Triumph 955i - hur göra med soppa över vintern?

Bjoerlin76

Medlem
Gick med
3 Jul 2018
Ort
Lund
Hoj
Triumph 955i Speed Triple -05
Jag har en Trajja som har plasttank. Jag är rätt nojjig för att den ska bli missformad pga etanolen i bensinen, det ska ju tydligen vara ett problem på vissa exemplar. Jag har en dock en -05 så de borde ju rimligtvis hålla kan man tycka - det fanns ju etanol i bensinen även på den tiden. Men...vad tror ni är bäst, att låta tanken vara tom och utvädrad över vintern eller helfylld med bränslestabilisator? Finns det någon allmän sanning kring vad som är bäst för just plasttankar?

Tack för hjälpen!
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Tom är standardsvaret.
Men det beror på vilken plast det är. Polyester och epoxi tål inte etanol.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har en hoj med plasttank som alltid fått stå med soppa över vintern, utan märkbar deformation eller annan påverkan. Inte en traja men väl en brittisk hoj. Men jag tycker också att folk nojar över etanol i överkant, har aldrig märkt sv några problem.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Tvärfull tank med alkylatbensin. Ingen etanol alls och ingen plats för vatten.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ducati S4RS har plasttank också. Har valt att köra tanken så tom jag vågar och lämnar den så över vintern de flesta åren. Vet inte hur omfattande problemen är här i Sverige. Valde strategin efter vad jag läst på de utländska forumen där det förekommit ett folk har rapporterat problem med svällande tank. I dessa länderna har de nog ofta 10% etanol. Som försiktighetsåtgärd har jag valt att inte ha full tank vilket jag annars har.

Visst skulle man kunna hälla i akrylatbensin men det känns som överkurs om man inte avser långtidsförvaring. Har aldrig upplevt att bensin blir dålig och tror inte att problemen är omfattande nog på Ducati. Men kan så klart ha fel där. Under säsong kan den stå med full tank i perioder.

Har inte märkt av att tanken har ändrat form på de åren jag haft motorcykeln i fråga.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har plast tank på alla mina hojar å inte tar jag ur någon bensin utan låter de vara bara..
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Till TS, Bjoerlin76
Vissa 955:eek:r har haft problem med att tankarna har svällt. Men vilka årgångar det rör sig om det har jag inte koll på. Min Sprint ST från 2003 hade inga sådana problem under de 8 år jag ägde den. Känner heller ingen som har haft problem. Så jag skulle inte vara särskilt orolig.

Men jag har läst om det. Kolla RAT-forumet om du vill veta mer, https://www.triumphrat.net/. Där finns massor av kunskap om trajor.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ducati S4RS har plasttank också. Har valt att köra tanken så tom jag vågar och lämnar den så över vintern de flesta åren. Vet inte hur omfattande problemen är här i Sverige. Valde strategin efter vad jag läst på de utländska forumen där det förekommit ett folk har rapporterat problem med svällande tank. I dessa länderna har de nog ofta 10% etanol. Som försiktighetsåtgärd har jag valt att inte ha full tank vilket jag annars har.

Visst skulle man kunna hälla i akrylatbensin men det känns som överkurs om man inte avser långtidsförvaring. Har aldrig upplevt att bensin blir dålig och tror inte att problemen är omfattande nog på Ducati. Men kan så klart ha fel där. Under säsong kan den stå med full tank i perioder.

Har inte märkt av att tanken har ändrat form på de åren jag haft motorcykeln i fråga.

Ducati hade lite mer problem än Triumph med sina tankar men jag vet de som har problem med att få dit sin Daytonatank. Jag hade blåsor som gick tillbaka med tom tank och öppet tanklock över vintern så problemet finns.

Snabbsökning på nätet...
Back in 2010, Ducati North America became the subject of a class action lawsuit because of problems with the plastic gas tank in its bikes made between 2003 and 2010. It was initiated by an owner in Florida who had a 2009 model Ducati and found that the plastic gas tanks were being deformed by the ethanol fuel. His tank became deformed after only 2,000 miles. After Ducati replaced his tank, the problem came back after another 2,000 miles or so.
https://www.bellperformance.com/blo...Manufacturer-Gets-Sued-Because-of-Ethanol-Gas
 

Bjoerlin76

Medlem
Gick med
3 Jul 2018
Ort
Lund
Hoj
Triumph 955i Speed Triple -05
Till TS, Bjoerlin76
Vissa 955:eek:r har haft problem med att tankarna har svällt. Men vika årgångar det rör sig om det har jag inte koll på. Min Sprint ST från 2003:a hade inga sådan problem under de 8 år jag ägde den. Känner heller ingen som har haft problem. Så jag skulle inte vara särskilt orolig.

