Dyrt och krångligt elproblem med brända säkringar och ingen gnista, KTM EXC 125 2004

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Första meningen har du helt rätt i, fattar heller inte poängen med det.
Varför skulle det inte funka med fullvågsriktning?
Har jag skrivit någonstans att det inte funkar?
För mörkerenduro där man vill kunna driva ordentlig belysning och slippa att det blir kolsvart så fort man kör motorstopp är det ju självklart.
Här får jag intrycket att cykeln används på gata och uppenbarligen inte har fullvågslikriktning heller och vad tillför ett batteri då?
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Skillnaden är ju att en kondensator laddas upp momentant, lägger du på ett batteri så kommer det funka när det är laddat men sedan när spänningen sjunker så kommer det säkert sluka all ström som finns för att laddas. Du får inte mycket ström ur en kondensator. Den är som ett batteri men ändå inte. Jag gissar att man har den där för att samarbeta med likriktaren. Tänk att du skickar en fyrkantsvåg, då har du 0v ibland och 13v ibland, då sätter du en kondensator där för att få kontinuerlig 13v.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Skillnaden är ju att en kondensator laddas upp momentant, lägger du på ett batteri så kommer det funka när det är laddat men sedan när spänningen sjunker så kommer det säkert sluka all ström som finns för att laddas. Du får inte mycket ström ur en kondensator. Den är som ett batteri men ändå inte. Jag gissar att man har den där för att samarbeta med likriktaren. Tänk att du skickar en fyrkantsvåg, då har du 0v ibland och 13v ibland, då sätter du en kondensator där för att få kontinuerlig 13v.
Vad menar du rent konkret att skillnaderna är i elsystem för att få batteri vs konding att fungera? Jag ser inte en enda skillnad. Statorn genererar ström när maskinen är i gång, likriktaren ovandlar till DC. Statorn är, på alla hojar jag sett, dimensionerad för att driva utrustningen på hojen. Förutsatt att motorn är igång så kan inte ett batteri ”sluka all ström”
 

superludvig

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2020
Ort
Härryda
Hoj
KTM EXC 125 2004
Det där med batteriet tycker jag låter skumt. Är du säker på att du bara kan byta ut kondensatorn mot ett batteri? Är ju viss skillnad i hur de laddas. En kondensator kan ju leverera spänning men inte inte kontinuerligt som ett batteri. Jag skulle nog börja där med att ta o byta till en kondensator
I denna koppling så gissar jag att man har kondensatorn som en buffert och inte som ett batteri.

Tror inte någon har bytt från kondensator till batteri nyligen. Hojen fungerade utmärkt när jag köpte den, rullade på utan problem i runt 30 timmar. Måste ha batteri då parkeringsljus skall fungera med avstängd motor vid besiktning.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ström "A" är bara resultatet av en effektförbrukare och någon spänning.
Statorn lämnar ingen ström, den lämnar en spänning och klarar av detta upp till ett givet effektvärde "W"
En krets med små förbrukare är inte ett bekymmer, stora förbrukare eller kortslutningar är ett bekymmer så som det ser ut nu.
Vid 13V och 130W blir det 10A ström i kretsen.
Om då batteriet är kortslutet i några celler blir strömmen garanterat mer än 10A, nu tål ju säkringen mer också momentant, men inte över 20A.
Om du är säker på att batteriet är friskt så separera ledningen som laddar batteriet från ledningen som försörjer hojen och behåll säkringen på utgående kabel.
 

superludvig

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2020
Ort
Härryda
Hoj
KTM EXC 125 2004
Ström "A" är bara resultatet av en effektförbrukare och någon spänning.
Statorn lämnar ingen ström, den lämnar en spänning och klarar av detta upp till ett givet effektvärde "W"
En krets med små förbrukare är inte ett bekymmer, stora förbrukare eller kortslutningar är ett bekymmer så som det ser ut nu.
Vid 13V och 130W blir det 10A ström i kretsen.
Om då batteriet är kortslutet i några celler blir strömmen garanterat mer än 10A, nu tål ju säkringen mer också momentant, men inte över 20A.
Om du är säker på att batteriet är friskt så separera ledningen som laddar batteriet från ledningen som försörjer hojen och behåll säkringen på utgående kabel.

Du menar alltså att en ny kabel skall dras från pluspol på batteriet direkt till plus på spänningsregulatorn? Och sedan skall säkringen sitta kvar på kabeln som går till belysning och hastighetsmätare?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Du menar alltså att en ny kabel skall dras från pluspol på batteriet direkt till plus på spänningsregulatorn? Och sedan skall säkringen sitta kvar på kabeln som går till belysning och hastighetsmätare?

