Magnetism exakt vetenskap?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Permanentmagnet med på/av-vred är ballt men hur mycket styrka behövs? Jag har två med spec. på 60kg styrka vardera, vi säger att det stämmer.

Monterat på en stålbalk kan jag tro att 60kg stämmer om jag drar rakt ut, det svarar och jag skulle förmodligen kunna hålla mig i den lutandes bakåt. Rycker jag till lossar den utan överdriven ansträngning.

Om jag greppar magnetfoten och bryter nedåt lossnar den betydligt enklare.

Om jag lägger två st 2mm stålbrickor mellan (2mm gap mot balken/brickorna bredvid varann) lossnar magneten väldigt lätt.

Jag väger väl 80kg en bra dag, hrm harkel och om jag vill ha en magnet som genom 1mm plåt orkar hålla min vikt hur stark magnet behöver jag då?

Säg att det är en vägg av stål, på väggen monterar jag en magnet och en bräda på magneten som jag sätter mig på. Hur stark magnet krävs för att jag inte ska dundra i golvet och bryta röven samt hur mkt klenare blir magnetismen genom 1mm stålplåt?

Applikationen jag tänker mig detta till är typ fäste för utrustning på bil kort och gott och även om det knappast kommer handla om *80kg* så vill jag ha god marginal över buller o brak.

Går detta att beräkna?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Praktisk erfarenhet. På min magnetborrmaskin är häftkraften beroende på tjockleken på underlaget. Den vägrar att starta om jag sätter den på tunnplåt. Den är så fiffigt konstruerad att den inte vill borra om den inte sitter ordentligt fast.
Teoretiskt borde man kunna använda samma formler som gäller i hållfasthetsläran för konsolbalkar.
Då skulle brottgränsen (när den lossnar) kunna beräknas. Men sugkraften per kvadratmillimeter är ganska liten.
Sen får du också tänka på skjuvkraften, att magneten glider.
Enda chansen att inte landa på golvet är nog att spika ihop två brädor i L-form. Magneten längst upp. Den vertikala plankan en meter lång. Den horisontella en halvmeter. Då kanske du bara glider långsamt nedåt.
 
Last edited:

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Ett mindre vetenskapligt svar som kanske kunde lösa din vilja att kunna sitta fast i väggen av stål borde rimligtvis vara Anal magnetism. Bara att backa till och, och vips! Så sitter du fast!

Varsågod! Det var så lite så..
 

mungh

Medlem
Gick med
27 Mar 2020
Ort
Edsbyn
Hoj
2004 Mille, 1970 Commando
Gällande glidning nedåt är det väl friktionskraften mellan magneten och väggen som håller. Friktionskraften är friktionstal x dragkaften mot väggen. Stål mot stål är ca 0,15 så då håller din magnet för 9 kg i "glid". Om du sedan belastar den rakt utåt minskar minskar dessa 9 kg med 0,15 för varje kilo du drar med.

60 kg är rakt ut, Om du bryter nedåt en bit ut uppstår ett vridmoment så då borde det gå att beräkna som nämndes tidigare i tråden där brottsgräns blir "släppgräns"

Någon form av fräst hål/spår kan hindra den från att glida.
 

mungh

Medlem
Gick med
27 Mar 2020
Ort
Edsbyn
Hoj
2004 Mille, 1970 Commando
Slag och stötar ökar kraften avsevärt. Då ska kraften accelerera, bromsa, lasten åt något håll. Ex ett hängande kilogram som ändrar hastigheten 2m/s under tiden 0,1s kommer att "väga" 3 kg under denna tid.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Alltså svartkonst.. helvete, ska se om jag kan experimentera fram något med befintliga och glidet. Då borde man kunna räkna på det om nu magnetism är någorlunda linjärt?
 

mungh

Medlem
Gick med
27 Mar 2020
Ort
Edsbyn
Hoj
2004 Mille, 1970 Commando
Ja, glidet i förhållande till dragkraft är linjärt, likaså vridmoment om lasten kommer en bit ut. Du frågade också om brickorna bakom magneter... ...homogena brickor utan hål är bättre då stål "leder" magnetfält bättre än luft. Om ex plåten du nämnde är av stål och sitter fast diktan i "balken" bakom kommer det inte att minska kraften så mycket. Annars minskar kraften där Inte linjärt utan kvadratisk. Dvs om du dubblar avståndet minskar kraften till en fjärdedel.
Det går att räkna på men starka permanentmagneter är dyra så det är nog ingen bra idé om du vill hänga upp flera tyngre saker. Skruva, nita....
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Denna tankevurpa börja med att jag tänkte sätta en låda/box utanpå ena bak/lastdörren på skåpan. Typ easy access när man proppat skåpet fullt med juveler till tippen, material från brädgården o.s.v.. Samtidigt vill jag ha det lite vörsatajl och att bulta fast en låda genom plåten tar emot lite, är ingen byggare bob utan har skåpa för nödvändigt ont till hobby.. typ.