Men jag har läst om det. Kolla RAT-forumet om du vill veta mer, https://www.triumphrat.net/. Där finns massor av kunskap om trajor.
Tack för info! Kan ju tycka att de senare årgångarnas tankar borde blivit förbättrade...men vad vet jag.
 

Bjoerlin76

Medlem
Gick med
3 Jul 2018
Ort
Lund
Hoj
Triumph 955i Speed Triple -05
Uppskattar alla svar. Efter att ha upptäckt att dräneringshålet vid tanklocket var igenkorkat - och att vatten därmed plaskade ner i tanken när jag öppnade locket (hade tvättat hojen) - så plockar jag av tanken och tömmer den helt. :)

Tom är standardsvaret.
Men det beror på vilken plast det är. Polyester och epoxi tål inte etanol.
Vet tyvärr inte vad det är för plast, ska försöka gräva i det. Vore väldigt intressant att veta. Har inte noterat att något skulle vara knas med tanken, men när jag tittar ner i den så är formen inte ”uniformt välvd”. Om det är så det ska vara vet jag dock inte - frustrerande..! :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Man kan ju också fråga sig vad som är värst, att hojen står still 3-4 månader med soppa i tanken, eller att man i 8-9 månader kör runt med soppa i tanken, och låter den stå så mellan körningarna? Eller tömmer ni ur tanken mellan kördagarna sommartid också? :va

Jag har plasttank, Düsk sådan visserligen, men inte märkt av något på dom år jag har ägt den. Jag har heller ingen dag jag ställer in hojen för året, är det fint väder kör jag, oavsett vad kalendern säger, är det dåligt väder eller brist på tid så kör jag inte. Så ibland står den längre stunder, ibland inte :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag gjorde ingenting på min 955 Sprint RS 2001.
Den stod full med bensin under vintern för minska risken av kondensvatten i soppan. Numera liten risk för kondensvatten löser sig i etanolen.
Kondensvatten lägger sig inte på botten av tanken. :mad: Som innan etanolen.
Förr gällde det att köpa förgasarsprit under vintern och hälla i tanken före varje tankning.

Det enda jag märkte var att tanken blev några mm längre med åren (från 2011 när jag köpte den, såld 2020) så fastskruvad med skruven vid styrhuvudet så passade de två skruvarna bak sämre och sämre men det löste jag genom ta bort lite distanser.
Så gick det bra skruva fast tanken baktill också i ramen.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Uppskattar alla svar. Efter att ha upptäckt att dräneringshålet vid tanklocket var igenkorkat - och att vatten därmed plaskade ner i tanken när jag öppnade locket (hade tvättat hojen) - så plockar jag av tanken och tömmer den helt. :)


Vet tyvärr inte vad det är för plast, ska försöka gräva i det. Vore väldigt intressant att veta. Har inte noterat att något skulle vara knas med tanken, men när jag tittar ner i den så är formen inte ”uniformt välvd”. Om det är så det ska vara vet jag dock inte - frustrerande..! :)

Som du ser så kan du ta det ganska lugnt. Min erfarenhet är mest från 97 - 01 där Speed Triple och Daytona har likadan tank.
Om din generation fick en annan plast vet jag inte men skulle du ha problem så borde det visat sig inom 15 år! :)

De blåsor jag hade gick tillbaka men jag har sett en tidig Tiger där tanken såg ut att ha böldpest. :(
Att tanken sväller är inte ovanligt men drabbar inte de flesta och inte heller lika mycket som Ducati. Men tillräckligt för att vara lite besvärligt.
Har du inte garage kan det kanske vara större risk men det är mer saker som förstörs om den står utomhus.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ducati hade lite mer problem än Triumph med sina tankar men jag vet de som har problem med att få dit sin Daytonatank. Jag hade blåsor som gick tillbaka med tom tank och öppet tanklock över vintern så problemet finns.

Snabbsökning på nätet...
Back in 2010, Ducati North America became the subject of a class action lawsuit because of problems with the plastic gas tank in its bikes made between 2003 and 2010. It was initiated by an owner in Florida who had a 2009 model Ducati and found that the plastic gas tanks were being deformed by the ethanol fuel. His tank became deformed after only 2,000 miles. After Ducati replaced his tank, the problem came back after another 2,000 miles or so.
https://www.bellperformance.com/blo...Manufacturer-Gets-Sued-Because-of-Ethanol-Gas

Det var väl några tillverkare som fick problem med plasttankar. Det är väl någon underleverantör till motorcykelindustrin som har tillverkat dem. Någon kanske har drabbats mer än andra. Det var kanske inte något bekymmer tills man började tillsätta etanolen och där har vissa länder varit mer aggressiva än andra. Det gör det svårt att bedöma hur stort problemet är egentligen.