Det är det normala sättet att ansluta spänning in och ut från ett batteri.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om jag fattat det rätt så är en 10A säkring ansluten till batteriet.
Så all ström TILL och FRÅN batteriet går genom denna 10A säkring.
Och den säkringen går sönder.
Laddar man ett MC batteri med 10A går spänning snabbt upp mot 14,3 Volt (vad regulatorn ska begränsa det hela till)
och strömmen sjunker till 0 (noll) Ampere.

Den förklaring jag kan se till att 10A säkringen går är att batteriet matas med växelström. #
Dvs att eventuell likriktare / Regulator har gått sönder.
Här finns också en skillnad mot med kondensator. En kondensator klarar växelström.

# Kontrolleras enklast med en tångamperemeter.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du menar alltså att en ny kabel skall dras från pluspol på batteriet direkt till plus på spänningsregulatorn? Och sedan skall säkringen sitta kvar på kabeln som går till belysning och hastighetsmätare?

Går det att starta hojen nu eller är fortfarande ”dödarkabeln” på CDIn jordad?
 

superludvig

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2020
Ort
Härryda
Hoj
KTM EXC 125 2004
Går det att starta hojen nu eller är fortfarande ”dödarkabeln” på CDIn jordad?

Här kommer dagens uppdatering. När jag nu mätte på kablarna från statorn så är det nu inte längre kontakt mellan svart-röd och jord. Spolen som ger el till cdi'n har alltså efter en natt slutat ha kontakt med jord. Kan bero på att kontakten bildas när motorn är varm? Pluggade därför in min gamla cdi igen och vips, nu kom starkaste gnistan i stan. Den nya cdi'n verkar dock helt friterad då den har kontakt mellan "dödarkabeln" och jordkabeln:mad:. Tänker därför inte köra någon längre tid med den fungerande cdi'n förens den nya "orginal" statorn har kommit.

Vet inte riktigt hur jag skall mäta för att se om regulatorn har gått sönder men vid mätning mellan utgående positiv och negativ så fann jag 1,3V likspänning och 2,3V växelspänning. Jag körde svänghjulet med en batteridriven borrmaskin så jag kan tänka mig att den levererar betydligt högre spänning än så vid de högre varven när motorn är igång.

Köpte denna stator: https://www.ebay.com/itm/Alternador-Estator-para-KTM-250-300-380-125-200-EGS-EXC-MXC-2K-3-1998-2004-BE/224182842002?hash=item343256b292:g:ln4AAOSwxx5ffCqshttp://

Skall jag köpa en ny regulator åter igen? https://www.ebay.com/itm/Regulator-12V-A-With-DC-4-Faston-KTM-125-EXC-2T-1999-2004/373238881053?hash=item56e6c55b1d:g:m-AAAOSwTkFccAOs

PS. Har ingen tångampere mätare
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Här kommer dagens uppdatering. När jag nu mätte på kablarna från statorn så är det nu inte längre kontakt mellan svart-röd och jord. Spolen som ger el till cdi'n har alltså efter en natt slutat ha kontakt med jord. Kan bero på att kontakten bildas när motorn är varm? Pluggade därför in min gamla cdi igen och vips, nu kom starkaste gnistan i stan. Den nya cdi'n verkar dock helt friterad då den har kontakt mellan "dödarkabeln" och jordkabeln:mad:. Tänker därför inte köra någon längre tid med den fungerande cdi'n förens den nya "orginal" statorn har kommit.

Vet inte riktigt hur jag skall mäta för att se om regulatorn har gått sönder men vid mätning mellan utgående positiv och negativ så fann jag 1,3V likspänning och 2,3V växelspänning. Jag körde svänghjulet med en batteridriven borrmaskin så jag kan tänka mig att den levererar betydligt högre spänning än så vid de högre varven när motorn är igång.

Köpte denna stator: https://www.ebay.com/itm/Alternador-Estator-para-KTM-250-300-380-125-200-EGS-EXC-MXC-2K-3-1998-2004-BE/224182842002?hash=item343256b292:g:ln4AAOSwxx5ffCqshttp://

Skall jag köpa en ny regulator åter igen? https://www.ebay.com/itm/Regulator-12V-A-With-DC-4-Faston-KTM-125-EXC-2T-1999-2004/373238881053?hash=item56e6c55b1d:g:m-AAAOSwTkFccAOs

PS. Har ingen tångampere mätare

Jag tror fortfarande att statorn är grundproblemet. Du bör nog byta stator och regulator. Hoppas båda dina CDI inte är brända, annars får du byta den också.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror fortfarande att statorn är grundproblemet. Du bör nog byta stator och regulator. Hoppas båda dina CDI inte är brända, annars får du byta den också.

