"Jag skulle köra ihjäl mig" - varför säger alla detta?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Inte helt sällan börjar folk att prata med mig när jag stannat till med hojen. För att starta samtalet brukar de påpeka något om hojen, vilket så klart är förståeligt.

Men vad nästan varenda person har gemensamt är att säga "jag skulle kört ihjäl mig". Varför är det just detta man väljer att säga? Hur går resonemanget?

Är inte upprörd, bara nyfiken på varför denna fras är gemensam bland alla kallpratare.
När folk hör att jag håller på med skytte får jag aldrig höra "jag skulle skjutit ihjäl mig".
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Det är standard när man snackar med nån. En kompis kompis sa nyligen just så till mig. Tror bestämt att han ville framhäva sig själv som en vilding. Vilket i verkligheten inte alls stämmer, då han är lugn som en filbunke.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det är standard när man snackar med nån. En kompis kompis sa nyligen just så till mig. Tror bestämt att han ville framhäva sig själv som en vilding. Vilket i verkligheten inte alls stämmer, då han är lugn som en filbunke.

Jag tror på detta, den som säjer så vill påvisa sina inbilskt ”loco” sida
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
det påståendet har man hört till leda som sagt..... när jag hör någon säga det påståendet att dom skulle köra ihjäl sig direkt..... så brukar jag fråga om dom kör så jäkla illa/dåligt..

svaret blir såklart att....NÄÄÄÄ jag gillar att gasa..

och då brukar jag svara att av erfarenhet från köra både på väg och på bana så dom som säger detta är dom som oftast är dom som är dom som gasar minst och är fegast...
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Hörde för några dagar sedan grannen istället säga att han aldrig skulle våga sätta sig på hoj. Han sa aldrig exakt varför men det kändes trevligare att prata från det perspektivet.

Sent from my SM-A715F using Tapatalk
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tror på detta, den som säjer så vill påvisa sina inbilskt ”loco” sida


Det känns lite dubbelmeta ibland - den som säger det gör det alltid från ett utanförperspektiv, och just att han implicit menar att han är så himla pocoloco kan tolkas som en uppskattande gest att man själv inte skulle vara så galen som han - utan att jag skulle varaden som kunde kontrollera mig, typ.

Men, på något sätt kommer han ändå ur det hela som den bättre människan - eftersom han har den gudomliga självkännedomen och därtill självdiciplin nog att avstå detta med att köra motorcykel.
Underförstått: jag kommer köra ihjäl mig.

Well, hasn't happened yet.


Sedan måste jag erkänna att det bereder mig stor glädje att veva ner rutan när det är ett gäng sporthojsförare inne och tankar, luta mig ut lite och försöka se lite extra gubbig ut: "En sådan hade jag, precis en sådan. En Norton.
Men jag var tvungen att sälja. Jag höll på att köra ihjäl mig alldeles. Hej på er!" :banana:banana:banana
 

daxx0r

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2020
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha XSR700 -17
Sen är det ju många som tror att motorcyklar är livsfarliga bara... typ.. per definition. Och så är det ju inte. Statistiken har blivit VÄLDIGT mycket bättre senaste 30 åren eller så, men det finns nog mycket förutfattade meningar som sitter kvar sedan tiden då nästan 1% av motorcyklisterna blev allvarligt skadade eller dog.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Men vad nästan varenda person har gemensamt är att säga "jag skulle kört ihjäl mig". Varför är det just detta man väljer att säga? Hur går resonemanget?

Jag erkänner mig skyldig till att vid något tillfälle sagt något sådant, och vid flera tillfällen tänkt det för mig själv. Resonemanget för min del handlar om insikten att min kompetens när det kommer till att hantera fordonet är begränsad, samt en viss benägenhet att ta risker, testa gränser, söka kickar.

Ungefär som när en alkis avstår från att ta en endaste klunk alkohol i självbevarande syfte, för att han vet att kommer bara vilja ha mer tills det spårar ur. Klokt och logiskt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Sen är det ju många som tror att motorcyklar är livsfarliga bara... typ.. per definition. Och så är det ju inte. Statistiken har blivit VÄLDIGT mycket bättre senaste 30 åren eller så, men det finns nog mycket förutfattade meningar som sitter kvar sedan tiden då nästan 1% av motorcyklisterna blev allvarligt skadade eller dog.

Fast, en procent är ju hyfsat, med tanke på att hundra procent av tex bagare dör.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Det finns folk som röstar på miljöpartiet också. Har du testat att försöka prata vett med en sån? Orkar inte ens svara när någon nämner köra ihjäl sig direkt. En sa "Mjaaa om jag tjöpt en båge som din då hade jag kört ihjäl mig påå direckten aaah så det så"... Sades till mig när jag satt på en 125a... :brinnerup :glömdet
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fast det är ju framför allt literklubbor som framkallar behovet hos icke mc-burna att haspla ur sig denna klyscha, dessa människor tror ju sig helt säkert överleva på en annan typ av motorcykel däremot
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag kan inte lägga mig i en säng för jag skulle liggha ihjäl mig! :tuttar:banana
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag erkänner mig skyldig till att vid något tillfälle sagt något sådant, och vid flera tillfällen tänkt det för mig själv. Resonemanget för min del handlar om insikten att min kompetens när det kommer till att hantera fordonet är begränsad, samt en viss benägenhet att ta risker, testa gränser, söka kickar.

Ungefär som när en alkis avstår från att ta en endaste klunk alkohol i självbevarande syfte, för att han vet att kommer bara vilja ha mer tills det spårar ur. Klokt och logiskt.
Det är så klart resonabelt, om du har erfarenheten av att köra motorcyklar och kan relatera detta till dig själv. Men majoriteten som säger detta till mig har inte mc-kort och har aldrig kört hoj.

Tack! Hittade ett par av dessa, men ingen verkade fokusera kring varför folk säger så, utan endast kring frustrationen av att höra det. Jag tycker o andra sidan det är ganska trevligt med folk som vill säga hej, men jag förstår mig inte på tankegången.

För de jag möter brukar aldrig ha kört hoj och pratar inte heller om att de brukar köra som biltjuvar. Att någon som bytt till en klenare hoj eller kör trimmad bil säger sånt, det är inte svårt att relatera till däremot.

Fast det är ju framför allt literklubbor som framkallar behovet hos icke mc-burna att haspla ur sig denna klyscha, dessa människor tror ju sig helt säkert överleva på en annan typ av motorcykel däremot
Så är det säkerligen. Förvisso låter det precis likadant på min 600a, men det är väl det här med plastkåpor som gör att man dör.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top