Har som sagt inte haft några problem alls på de åren jag har haft Monstret och den tidigare ägaren har inte heller haft några problem vad jag vet.

Jag är medveten om gruppstämningen. Satt och läste på när jag funderade på att köpa Monstret för ett par år sedan. Har det i bakhuvudet när jag valt att lämna tanken nära tom innan vinteravställningen. Oftast ställer jag tillbaka den utan att fylla upp tanken i garaget till skillnad från den andra Ducatin med ståltank. Den står alltid med full tank. Olika skolor som jag ser det.

En ren försiktighetsåtgärd Om det skulle inträffa får man ta det därifrån och se vad man kan göra. Har även läst det du skrev att tanken har återfått sin form efter att den har stått tom och vädrats ut över t ex en vinter. Det är väl där man hade börjat. Ser inte det som något stort bekymmer personligen.

Problemen jag läst verkar främst ha drabbat ägare i USA. USA är stämningarnas förlovade land så att de har en gruppstämning förvånar knappast. Finns ägare där som bytt till ståltank eller beställt någon specialtillverkad eftermarknads tank. Andra har behandlat insidan på sina tankar. Vissa har fått problem igen trots det. Vissa har väl behandlat sina tankar helt i onödan. De hade aldrig några bekymmer, men skapade dem själv genom att börja oroa sig för något som inte har hänt.

Jag har inte hört någon ägare här hemma i Sverige som har sagt något att de har haft problem och hörde mig för hos en Ducati återförsäljare vid något tillfälle och de hade inte haft någon reklamation på det. Därmed inte sagt att det inte har inträffat eller att problemen inte finns. Vet bara inte hur stora de är.

Kanske var det inte och är kanske inte lika hög utblandning av etanol i vårt bränsle som säljs här. Den procentsatsen ökar ju. Brukar tanka 98 oktan. Det har etanol numera också, vilket inte var fallet tidigare.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Min gammelmulti har en rejält svullen tank.
Man märker det inte förens man ska ta bort den, då är det pyssligt.
Den blev aningen bättre efter att ha stått tom och vädrat några månader men endast marginellt.
Lurigast är om de deformeras kring tankarmaturen som givetvis är uppkörd underifrån.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
...
Har även läst det du skrev att tanken har återfått sin form efter att den har stått tom och vädrats ut över t ex en vinter. Det är väl där man hade börjat. Ser inte det som något stort bekymmer personligen.
...

Min tank fick bara blåsor. Fukt gick ut genom plasten men inte genom lacken. Efter vädring över vintern gick fukten tillbaka genom plasten och blåsorna är borta men tanken har inte ändrat form. Jag har inte haft problem med några andra. En kamrat med en Speed Triple har heller inte haft problem så det kan vara otur att man råkar ut för problem...
Så TS kan ta det lugnt! :tummenupp
 

Bjoerlin76

Medlem
Gick med
3 Jul 2018
Ort
Lund
Hoj
Triumph 955i Speed Triple -05
Som du ser så kan du ta det ganska lugnt. Min erfarenhet är mest från 97 - 01 där Speed Triple och Daytona har likadan tank.
Om din generation fick en annan plast vet jag inte men skulle du ha problem så borde det visat sig inom 15 år! :)

De blåsor jag hade gick tillbaka men jag har sett en tidig Tiger där tanken såg ut att ha böldpest. :(
Att tanken sväller är inte ovanligt men drabbar inte de flesta och inte heller lika mycket som Ducati. Men tillräckligt för att vara lite besvärligt.
Har du inte garage kan det kanske vara större risk men det är mer saker som förstörs om den står utomhus.
Ja det verkar ju så, så jag kanske klarar mig! :) Har tillgång till garage så den står där skyddad från den blöta skånska vintern.

Tack ännu en gång till alla som svarat och kommit med input!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja det verkar ju så, så jag kanske klarar mig! :) Har tillgång till garage så den står där skyddad från den blöta skånska vintern.

Tack ännu en gång till alla som svarat och kommit med input!

Jag tror du klarar dig...:)
Och den skånska vintern är väl så nära den brittiska vi kan komma! :crash
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top