Cb 500 Four -72 chopper eller vad man nu vill kalla det

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Efter att ha brummat runt hela sommaren på min Monster 900 -96 som jag gjorde i ordning i vintras började jag känna stark oro över vad jag skulle göra kommande vinter. :va
Köpte en fin original Cb650 -81 som jag och KH (hon är dock ingen häxa och kastrullerna sköter oftast jag) åkte på tillsammans och som senare skulle byggas om. Fick dock dåligt samvete över att bygga om den så den såldes för inköpspriset till en herre som haft en likadan i sin ungdom.
Dämpade istället ovan nämnda oro genom att införskaffa ett påbörjat chopperbygge på en gammal cb500 -72.

Som den såg ut när jag hämtat den. Den hade förlängda gaffelben och diverse snygga och mindre snygga lösningar. Stötdämparfästena på svingen är flyttade till undersidan och är prydligt gjort. Tanken kommer från någon okänd moped eller kanske veterancross. Jag vet inte och det gjorde inte tidigare ägare heller. Jag har hittills sänkt ramsektionen där dynan ska sitta och fått ramen blästrad. Stoppborrat och svetsat en spricka i styrhuvudet. Skaffat original gaffelben och styrkrona och en ny bakskärm. Börjat sätta ihop den lite löst för att se var fästen för skärmar, sadel och elektronik ska hamna.
1.PNG
IMG_0156.JPG
IMG_0148.JPG

Eftersom det ska finnas en sittplats åt damen gör jag ett rör som kommer att sitta tvärsöver bakskärmen. Satte en slang där för att se hur det ska bli.
3.PNG
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Så här långt ser det lovande ut och jag får en känsla av att du kommer lyckas ovanligt bra.

Jag har i allmänhet lite svårt för stilen, men jag hjälpte en kompis få ihop en chopper byggd på samma ursprung så jag kommer följa bygget. Han köpte den mer eller mindre demonterad och förpackad i lådor och kartonger så det var ett spännande projekt.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Ska du fortsätta bygger chopper/bobber av den eller några andra planer? Tycker den ser ut att kunna bli bra som scrambler/tracker.
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Det ska fortsätta åt chopper-hållet men jag har ingen skiss så det kommer få växa fram.
För tillfället dras jag lite åt 60-talet med fenor och dylikt.
Screenshot_20200614-184941.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag föreställde mig något i still med denna avseende geometrin och sen kan det ju vara mer chopper stylat istället för racing. Eller ska du ha högt styre och sissybar och sådana saker?

95087469237c82242f125b877371d664.jpg
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Hur högt styret bli får komforten avgöra tänker jag mig. Jag tror i nuläget att det ska bli en sissybar på den, just för möjligheten att få vara kreativ med formerna samt packningsmöjligheterna det ger.

Blir det en tracker-chopper?!:yoparty
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Börjat göra fästen för bakskärmen. Bestämt mig för att skippa röret tvärs över skärmen som tidigare tänkt utan gör istället ett stadigt fäste bak samt att sadelbotten kommer bli kraftig och i det närmsta "självbärande" för passageraren.

Gjorde en plåt i 3mm som kommer svetsas mot ramröret under sadeln.
Två gängade hylsor svetsas mot skärmen.
18.jpg
17.jpg

Fast ska ju sitta på undersidan givetvis.
21.jpg

Vidare svarvade jag ett par hylsor. Två gängade och två med försänkt hål för skruvskallen.
Dessa blir skärmfästen längre bak. De gängade hylsorna kommer förbindas till skärmen via rundstänger. 6 eller 8 mm har jag inte bestämt ännu. Under där den gängade hylsan kommer sitta senare svetsade jag i en rörhalva på vardera sida för att boxa in allt.
View attachment 456689
15.jpg
23.jpg
8.jpg
7.jpg
2.jpg
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Nu är fästena för bakskärmen svetsade. Skönt att ha det klart.
Kapade bort sidostödsfästet som mest bestod av kladdsvetsar vid det här laget.
Gjorde ett nytt fäste och sedan ett stöd.
Hittade också en glasuggla på loppis för 20 spänn som jag ska gjuta av i röd plast och göra en baklykta av.:dummer
cb500.jpg
stöd4.jpg
View attachment 456731
Stöd3.jpg
Stöd2.jpg
Capture.PNG
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hur högt styret bli får komforten avgöra tänker jag mig. Jag tror i nuläget att det ska bli en sissybar på den, just för möjligheten att få vara kreativ med formerna samt packningsmöjligheterna det ger.

