Vad ska jag inskaffa?

Nyborjan

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2020
Ort
Jönkoping
Hoj
2020-Suzuki GSX-S
Tjabba!

Planen är skaffa mig ett A-kort till våren 2021, nybörjare på två hjul kort sagt.
Så jag vänder mig till folket här inne som kan sin sak.

Jag måste ha en hoj att övningsköra med, även något man kunde använda sig utav när kortet är taget.

Vad är de jag ska kolla efter? Budgeten ligger runt 50.000

Många säger att Yamaha MT-07 och Suzuki SFV650 Gladius är bra första hojar? Något att kolla efter eller något annat?


Som sagt jag är tacksam för alla svar, detta är ju en djungel för en annan. :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
MT07 är en bra börjahoj. Köp en begagnad, ta kortet, ha kul och sedan ser du vad som händer. Du blir inte missnöjd och du förlorar inga stora pengar.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Jag har kört hoj hyfsat länge och både haft en turbohoj på 260hk , 1000cc sporthojar och en Harley V-Rod .
Nu är det mest veteranhojar och tvåtaktare som gäller , men som nyare brukshoj har jag en Yamaha XSR700 , vilken har likadan motor som MT-07 och jag tycker den är riktigt rolig att köra och effekten räcker långt ändå om jag väger 110kg+ , men allt beror ju på vilken slags körning man ska använda den till, det är ju ingen touringhoj som man bränner iväg 60-70mil på en dag med, men på kurviga 70 och 90-vägar så är den väldigt underhållande
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
ER6 är en bra nybörjar hoj.

+1 på den.

Snällare maskin får man leta efter. Billig att försäkra är den också. Lättkörd, förutsägbar och förnuftig förstahoj. Kanske litet tråkig när man fått några säsonger.

Snällheten till trots är det nog den hoj jag haft snabbaste varven med på gröndal (en bana i Eskilstuna). Skulle tro att det beror på att jag vågade gasa typ hela tiden.
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
MT07 är en superbra hoj att ta kort med, tvivlar på att det finns något bättre tillgängligt.
Kör på den så slipper du fundera på något annat.

Skickat från min XQ-AT51 via Tapatalk
 

Nyborjan

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2020
Ort
Jönkoping
Hoj
2020-Suzuki GSX-S
Tusen tack allihopa för snabba svar! Det lutar nog åt att inskaffa en MT07a. Det är bara kränga på sig den gröna skylten igen.

Mindre roligt att brorsan som jag ska köra med. Har precis inskaffat sig en sprillans Indian 1200 ftr carbon, får man ligga framför och puttra, lär nog behövas dom första turerna på två hjul :hihi
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Köp den hoj som du tycker är snyggast.

När jag vallar min brorson dvs när han övningskör brukar han få ta ledningen tills motorerna blivit fullt uppvärmda - då kör jag om och han får finna sig i att köra som jag vill. När han försvunnit i min backspegel brukar jag backa av lite tills han kommer ikapp - på så sätt får han köra som han vill en stund och inte känna sig pressad av att ha någon i arslet.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
1290 superduke. :tungan :glömdet
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tusen tack allihopa för snabba svar! Det lutar nog åt att inskaffa en MT07a. Det är bara kränga på sig den gröna skylten igen.

Mindre roligt att brorsan som jag ska köra med. Har precis inskaffat sig en sprillans Indian 1200 ftr carbon, får man ligga framför och puttra, lär nog behövas dom första turerna på två hjul :hihi

Det är roligt med olika hojar och du kommer också att vilja byta hojar när du tagit ditt kort.

Men - det är ökande grad av skicklighet och teknik som ger dig störst tillfredsställelse, inte motoreffekt och bling.

Därför är det smart att köpa hoj på ett sådant sätt att man har råd att byta för nöjes skull, sedan lägga energi och intresse på att lära sig köra ordentligt och det tar faktiskt tid, dvs år och tusentals mil av medveten övning.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Skulle säga att det viktigaste är förberedelserna inför körningen.

Börja nu (om du har åldern inne) med att göra klart all formalia via länsstyrelsen och se till att uppskrivning osv är klart senast i slutet på mars. Då kan du med enkelhet boka in körlektioner och övningsköra massor samt hinna få en tidig uppkörningstid om du skulle kugga vilket många gör då det är stor skillnad mellan att ta A och B-kort.

Hojmässigt skulle jag köpa det enklaste och billigaste då man tenderar att tröttna på uppkörningshojen snabbt och sen byta upp dig.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Som många redan skrivit så är MT-07 en perfekt hoj att både övningsköra med och som nybörjarhoj. Dock tror jag man tröttnar på den extremt fort. Hittar du en MT-07 billigt så kör på det och sälj den sedan. Om du vill ha en hoj som du inte tröttnar på direkt så är MT-09 en fin maskin. Den ör fortfarande en maskin som är enkel att övningsköra med och funkar bra för nybörjare men har bra med pulver om du vill gasa på lite längre fram.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Är det A2 som du ska ha så håller jag med MT07!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Räkna med att du kommer ramla medans du övningskör och ska träna manöverprov etc.
Så till övningskörning köp det billigaste du hittar på blocket som uppfyller lagkraven.

Köper du en hoj som du är rädd för att ramla med så kommer du hämmas i din träning just av din rädsla för att ramla och skada hojen. Så om du lyckas med konststycket att aldrig fälla hojen vid övningskörningen så kommer du istället utvecklas långsammare och tvingas ägna onödigt mycket tid till övningskörning.

Sen när du är klar med kortet kan du börja se dig om efter en hoj som du egentligen vill ha.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Räkna med att du kommer ramla medans du övningskör och ska träna manöverprov etc.
Så till övningskörning köp det billigaste du hittar på blocket som uppfyller lagkraven.

Köper du en hoj som du är rädd för att ramla med så kommer du hämmas i din träning just av din rädsla för att ramla och skada hojen. Så om du lyckas med konststycket att aldrig fälla hojen vid övningskörningen så kommer du istället utvecklas långsammare och tvingas ägna onödigt mycket tid till övningskörning.

Sen när du är klar med kortet kan du börja se dig om efter en hoj som du egentligen vill ha.

+1 på den. Oavsett vad du köper så kommer du vilja ha något annat senare. Köp billigt och lättkört, typ valfri nakenhoj
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Gör en bra affär som du kan få tillbaka pengarna på eller köp en hoj i en prisklass som är lätt att kränga när du vill.
Finns en möjlighet att du kommer på vilken typ av hojåkare du är först efter att blivit lite varm i kläderna....och den typen är inte säkert exakt den hoj du köpt.
 

TePe13

Medlem
Gick med
4 Oct 2020
Ort
Mariestad
Hoj
Honda VTR 1000 -06
Jag är också helt grön på mc. Hade aldrig moppe i ungdomen heller.
Så i mina nu dryga 40 blev det till att testa och en Honda vtr 1000 införskaffades :)
Så nu efter några turer kan jag ju bara säga att jag gillar't.
Hojen är liten och smidig då det är en v-twin.
Jag är 187/83.
Så från en nybörjare till en annan kan jag delge dig den lilla infon om den hojen i alla fall.
610b12355cf8aef02825ffd88a114b16.jpg


Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
 

Nyborjan

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2020
Ort
Jönkoping
Hoj
2020-Suzuki GSX-S
Fick tag i en mt07 2016 körd 135mil så de var kanon.

Borde vara läge att inskaffa rejäla dubb så en kan köra hela vintern och härdas ordentligt :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top