MotoGP 2020 Gran Premio Michelin® de Aragón

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Topp tre i år har faktiskt snabbare racetid än Marc hade när han dominerade förra året. Så man kan också säga att Marc aldrig har varit lika snabb som sin lillebror på Aragon...

Det visar på att medelmåttorna som faktiskt är med och tävlar i år har lyft sig några snäpp, det kan alla som tjatar om att MM hade vunnit lätt OM han varit med kanske får ta sig en funderare :7peta
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Det visar på att medelmåttorna som faktiskt är med och tävlar i år har lyft sig några snäpp, det kan alla som tjatar om att MM hade vunnit lätt OM han varit med kanske får ta sig en funderare :7peta
Medelmåttorna i årets startuppställning tillhör oavsett topp-50 eller så i världen just nu.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Att jämföra Alex med Marc är fel, Marc är ett unikum och hade inte Marc existerat så hade nog fler imponerats över Alexs körning.

Marc's tweet direkt efter racet var ju lite smårolig,

Hej alla, jag är Marc, Alex Marquez bror...
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Är det som jag
1) så pumpar jag med luftmunstycket som har kass manometer, visar flera 10-delar fel.
2) Och sedan sänker med bättre manometer.
Missat ett moment.

3) Alternativt, kass manometer. Har haft en Digital manometer som till slut visade tokfel. Kanske pga 4)
4) Alternativt, "nålen" i mitten på ventilkäglan har varit lite för hög.
Har själv fått fila ner en ventilnål för den släppte luft innan O-ringen på manometern tätade.

Förresten , nån som vet lägsta tillåtet tryck för Michelin MotoGP däck.
Eller det kanske är dagsvärden ?
5) Och Petronas missade sätta rätt dagsvärde på Qvartens framdäck ?

Problemet var att chansade med ett däck som dom inte använt tidigare under helgen, det värmde upp mer än dom räknat med och trycket blev för högt efter 3-4 varv.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Topp tre i år har faktiskt snabbare racetid än Marc hade när han dominerade förra året. Så man kan också säga att Marc aldrig har varit lika snabb som sin lillebror på Aragon...

True dat! :tummenupp

Det var på inget sätt skrivet för att förringa Alex som jag trott på från första stund.
Tror jag skrev tidigt att man får ha tålamod med hans framsteg men att HRC helt klart ser honom som en framtidsman.
Att han redan börjat leverera förvånar mig lite även om jag tycker det är skitkul rent ut sagt! :tummenupp

Sedan tror jag fortfarande att en frisk Marc är snabbare än en frisk Alex men det är naturligtvis helt spekulativt. :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Märkligt hur folk från TV-soffan, som oftast inte ens kört bana själva, är så snabba på att döma ut Alex Marquez.

Han har kört Hondan riktigt bra tycker jag personligen, han har tagit små steg i rätt riktning för varje helg och nu börjar resultaten att komma.

Att jämföra Alex med Marc är fel, Marc är ett unikum och hade inte Marc existerat så hade nog fler imponerats över Alexs körning.

Hondan är inte den mest lättkörda hojen och bortsett från ett fåtal riktigt stora förare så brukar inte en rookiesäsong se mycket bättre ut än det Alex gjort.

Bara att Alex, som rookie, fullföljt ALLA race i år är imponerande i sig! :)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ja vad ska man säga...

Riktigt roligt för Rins och resten på pallen.

Qvarten sov nog ännu sämre på söndag än lördag.

Konstigt med tre race kvar så är det helt öppet vem som kan bli världsmästare.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja vad ska man säga...

Riktigt roligt för Rins och resten på pallen.

Qvarten sov nog ännu sämre på söndag än lördag.

Konstigt med tre race kvar så är det helt öppet vem som kan bli världsmästare.

Fyra kvar va? Eller har jag missat något? :va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
magnus moss skriver: Kolla vid 1.22 i denna videon, när helikopterns skugga sveper över Rins. Borde inte sådant vara SJUKT irriterande, på gränsen till rent läskigt??? Att PLÖTSLIGT dyker det upp något, och man rycker till!