Blir det en tracker-chopper?!:yoparty
Tropper!
Excellent, kör bara kör!
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Sadelstommen börjar ta form. Den ska kapas och rundas av en del innan jag börja limma och forma stoppning. Den ska bli ledad i fram så att man kan fälla upp den och komma åt i utrymmet under.
27.jpg
26.jpg
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Elektroniken börjar trilla på plats. Trångt under sadeln men det går!
Bestämt mig för att slopa permanent dubbelsadel. Blir istället en solosadel och en extra passagerarsadel som fästs med sugkoppar mot bakskärmen dom gånger damen ska åka med.

Batterilåda är också på plats. Försökt kontrollmäta motor och ram gentemot varandra och jag tror jag ska kunna montera det med motorn i... Motorn ska såklart provmonteras och allt provköras innan lackering.

En REX tank (tror Roadmaster) har också tagit plats på ramen. :yoparty
4.jpg
2.jpg
3.jpg
6.jpg
5.jpg
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Ny sadel påbörjad. Mycket nöjdare över stommen nu. Gjord i 0.7 mm men styv tack vare rillorna. Fäster i bakkant mot ramen med gummidämpare från biltema. :tummenupp Svetsat i en kragmutter i ramen som ett ytterligare fäste ska gå till i framkant.
6.PNG
8.PNG
7.PNG
9.PNG
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gillar stuket :tummenupp Det enda är väl att det är två cylindrar för mycket på motorn;)

Ska bli spännande att se fortsättningen:)
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Gillar stuket :tummenupp Det enda är väl att det är två cylindrar för mycket på motorn;)

Ska bli spännande att se fortsättningen:)

Tackar! Definitivt, betydligt slankare och snyggare med en twin :tummenupp Någon gång i framtiden ska det nog stå en Triumph i garaget.:)
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Sadelfästen och tankfästen är nu färdiga. Har länge funderat över hur ramen ska avslutas efter stötdämparna och hur en eventuell sissybar ska fästas snyggt. Igår kapades ramändarna av och dessa kommer sedan bli en del av sissyn. Den rundade biten allra längst bak ska även den kapas av och bli ett lock till ramen ifall jag skulle vilja plocka av sissyn. Den kommer då monteras med samma skruvhål som sissyn. Både sissybar och lock är väl tänkt att kromas. Riktigt nöjd med skarven. :banana
10.PNG
11.PNG
12.PNG
13.PNG
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Sadelfästen och tankfästen är nu färdiga. Har länge funderat över hur ramen ska avslutas efter stötdämparna och hur en eventuell sissybar ska fästas snyggt. Igår kapades ramändarna av och dessa kommer sedan bli en del av sissyn. Den rundade biten allra längst bak ska även den kapas av och bli ett lock till ramen ifall jag skulle vilja plocka av sissyn. Den kommer då monteras med samma skruvhål som sissyn. Både sissybar och lock är väl tänkt att kromas. Riktigt nöjd med skarven. :banana
View attachment 457170
View attachment 457169
View attachment 457168
View attachment 457167

Gillar bygget.

Tror det skulle bli snyggt att låta ramen fortsätta bakåt och göra en båge över skärmen i form av ett rör, du skulle ju kunna byta mellan sissybar och en diskret bakram. Svårt att beskriva i ord hur jag ser det framför mig ;)
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Slopat förra idén med att ha ramen avtagbar i bak. Svetsar tillbaks det jag kapat loss och gör fästen för sissybar längst bak. Tror det blir renast så. Ett plus med hela övningen är väl att jag tjänat ett dolt gängat fästhål på var sida.;) Gjort ribba på tanken i som ska matcha den på bakskärmen. Påbörjat sissyn också för den delen, den blir i 12 mm rundstång. Gjorde ett test i 8 mm först, på tok för fladdrigt för att våga hänga någonting på det iaf men fick en uppfattning om hur det skulle se ut.

Mitt uggla-baklyse ska fästas någonstans i sissyn sedan. Höjden ska justeras och även lutningen. Den står helt själv nu, ingen svets så det blev nog skapligt rakt iallafall:)
IMG_20201127_141146.jpg
23.PNG
20.PNG
22.PNG
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Passa dig under kraftledningar med den sissyn.
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Mjo, höjden är inte bestämd än. Kan nog minska med 10-20 cm innan det är klart. Den är ungefär ögonhöjd på mig nu (183cm) dock så står den ju på depåstöd så den kanske är 170cm ca när den står på backen. :tummenupp
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Punktade fast sissyn igår och gjorde de två främre fästena också.
Tanken är att undersidan på stången till främre fästet möter upp linjen på ovansidan av det "knäckta" ramröret under sadeln.
26.PNG
25.PNG
24.PNG
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top