Skevt framhjul Honda Adv 750

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Goddagens älsklingar.
Frågar här åt en god bekant.
Det är så att han klagat länge på att hojen bettet sig konstigt. Något med framdämparn trodde han." Hans första hoj"Efter lite sökande upptäckte han att framhjulet är skevt. Det vobblar sidleds med en cm. Såpass att han kan se det ögat. Även utmätt med indikator klocka. Nu vet jag inte ifall det även rör sig upp och ned från centrum från hjul centrum." Om ni försår vad jag menar" han misstänker att det blev så efter han körde ner i fördjupning i vägen i hyffsad fart, massa byggen på vägar runtom om hela gbg inför västlänken. jag sa att han skulle kolla med försäkring alt där han köpte hojen. Tänkte ändå kolla med er ifall ni vet någon duktigt kille på hjul ekring/centrering i göteborgs trakten. Då hjulet är ekrat. :hjarta
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Biltema har ekernykel å de går bra rikta hjulet... De är inte så svårt, bara tänka logiskt..
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Eller närmsta cykelverkstad , brukar kunna fixa sånt .
Tar lite tid och funderande men är inte så svårt själv heller om man bygger en jigg att snurra fälgen i heller , gjorde en simpel i trä när jag bytte fälgbanor
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Eller närmsta cykelverkstad , brukar kunna fixa sånt .
Tar lite tid och funderande men är inte så svårt själv heller om man bygger en jigg att snurra fälgen i heller , gjorde en simpel i trä när jag bytte fälgbanor

Bytte fälgbana på moppen som 15 åring mellan två trädgårds stolar å rikta upp fälgen me att spänna ekrarna me liten skiftnyckel.. (nollnolla)
Behöver inte vara så avancerad utrustning..
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Goddagens älsklingar.
Frågar här åt en god bekant.
Det är så att han klagat länge på att hojen bettet sig konstigt. Något med framdämparn trodde han." Hans första hoj"Efter lite sökande upptäckte han att framhjulet är skevt. Det vobblar sidleds med en cm. Såpass att han kan se det ögat. Även utmätt med indikator klocka. Nu vet jag inte ifall det även rör sig upp och ned från centrum från hjul centrum." Om ni försår vad jag menar" han misstänker att det blev så efter han körde ner i fördjupning i vägen i hyffsad fart, massa byggen på vägar runtom om hela gbg inför västlänken. jag sa att han skulle kolla med försäkring alt där han köpte hojen. Tänkte ändå kolla med er ifall ni vet någon duktigt kille på hjul ekring/centrering i göteborgs trakten. Då hjulet är ekrat. :hjarta

Det är alltså inte killen i tråden som skrivit brevet...?

Om det på allvar är ett potthål som hojen varit nere i, då är det tveksamt om något går att rikta med ekerspänning.

1. Ta reda på var ojämnheten är.
Man kan inbilla sig att det slår i sidled, men o verkligheten är det en bula i fälgbanan - om, som sagt, det verkligen är ett potthål som är ursprunget till att fälgen kastar.

2. Är det en bula i fälgen så går det att rikta.
Av med däck och fälgband. Känn med fingrarna var du skall arbeta och fram med ekblock som "städ" och 3 kg blyslägga som redskap.

Du har bara 3, och allra högst 5 slag på dig.
Att småhammra är värdelöst, och att fortsätta efter 5 slag är meningslöst. Du här slagit in så mycket spänningar i materialet att resultatet av varje extraslag blir slumpgenererat.

Stål kan man värma ur spänningarna på och börja om med, om man gitter.
Så ej med aluminumfälgar.

Som du säkert fattat blir slutresultatet inte bra.
Inte snyggt, och inte säkert.
Du har hamrat fram en bra extrafälg att köra på sjöisar med, men inget som skall ut i trafiken igen - oavsett hur bra riktningen ser ut.
Aluminium är en ogenomskinligt material, om man säger...

Så, jaga ut kompisen nu för att kolla om hjulet skevar i sidled, eller kastar radiellt - i höjdled, alltså.

Och, börja jaga en uppsättning extrahjul till ATn, medans det finns att få tag på.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top