Uppkörning i regn(A-körkort)

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Hejsan!

imorgon är det min tur att köra upp för A körkortet. Kör via Mårtenssons MC skola i kungsbacka. Nu imorgon ska det regna en del. Jag tänkte nog mest på undanmanövern i 50km/h. När det regnar kan det bli risk att man glider då man motstyr hojen pga våt asfalt?

Jag har inga bekymmer med varken Låg/hög fartsbanan iövrigt eller dem andra delarna. Men man blir ju extra nervös när det ska bli dåligt väder dessutom.

har ni några bra tips etc, dela gärna med er om ni också kört upp med MC vid regnväder.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det handlar inte om att köra exakt enligt ett visst mönster, utan om att hantera hojen i den givna situationen. Kör mjukt och kontrollerat, kontrollanten ser vad du gör, och förstår om du kör mjukare i spöregn och +10C än du hade gjort i sol och +25C. Men du kan ju inte puttra omkring i 20 bara för det ;)

Gör som vanligt, upp med blicken, avslappnad i överkroppen, fixera hojen med benen, mjuka rörelser, inga panikbromsningar, så kommer det att gå bra!

Glöm inte att klä på dig ordentligt heller, fryser du så kör du betydligt sämre, och blir du kall om fingrarna så tappar du känslan för vad du gör :fakta
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ingen risk. Vanlig våt asfalt blir inte så hal att du kan styra omkull motorcykeln. För att det ska kunna hända behöver det i stort sett vara en behandlad halkbana du kör på, och det håller jag för osannolikt att det är.

En liten knix i 50 km/h är inga våldsamma sidokrafter.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Fritt ur minnet från något däcktest;
Vanlig hoj, bra "normala" däck, normal asfalt.
Däcken håller i upp till 1,1G dvs ca 45 grader nedlägg på torr asfalt.
På våt asfalt som fått dammslasket bortsköljt av några minuters regn minskar greppet till 0,9G eller ca 39 graders nedlägg.
Du kommer inte att vara i närheten av det på provet.

Nedläggsvinklarna kan vara någon grad hit eller dit p g a dåligt minne.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Som andra sagt, ska inte vara ett problem. Minns inte om jag blev "tvingad" att köra undanmanöver i 60 eller 70 i regn när jag körde skola 2015, men det var snabbare än det man skall köra bara för att de ville visa att greppet inte var ett problem. Den sommaren var skitknäpp, det fanns två lägen på vädret, svetsvarmt eller skyfall (och ibland åska med hagel). Tror knappt att bromssträckorna var märkbart längre men det kan jag inte säga med säkerhet :)

/R
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Tack alla för tips och info. Kom precis hem från MC skolan nu. Kört 160min bankörning. Känns gött och säkert nu. Kanske tycker mer om att få undanmanöver på vänster sida än att åt höger av ngn anledning.

Nervositeten börjar komma smygande redan nu märker jag.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Höger- eller vänsterhänt?

Tack alla för tips och info. Kom precis hem från MC skolan nu. Kört 160min bankörning. Känns gött och säkert nu. Kanske tycker mer om att få undanmanöver på vänster sida än att åt höger av ngn anledning.

Nervositeten börjar komma smygande redan nu märker jag.

Höger- eller vänsterhänt?

Helt anekdotiskt så...

De flesta av oss har en "favoritsida" och väldigt ofta men inte riktigt alltid så hänger vilken det är ihop med huruvida man är höger- eller vänsterhänt.

Högerhänta tenderar att gilla vänstersvängar mer än d.o åt höger. Och omvänt så för det mesta så är det för vänsterhänta högersvängar som är populärast.
 
Last edited:

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Höger- eller vänsterhänt?


De flesta av oss har en "favoritsida" och väldigt ofta men inte riktigt alltid så hänger vilken det är ihop med huruvida man är höger- eller vänsterhänt


Jag är högerhänt, och vänster undanmanöver tycker jag är mycket enklare än åt höger. Visst klarar jag åt båda hållen men rev 1 av konerna 2ggr när jag körde åt höger. Men åt vänster klarade jag alla ggr vi körde idag.

Hoppas på att den blir en bra körning imorgon.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag är högerhänt, och vänster undanmanöver tycker jag är mycket enklare än åt höger. Visst klarar jag åt båda hållen men rev 1 av konerna 2ggr när jag körde åt höger. Men åt vänster klarade jag alla ggr vi körde idag.

Hoppas på att den blir en bra körning imorgon.

Jag hann lägga till lite medans du svarade.
Det är den sidan jag trodde att du skulle svara...så du har den förväntade favoritsidan.

