Köpa demo eller presshoj?

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Hur ställer ni er till demokörda eller press-hojar. De har gått få mil men man vet att alla som lånar inte är snälla med en demohoj. Vågar ni köpa en eller står ni över? Säg att man sparar ca 9-12% av nypriset. Är vinsten för liten?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag skulle mycket väl tänka mig att köpa en demokörd. Att dom skulle vara så dåliga att dom inte håller för det är bara några kört dom innan. Men givetvis så ska det skilja på priset mot en helt ny. Speciellt nu när det är slut på säsongen och den borde ha första service gjord.

Jag har aldrig hört talas om någon som fått problem med en mc/bil som tidigare varit demokörd. Är det någon annan som hört?
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Hur ställer ni er till demokörda eller press-hojar. De har gått få mil men man vet att alla som lånar inte är snälla med en demohoj. Vågar ni köpa en eller står ni över? Säg att man sparar ca 9-12% av nypriset. Är vinsten för liten?
Grejen är väl att varje hoj har en inkörningsperiod med olika rekommendationer på varvtal och körsätt.
Testar man en demohoj vill man ju gärna dra på lite för att se vad cykeln klarar av men det är ju inte någon som följer det schemat just den cykeln ska köras in i.

Jag var själv inne på en demohoj men ångrade mig och köpte en helt ny istället så jag själv får köra in den riktigt, det ger "piece of mind" till sinnet, dock får du ju betala lite mer men vet att ingen har misshandlat den och tuktat den.

Fördelen kan ju vara att en eller två servicar är gjorda redan men att skicket kan vara lite sisådär.

Skickat från min XQ-AT51 via Tapatalk
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Också en fråga om kort eller långsiktigt ägande.
Skulle jag köpa en hoj för att ha skoj en eller två säsonger vore en demo hoj kanon, ett lägre ingångs pris = mindre förlust när man säljer.
Men köper jag för ett långt stadigt förhållande så hade jag nog hostat upp de där 10-12% mer för en heelt ny.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Också en fråga om kort eller långsiktigt ägande.
Skulle jag köpa en hoj för att ha skoj en eller två säsonger vore en demo hoj kanon, ett lägre ingångs pris = mindre förlust när man säljer.
Men köper jag för ett långt stadigt förhållande så hade jag nog hostat upp de där 10-12% mer för en heelt ny.

Handlar det bara om 10-12% så tänker jag precis som du. Men min nuvarande hoj hade gått som demo och den fick jag ca 25-30% billigare än en ny, så då kände jag att det var värt det.

Jag har alltså uppenbarligen inga problem med demohojar, men det ska vara till ett pris som motiverar det. Dessutom tror jag att det är en minoritet som kör särskilt våldsamt med demohojar. Själv har jag alltid varit lite extra försiktig när jag kört demohoj då självrisken är rätt blodig om man råkar köra åt helvetet.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur ofta sliter man ut en MC-motor på en någorlunda modern maskin?
Att inkörning och varmkörning inte har skötts så bra som jag hade gjort det själv kanske påverkar livslängden något lite men det är inte troligt att det kommer göra någon större skillnad i slutänden. Särskilt som att den som köper den "nya" hojen troligen säljer den långt innan motorn visar några ålderstecken.

Jag tycker dock att man ofta ser handlare som har demohojarna ute med minimal rabatt och under lågsäsong vilket känns konstigt. Det är ju helt klart begagnade hojar vi snackar om även om miltalen är låga.
 

Henrick

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Torsby
Hoj
2017 MT 09
Jag köpte en demohoj nu i sommar. Gått 30mil och fick den 25000 billigare. Läser man i boken om inkörning så står det. Varva ej motorn över 6000 varv under "Längre perioder". Det är en Yamaha och jag är inte orolig över motorhaveri.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur många som köper en hoj begagnad söker upp första ägaren och frågar hur han/hon körde in hojen? Eller kollar med alla ägare hur dom har kört den, hur ofta det har varit fullgas, höga varv, om den har varmkörts mjukt innan den har belastats hårt osv?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har inga större problem med att köpa demohoj, de får sänka priset tillräckligt bara. Och gärna göra service med ventilkontroll. De flesta tillverkarna av hojar har så hög kvalité på motorerna att jag inte är alls oroad.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Min förra hoj var en demohoj. Fick den ordentligt mycket billigare, och är inte så orolig för inkörningsperioden.

Ari Henning har försökt döda myten och landar i följande:

 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jag har köpt en demohoj (för vrakpris) och det var hur bra som helst då jag slapp "köra in" den och även 100mila service. Märkte heller inga problem av att den gått som demohoj.

Gör det om du kan :tummenupp
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Kom på, nyvärdesersättningen gäller inte hos varken Bilsport&Mc eller Svedea på demohoj. Men iom att man köper en billigare hoj så gör det kanske inte så mycket. Värt att veta dock!
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Finns det någon som kan påminna sig om att en felaktig inkörning har skapat framtida problem?:va
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag köpte en hoj som gått 65 mil. Till och med youtube-film på nån som demo-kör precis det exemplaret, inte särskilt "snällt". 1300 mil senare kan jag inte påstå att jag märkt någon negativ konsekvens av det. Fick en bra rabatt samt första 100-mila servicen på köpet.

Vad ska hända?
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
20 mil på mätaren på min när jag plockade ut den, 15% billigare samt 100 mila servicen inkluderad. Nu 1600 mil senare så har inget hänt.

Som redan nämnt, vad ska hända?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kom på, nyvärdesersättningen gäller inte hos varken Bilsport&Mc eller Svedea på demohoj. Men iom att man köper en billigare hoj så gör det kanske inte så mycket. Värt att veta dock!

En fråga på det.
Hur kan någon veta att det är en så kallad "demo-hoj"?
Flera nya fordon jag har köpt har haft en första registrering hos en handlare, utan att ha körts.
Tänkte bara hur det ska gå att undanhålla rätten till nyvärdesersättning?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
-79 köpte jag Suzuki GS1000s som hade körts en säsong i det som då
kallades Superbike.
Den fungerade utan anmärkning. Ej inkörd enl bok:hihi
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top