Problemet med att byta regulator är att om regulatorn inte är gjord för att leverera DC / Likspänning utan är gjord för att begränsa AC / Växelspänningen till kondensator, belysning och blinkers så kommer regulatorn snabbt eldas upp när regulatorn i ena perioden kopplas till ett batteri för urladda batteriet (och i nästa period för att ladda batteriet).
Ersätt batteriet med en kondensator och se hur det fungerar då.
Enklast med originalkondensator.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Problemet med att byta regulator är att om regulatorn inte är gjord för att leverera DC / Likspänning utan är gjord för att begränsa AC / Växelspänningen till kondensator, belysning och blinkers så kommer regulatorn snabbt eldas upp när regulatorn i ena perioden kopplas till ett batteri för urladda batteriet (och i nästa period för att ladda batteriet).
Ersätt batteriet med en kondensator och se hur det fungerar då.
Enklast med originalkondensator.

Jag visste inte att det fanns regulatorer med den funktionen till mc. Enligt elschemat sitter det en regulator-rectifier i hojen. Hela idén med en R/R är ju att regulator = ovandla AC till DC och rectifier = styra ytgående spänningen till max laddspänning. Kan du ge något exempel från hojvärlden där man använder den typen av regulator som du talar om? Artikelnumret till R/R för TS hoj används till många hojar, både med och utan batteri, så vi kan utesluta att det skulle vara en R/R som inte är kompatibel med batteri i detta fallet.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag kollade elscheman på flera hojar och kan konstatera att det inte stämmer. Vilken hoj menar du är kopplad så?

Det normala är såvitt jag vet att huvudsäkring sitter mellan regulator och batteri för att inte batteriet ska brinna upp om regulatorn kukar ur. Mellan batteri och förbrukare har jag inte sett ännu.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det normala är såvitt jag vet att huvudsäkring sitter mellan regulator och batteri för att inte batteriet ska brinna upp om regulatorn kukar ur. Mellan batteri och förbrukare har jag inte sett ännu.

https://www.classiccycles.org/media/DIR_1653304/DIR_2258056/1aab79de25351557ffff814affffe41e.jpg
Elschema från en Honda Cub. Världens mest producerade motorcykel. Notera hur huvudsäkringen är kopplad. Vill du ha fler exempel? Annars kan du gärna länka till något som bevisar motsatsen.
 

superludvig

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2020
Ort
Härryda
Hoj
KTM EXC 125 2004
Fick detta som svar på enduroMX forumet: "Orkade inte läsa hela men original så har du AC till belysningen på din hoj och sitter det batteri samt en annan regulator så borde den va helvågslikriktad då är statorn bytt alt omlödd också. Du kan kolla på Trail Tech´s sida så finns det schema o manualer."

Är det därför möjligt att byta tillbaka till orginal stator och orginal regulator/likriktare och fortfarande kunna ladda ett batteri?

Har redan lagt beställning på ny stator men frågan är nu om jag skall beställa ny regulator eller ny regulator och ny kondensator? Har som tur var inte hunnit pilla dit en ny kabel från regulator direkt till batteri så säkringen är fortfarande på sin plats.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Helt original som på elschemat fast ersätta kondensatorn med ett batteri fungerar men laddningen räcker inte för att driva belysningen(via batteriet).
Vill du köra LED eller xenon är modifiering av statorn och en fullvågslikriktare det enda som fungerar(bra).
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Fick detta som svar på enduroMX forumet: "Orkade inte läsa hela men original så har du AC till belysningen på din hoj och sitter det batteri samt en annan regulator så borde den va helvågslikriktad då är statorn bytt alt omlödd också. Du kan kolla på Trail Tech´s sida så finns det schema o manualer."

Är det därför möjligt att byta tillbaka till orginal stator och orginal regulator/likriktare och fortfarande kunna ladda ett batteri?

Har redan lagt beställning på ny stator men frågan är nu om jag skall beställa ny regulator eller ny regulator och ny kondensator? Har som tur var inte hunnit pilla dit en ny kabel från regulator direkt till batteri så säkringen är fortfarande på sin plats.
Shit. Missade helt att allt drivs på AC. Förlåt för det. Dock borde det funka med batteri istället för kondensator.
Precis som Busaberg skriver ovan så fungerar det med batteri dock inte perfekt. Om du kör med konding så kommer ljuset alltid vara kasst vid låga varv, bra på höga varv. Om du tar ett batteri så kommer ljuset vara bra på alla varvtal om batteriet är fulladdat dvs om du kört på högre varv ett tag. Skulle batteriladdningen vara låg t ex om du legat på låga varv länge så kommer systemet bete sig precis som med konding.

Som Busaberg skriver så är omlödd stator, full wave regulator och konverting till endast DC enda vägrn till perfekt resultat, dock funkar det helt ok med batteri. Vilken nivå du vill lägga ribban på är upp till dig.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top