Anyhuv, med/till magneter skulle jag kunna bygga adapterplattor som exempelvis för en lastboxlåda, takmonterat extraljus, hållare för stege eller annan taklast o.s.v.. Men det gäller naturligtvis att det sitter ordentligt.

En sån här tänker jag mig:

8100099_edit1_2604ae3d-4b8b-4eae-9477-edfd3d5e3b92_1287x.jpg


Just dessa finns i 68kg, 181kg, 275kg eller 477kg magnetisk styrka/breakaway.

Tanken är att använda 2st för en applikation och att adapterplattan ger ett såpass "överhäng" så risken för att lasten vickar loss minimeras. Även fiffigt med dessa som har färdiga gängor vilket naturligtvis underlättar infästning mot plattan, alla sidor ger samma kraft som jag förstår det. Funderingen genom 1mm stål är såklart för invändig montering av magneterna när så är möjligt.

181kg kostar rimligt med pengar men tveksamt om det räcker.. kanske, sen börjar det dock bli dyrt om jag inte hittar bättre alternativ. Vet att det finns lyftmagneter också men i klumpigaste laget av det jag hittat hittills även om 3 ton magnetism låter tufft ;)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
3 ton magnetism låter tufft ;)

Tråkigt om du råkar backa för nära någon annan bil eller stålstolpe.
Eller en stackare med pacemaker går förbi bakom. Den slits ur kroppen DirceckT .....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Hur funkar permanentmagneter med av/på? Tänker att ordet permanent är en nyckel här...:va

/R
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Hur funkar permanentmagneter med av/på? Tänker att ordet permanent är en nyckel här...:va

/R

Permanentmagneter är alltid 'på'. Men man kan styra hur mycket magnetiskt flöde som 'går ut' ur klumpen genom att vrida magneten; i ena läget går flödet bara runt i klumpen som magneten sitter i, i andra läget 'leds' flödet ut ur den.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Ska du limma fast körplåtar på dörrarna så magneten har något att svara mot?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hur funkar permanentmagneter med av/på? Tänker att ordet permanent är en nyckel här...:va

/R

Han beskriver det bra:

https://youtu.be/n9tZIFfM14o

Ska du limma fast körplåtar på dörrarna så magneten har något att svara mot?

Om du tänker att "bilplåt" är bräcklig och behöver stärkas upp så absolut, fast det i sig behöver inte vara med stål mer än möjligtvis centrum av infästningen.

Används ganska flitigt redan idag i form av extraljus, arbetsbelysning, taxilyktor/varning för ungar, camping men lite mer heavy duty och då med av/på magnet av förklarliga skäl.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Gjorde högst vetenskapliga tester idag och blev inte särskilt mycket klokare.

Utrustad med en bagage/hängvåg montera jag magnetfoten på en lackad stålbalk, istället för stativ och indikatorklockan den är ämnad för satte jag dit en skruv som vi kan kalla krok.

Drog rakt upp för hand och 13-15kg mäkta magneten att hålla mot i sidorörelse, detta är dock den mindre anliggningsytan av två på denna men bara ett gängat hål. Testa för sakens skull med kroken utåt istället för uppåt men magneten flippa omkull ganska omgående som gissat. Kunde dragit runt ett spikband eller liknande som svarar men hann inte riktigt det då.

Testa sedan med epdm-gummi mellan men det var för tjockt = >2mm ögonmåttat och även någon gorilla skyddsreparationstransparenttejp halkade bara till det. Rätt säker på att tillräckligt tunn film av ex. gummi kommer hjälpa i ämnet, någon film måste jag ha för att skona lacken men vinyl tror jag i vilket fall inte ger ett bättre resultat för att motverka glid.

Tillverkaren anger detta:

2:1 Shear Working Load

Vilket är 10% av magnetisk styrka, gissar att det är att ta höjd för buller o brak men om det finns en bättre definition så informera gärna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Med gedigen erfarenhet av magnetfötter för antenner på bil så är min erfarenhet att en antennfot som smäller fast som satan på ett biltak släpper i 130km/t med en ganska beskedlig antenn på.

Dragkraften rakt mot plåten spelar liten roll när man får lite brytning på anliggningsytan.

IOFS tacksamt när man glömmer av sig och kör in i parkeringshus, fråga mig hur jag vet.... :3freak

Bättre än att peta loss ett halvdussin lysrör när man kör igenom, fråga INTE mig hur jag vet...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top