Dyrt och krångligt elproblem med brända säkringar och ingen gnista, KTM EXC 125 2004

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Funkar den?

Som det ser ut i schemat så ska den gå om inte dödarknappen jordar cdi, om den inte funkar så koppla bort dödarknappen/jorden och se om den funkar, statorn lämnar ström och pickupen signal till cdin så länge motorn snurrar.

Laddningen går på egen krets och påverkar inte driften av annat än förbrukarna så det kan du lämna åt sidan tills du fått den att gå.

Om den inte startar och går och laddningen inte fungerar så börja i statoränden, det är den troligaste felkällan om allt den driver slutar fungera, går att ohm-mäta statorn men är ingen garanti för att den fungerar men ger den rätt värden så kan man gå vidare och kolla resten innan man byter.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag visste inte att det fanns regulatorer med den funktionen till mc. Enligt elschemat sitter det en regulator-rectifier i hojen. Hela idén med en R/R är ju att regulator = ovandla AC till DC och rectifier = styra ytgående spänningen till max laddspänning. Kan du ge något exempel från hojvärlden där man använder den typen av regulator som du talar om? Artikelnumret till R/R för TS hoj används till många hojar, både med och utan batteri, så vi kan utesluta att det skulle vara en R/R som inte är kompatibel med batteri i detta fallet.

Hur många friska MC batterier har du lyckats ladda med DC / Likström 14,3 Volt och mer än 10A ?
Mer än 10A ? Ja säkringen går ju sönder.
Den ena förklaring jag ser är att batteriet matas med AC.
Alternativt att batteriet är felinkopplat. Plus och Minus skiftade.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hur många friska MC batterier har du lyckats ladda med DC / Likström 14,3 Volt och mer än 10A ?
Mer än 10A ? Ja säkringen går ju sönder.
Den ena förklaring jag ser är att batteriet matas med AC.
Alternativt att batteriet är felinkopplat. Plus och Minus skiftade.

Jag noterar att du inte ger exempel på någon hoj med den typen av R/R du beskrev.
Jag har aldrig lyckats ladda en hoj med mer än 10A.
Däremot är säkringen kopplad både till laddning och förbrukare. Du kan ha rätt i att det finns AC i kretsen.

TS, kan du kolla om kablarna mellan stator och regulator inte är kopplade till något annat?
 

superludvig

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2020
Ort
Härryda
Hoj
KTM EXC 125 2004
Hej, den nya variatorn har nu blivit levererad och installerad. Körde med 5a säkring till en början då jag nu börjat få ont om 10a säkringar och den brann upp. Bytte sedan till en 10a och körde slut på halva tanken, kom dvs. rätt så långt och säkringen höll. Verkar därför som att den gamla statorn var det stora problemet och det kan även vara så att den förstörde den nya regulatorn. Hojen fungerar i alla fall nu och jag kan även konstatera att det verkar bildas mer gnista då jag nu inte längre har problem med att den kör för fett. Tändstiftet blir nu gyllenbrunt :brynad. Tack för all hjälp!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hej, den nya variatorn har nu blivit levererad och installerad. Körde med 5a säkring till en början då jag nu börjat få ont om 10a säkringar och den brann upp. Bytte sedan till en 10a och körde slut på halva tanken, kom dvs. rätt så långt och säkringen höll. Verkar därför som att den gamla statorn var det stora problemet och det kan även vara så att den förstörde den nya regulatorn. Hojen fungerar i alla fall nu och jag kan även konstatera att det verkar bildas mer gnista då jag nu inte längre har problem med att den kör för fett. Tändstiftet blir nu gyllenbrunt :brynad. Tack för all hjälp!
Kul att det löste sig!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top