Nytt krom på gaffelben nådens år 2020?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Var vänder man sig för att få nytt krom på två innerben?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Skulle tro att det är billigare att köpa 2 beg i bra skick än att croma om 2. Pga dom priser jag fått när jag velat croma om vissa detaljer..
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Skulle tro att det är billigare att köpa 2 beg i bra skick än att croma om 2. Pga dom priser jag fått när jag velat croma om vissa detaljer..
Ja men lite oklart vad som passar. Just detta artikelnummer har inte suttit på så många hojar.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vad hoj är det till?

Riktig crome går ju ej att få i Sverige då sur koppar är förbjuden här utan man e tvungen att vända sig utomlands för riktig crome o då drar frakten iväg ganska rejält när det blir tungt o ev skrymmande.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Du kan kolla med Bålsta Metallsliperi dom fixar gaffelbenen åt bla Tolle
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tolle? Han har väll inte kvar företaget vad jag vet står han och kör cnc maskin i Uppsala sedan ett par år.

Men dom kan ju belägga åt den som driver tolles verksamhet i dag.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Tolle? Han har väll inte kvar företaget vad jag vet står han och kör cnc maskin i Uppsala sedan ett par år.

Men dom kan ju belägga åt den som driver tolles verksamhet i dag.

Jag vet inte vem som gör eller äger vad, men jag vet att Bålsta metallsliperi fixar gaffelbenen. Slipar, kromar, polerar.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ska ta pris från dom i Bålsta.
Benen är till en 990 adv s 06 och det är höjt i dunkel exakt vad som passar även säkert massor av innerben till ktm passar. KTM säljer inte benen löst till den hojen den årsmodellen. Men de verkar sälja innerben med fot till årsmodellen efter. Dock med olika pris på vänster och höger. Men jag borde ju klara mig med två billiga och byta foten.

Vet inte vad foten heter egentligen men tänker fortsätta säga innerben och fot.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Bålsta metalsliperi var inte en väg framåt.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Kumlins tror inte på idén med nytt krome. Så jag ska leta ben eller gaffel. Är ju inget superunikt så det går väl. Synd bara eftersom hösten nästan är bästa säsongen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vet inte vad foten heter egentligen men tänker fortsätta säga innerben och fot.

Den branschterm du letar efter är framgaffelbottenstycke eller kort och gott bottenstycke.

Att slipa och kroma om begagnade innerrör med gott resultat är tyvärr inte väldigt enkelt och jag tror det är därför de flesta etablerade ytbehandlare helt enkelt säger nej. Om det ska bli bra så är tyvärr arbetsinsatsen gigantisk och priset högt.

Jag skulle bara rekommendera detta till någon som själv kan slipa begagnade rör till rätt ytfinhet och rätt toleranser och dessutom bara på rör som inte längre går att hitta som nya reservdelar. I alla andra fall blir det garanterat en stor förlustaffär jämfört med nya reservdelar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...om det bara gäller stenskott på det kromade gaffelbenet brukar jag ta ett runt verktygsstål och gnugga ned dess vassa kanter. Fingertoppar och naglar är känsliga "mätinstrument" för sånt där.

Är det en "rostring" för att den stått still i många år - sänk gaffeln ett par cm genom att montera en 2 cm spacer bakom den korta "rebound spring" så "försvinner" rostringen ned bakom den innersta packningen. Det blev en helt perfekt gaffel på en gammal GPz1100b1 från -81 istället för det svampiga originalet.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top