Om du till äventyrs också t.ex dansar eller åker skidor, skridskor eller något sådant, är det även där vänstervarv och vänstersvängar som du gillar bäst? Det finns även andra tillfällen då det kan vara bra att vet om det är en höger- eller vänstehänt person man ha framför sig.
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Jag hann lägga till lite medans du svarade.
Det är den sidan jag trodde att du skulle svara...så du har den förväntade favoritsidan.

Om du till äventyrs också t.ex dansar eller åker skidor, skridskor eller något sådant, är det även där vänstervarv och vänstersvängar som du gillar bäst? Det finns även andra tillfällen då det kan vara bra att vet om det är en höger- eller vänstehänt person man ha framför sig.

Ja precis såg att du skrev med när jag hade skickat. Jo men om jag dansar säg tex bugg så är det dock att jag snurrar tjejen åt höger med den högra handen. Åker jag snowboard så är det med vänster fot först. Men gillar att ta vänster svänger bättre med snowboard än åt höger också. Så det verksr hänga ihop.

Förmodligen spöregnar det imorgon och tänkte ang bromstestst. Jag förmodar att ABS kan gå i imorgon om det regnar. Men det kanske dem det förbiser pga vädret ? Idag var det sol o då fick jag till fina inbromsningar precis rätt mängd tryck på fram o bakbromsen.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Ja precis såg att du skrev med när jag hade skickat. Jo men om jag dansar säg tex bugg så är det dock att jag snurrar tjejen åt höger med den högra handen. Åker jag snowboard så är det med vänster fot först. Men gillar att ta vänster svänger bättre med snowboard än åt höger också. Så det verksr hänga ihop.

Förmodligen spöregnar det imorgon och tänkte ang bromstestst. Jag förmodar att ABS kan gå i imorgon om det regnar. Men det kanske dem det förbiser pga vädret ? Idag var det sol o då fick jag till fina inbromsningar precis rätt mängd tryck på fram o bakbromsen.

Det är ingen, vad jag vet iaf exakt vetenskap utan att det erfarenhetsmässigt brukar gå hyfsat bra att förutsäga vem, vilka som är vad med frågan: Gillar du höger eller vänstersvängar bäst?
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Det är ingen, vad jag vet iaf exakt vetenskap utan att det erfarenhetsmässigt brukar gå hyfsat bra att förutsäga vem, vilka som är vad med frågan: Gillar du höger eller vänstersvängar bäst?

Tack snälla för all Info. Nu blir det lite säkerhets kontroll av mc sen bara ta det lugnt o tidigt i säng sedan. Måste vara pigg imorgon!
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
YES!!!! jag KLARADE det! vi var 12st idag när jag körde och 3st inkl mig som klarade sig. Jag var siste man på plats då alla dem andra hade kuggat. Dem 2 andra som klarade sig var före mig i uppkörnings turen.

FY FAN vilken känsla. Ses mina vänner ute på vägarna!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
YES!!!! jag KLARADE det! vi var 12st idag när jag körde och 3st inkl mig som klarade sig. Jag var siste man på plats då alla dem andra hade kuggat. Dem 2 andra som klarade sig var före mig i uppkörnings turen.

FY FAN vilken känsla. Ses mina vänner ute på vägarna!
9 av 12 kuggade! Hur är det med kunskapen bland uppkörare?
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
9 av 12 kuggade! Hur är det med kunskapen bland uppkörare?

Kan säga att många var privatister(inget illa menat) . Pratade med en del o då blev man lite mörkrädd för hur lätt dem tog på allt inom detta. Många av dem blev kuggade på lågfart samt högfartsprovet.

Så då blev man sjölv ännu mer nervös då man såg många försvann under dagen.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Grattis till lappen! :yoparty

Är ju inte helt ovanligt att de bedömer privatister hårdare än folk som kommer redo från körskolor. Ofta vet ju inspektören att skolorna inte släpper iväg folk till uppkörning om de inte är redo för att klara provet. Ofta är man färdig för att få lappen men stress och rädsla för att kugga kan göra att man inte klarar det.

När någon är privatist så måste man visa extra tydligt att man kan framföra sitt fordon korrekt och säkert för att inspektören ska godkänna en.
 

OceanK

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2020
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2020, BMW GS 750 2019
Du kim_82 (hej sweclockers), se nu till att inte fastna framför datorn bara. Har själv svårt för det ibland. Dilemma.

Nämen hej hej! är du där också! jo så är det. Man har sina perioder med datorn. Fan gör du uppe 02:17 på natten =)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top