". Som när den sägs av 30-åringar känns lite konstig.
Det är väl isf bara att säga "jag vill inte".
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Det man kan fundera på också, (om det såklart råkar vara en snubbe som säger det) om samma person även är den som skulle varit fotbollsproffs om inte korsbandet rök i tidig ålder?
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
De som säger det vill bara ha en ursäkt för att de inte orkar, får eller inte har råd att ta mckörkortet punkt slut.

Föresten glömde bort att vissa inte ens vågar prova. Har en kompis som inte ens vågar prova min pendlar skooter på en parkering & han säger samma sak att han skulle köra ihjäl sig:).
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har aldrig råkat ut för att en åskådare sagt: Jag skulle köra ihjäl mig.
Däremot har jag en bekant som bytt från Ducati till HD med motiveringen att det började gå för fort på hans Ducati 916.
Och det är klart ligger man i 160km/h på kvällen när det kliver fram en älg blir det jobbigt.
Men efter en biografvisning av klätterfilmer, bl.a. Livet hänger på fingertopparna med Patrik Edlinger i Malmö på 1980-talet så stod Skånes Klätterklubb och delade ut information vid utgången.
En biografbesökare: Är du inte riktigt klok ? Tror du jag är dum i huve ?
https://www.youtube.com/watch?v=CZlxY5rNGJk
 
Last edited:

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
[
Men efter en biografvisning av klätterfilmer, bl.a. Livet hänger på fingertopparna med Patrik Edlinger i Malmö på 1980-talet så stod Skånes Klätterklubb och delade ut information vid utgången.
En biografbesökare: Är du inte riktigt klok ? Tror du jag är dum i huve ?
https://www.youtube.com/watch?v=CZlxY5rNGJk[/QUOTE]

After a near-fatal fall in 1995 from a steep-sided cove in southern France, Edlinger suffered a brief cardiac arrest. Following this he retired from the extreme forms of free climbing His final years were marked by a long battle against depression and alcoholism, which he described as the "greatest challenge of my life."

Edlinger died at age 52 after falling down stairs at his home.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
[
Men efter en biografvisning av klätterfilmer, bl.a. Livet hänger på fingertopparna med Patrik Edlinger i Malmö på 1980-talet så stod Skånes Klätterklubb och delade ut information vid utgången.
En biografbesökare: Är du inte riktigt klok ? Tror du jag är dum i huve ?
https://www.youtube.com/watch?v=CZlxY5rNGJk

After a near-fatal fall in 1995 from a steep-sided cove in southern France, Edlinger suffered a brief cardiac arrest. Following this he retired from the extreme forms of free climbing His final years were marked by a long battle against depression and alcoholism, which he described as the "greatest challenge of my life."

Edlinger died at age 52 after falling down stairs at his home.[/QUOTE]
Ironin är påtaglig..#tråkigtnärfolkdör
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
När folk frågar vad jag har för hoj, och jag säger Yamahas r1 2016, så får jag också svaret "jag hade kört ihjäl mig direkt" så säger jag att det är min 7:e R1 och 17 år senare på sporthoj.. och än pratar jag, kan klä på mig själv. Kan både stå och gå själv.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
En av mina chefer yttrade meningen när jag skulle iväg till sviestad på motorcykelburen kundaktivitet. Jag berömde honom för sin självkännedom, för om man har dåligt balanssinne, inlärningssvårigheter och bristande konsekvenstänk ska man inte köra hoj. Kollegan bredvid bet sig i tungan för att inte skratta rakt ut.

Några år senare är jag fortfarande anställd och han fortfarande en av mina chefer. :) Men frasen i fråga har han inte yttrat igen.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Om man kör motard så får man bara frågan om man åkte moppe idag. :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Om man kör motard så får man bara frågan om man åkte moppe idag. :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Hade jag haft kvar min hade jag wheelat ihjäl mig direckt. ;)

Huliganmopedfördomar behandlades i en tråd för styvt ett år sen. Men som du säger inget folk tror man kör ihjäl sig på på stört.
 

To_Xtrem

Deals Gap
Gick med
17 Jan 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VFR1200F
Brukar säga att i dagens samhälle är det större chans att bli ihjälskjuten på stan än att dö på en motorcykel... :glömdet
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Brukar säga att i dagens samhälle är det större chans att bli ihjälskjuten på stan än att dö på en motorcykel... :glömdet
Intressant! Jag var tvungen att kolla upp det och det verkar skjutas ungefär 10st fler än vad som dör i mc olyckor per år. 20-30 i mc och ca 45 i skjutningar.

Läge att ändra fokus på 0-visionen...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Har bara haft metallhästen tre sommrar, som daglig pendlare så skulle jag nog säga att det är någon annan som kör ihjäl dej, då för att dom inte kan varken trafikreglerna eller köra bil. Nog för att glidandet är bland det bästa som finns, men jag har rätt svårt att rekommendera kortet till folk.

Varje dag får man ge vika för att någon trycker ut nosen, tränger sig in framför oavsett om dom ser man är där eller inte, skiter i att blinka eller blinkar hela vägen runt i cirkulationsplatsen. Även på landsvägar händer det att folk ger sig ut på fel sida av vägen, eller att traktorer eller lastbilar kör ut på en 90-väg utan att titta.

Det är inte mycket som krävs för att skada sig, eller bli ihjälkörd.

Det känns rätt hårt om man tänker att en morsa eller farsa till ett par småmonster blir svårt skadad eller helt enkelt kolar.

I vilket fall så plöjer jag många mil på metallhästen...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top