Jag tror inte Rins ser skuggan. Har blicken mycket längre fram. Men Rins kan ha hört den. Men Rins har nu varit med på nästan 150 "raceweekends" i Moto3, Moto2, MotoGP och har säkert vant sig vid helikoptrarna.

Det är inte som när en vanlig svensk upptäcker helikoptern över sig. Och börjar fundera när körkortet är tillbaka.

Det här hände i mitten på 80-talet när mobiltelefon var en låda med elektronik i bagageutrymmet.
En kompis har fått låna farsans bil (farsan säljare) under sommarsemestern för att köra till Trelleborg med basketlaget han tränade.
När vi räknade med att han var på väg tillbaka på kvällen på motorvägen mellan Malmö och Helsingborg med bra fart så ringde en "kompis"
med bra förmåga att förställa rösten upp bilen:
Ja det här var länstrafikpolisen, vi ser det går lite fort här, ja det är bra du slår av på farten. Fortsätt med det.

När vi träffade honom senare berättade han att han hade försökt få syn på helikoptern.
Men inte lyckats. :D
 
Last edited:

Boouy

Medlem
Gick med
16 Oct 2011
Ort
Sundets Pärla
Hoj
2019 Yamaha MT09
Problemet var att chansade med ett däck som dom inte använt tidigare under helgen, det värmde upp mer än dom räknat med och trycket blev för högt efter 3-4 varv.


Tire Pressure Relief Valves and Components
Tire reliefs, also commonly known as tire bleeders or bleed-offs, automatically relieve tire pressure buildup as you race to help keep your setup consistent throughout the race.

Inte tillåtet i motogp?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
True dat! :tummenupp

Det var på inget sätt skrivet för att förringa Alex som jag trott på från första stund.
Tror jag skrev tidigt att man får ha tålamod med hans framsteg men att HRC helt klart ser honom som en framtidsman.
Att han redan börjat leverera förvånar mig lite även om jag tycker det är skitkul rent ut sagt! :tummenupp

Sedan tror jag fortfarande att en frisk Marc är snabbare än en frisk Alex men det är naturligtvis helt spekulativt. :)

När Marc nästa säsong kör som Marc och flippar ut Alex i spenaten. Mmm det kan bli festligt i Repsol. För inte skulle Marc plötsligt ge sig för att det är brorsan?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
När Marc nästa säsong kör som Marc och flippar ut Alex i spenaten. Mmm det kan bli festligt i Repsol. För inte skulle Marc plötsligt ge sig för att det är brorsan?

Inte ens som fan till Marc tror jag han skulle tveka en sekund att peta av brorsan. :3freak
I mina ögon såg han nästan ut att ha mindre marginaler då han passerade Pedrosa än andra.
Om det är möjligt...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nästa omgång då? De som brukar vara lite längre bak i fältet kommer närmre och de som är i topp förbättrar inte sig fullt lika mycket? Så har det väl varit andra dubbelhelger? Får KTM upp farten kanske?




Inte ens som fan till Marc tror jag han skulle tveka en sekund att peta av brorsan. :3freak
I mina ögon såg han nästan ut att ha mindre marginaler då han passerade Pedrosa än andra.
Om det är möjligt...

Precis och Dani är ju snällare än de flesta i hela cirkusen. Pappa Julien kommer tappa allt hår 2021? :näsblod
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nästa omgång då? De som brukar vara lite längre bak i fältet kommer närmre och de som är i topp förbättrar inte sig fullt lika mycket? Så har det väl varit andra dubbelhelger? Får KTM upp farten kanske?






Precis och Dani är ju snällare än de flesta i hela cirkusen. Pappa Julien kommer tappa allt hår 2021? :näsblod

Jag hade en liten oro över att dubbelhelger inte skulle premiera särskilt bra racing men den har verkligen inte besannats!
Otroligt varierande race och pallar trots dubbelrace.
Nästan lite märkligt men välkommet! :)
Känns nästan allmänt som om KTM tappat lite under andra halvan av säsongen.
Hoppas dom hittar något till denna helg.

Julien kommer få välja vem han vill vara pappa åt... ;)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top