Renovera ktm

Fastnat

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2020
Ort
Oxelösund
Hoj
2005 ktm exc
Hej! Nybliven supermotard ägare och är nyfiken på vart man beställer delar till renovering, och vad som brukar behövas.
Det är en ktm 450 exc 2005. Gått 173 timmar.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ktmshop.se kan man alltid börja å kolla på.. Alla artikel nr å va de kostar till olika ktm hojar..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vid 173 timmar byter man inget i just dessa motorer de är brutalt hållbara. Jag skruvar ofta i dessa hojar åt folk (har ingen själv) så jag har följt dem hur de slits sedan ca år 2000 till nu. De enda jag skulle kolla är om rullagren på vipparmarna som rullar mot kamaxeln är glappfri och hur många snäpp de är kvar på kamkedjesträckaren . Kamkedjan kan ev behöva bytas och de ser du genom att lyssna hur många hack de är kvar på sträckaren. Om de är 4 hack kvar är kedjan ok men om de bara är 2-3 hack kvar byt kedja. Kolv byter man vid 350-500 tim De är helt otroligt starka motorer inget internt behöver bytas ens efter 400 timmar. Kör bra olja och byt den på 15 tim samt va noga med att luftfiltret tätar bra samt är inoljat.

Jag skruvade nyss med en KTM 525 05a som gått över 400 tim och de enda som är bytt på den är kamkedjan vid ca 200 tim men de va inte nödvändigt ens då de va typ 4 snäpp kvar på sträckaren vid 200 tim. Nu vid över 400 tim va jag orolig att rullagren va glapp men de va helt ok. Den såg ovanligt lite sliten ut på kamaxeln och den har gått på OK/Q8 SBK Racing 10W50 de senaste 200 timmarna.

Just den oljan blir billig på 20l dunk som man köper på OK eller swedol.
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det beror ju på hur hojen har gått innan. Det Boost 3 säger ovan stämmer bra vid enduro. Har den dock gått som motard på bana kan läget vara annorlunda. Har du inte tummen mitt i hand så riv ner motorn och kolla över, byt sedan det som är slitet. Då slipper du oroa dig efteråt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om inte fjädringen är ombyggd till cross/ motard dvs hårdare så har den inte gått hård motardbana och då kan man klassa in den som endurokörd.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Så kan man ju inte säga.

Har den gått på gatan så kan den kan ju ha ägts av någon som försökt hänga på sina kompisar med literklubbor efter E4an.
Ja gatåka är ju absolut effektivaste sättet att ta död på den här typen av motorer.Full gas kilometervis är sämre än fem sekunder åt gången på gokartbana...
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Normalt efter timmarna: Kamkedja och kontroll av ventiler (kan äta ner sig beroende på årsmodell men det märks om man kollar ventiler var 15h), kontroll av kolv och cylinder(helt beroende på hur noga man har varit med luftfilter kan vara helt slut vid 150h eller fint vid 300h). Byta skruv till bottenfilter som alltid är sönderdragen. Om endurokörd brukar det även vara dags att se över kopplingen. Om motard så byter du utgående lager samt oring och packbox, det äts upp när man saknar ryckutjämnare bak och är bara en tidsfråga. Nu har den gått som motard så det är nog lugnt annars så skall du verifiera spelet på veven, har varit ett problem speciellt med 525 när man varvat hårt och stdspelet är lite för tight så blocket spricker när veven flexar. Byt alla packningar, inget fungerar att återanvända, (topphalvorna limmas).

En RFSmotor kräver kontinuerlig service men om det sköts så belönar den dig med att vara väldigt driftsäker.

När du ändå har bort förgasaren monterar du en lågfartsskruv som du kan skruva med händerna istället för att svära över org skruven. Radnummer 32 under förgasare på ktmshop.se art-nr: 08-300-3


Chassiemässigt förutom drivpaket. Se över hjullager, styrlager och sving samt undre stötdämparlagring bak. Glidskenorna till oken kan du smörja upp.

Gaffeln delar du på när du byter olja samt demonterar ventilpaket och kontrollerar att ventilerna ser bra ut annars har du kvar en massa gegga i botten. Verifiera om teflonet är kvar på glidbussningarna samt byt packbox samt skrapring.

ktmshop.se har alla delar samt manualer.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Gäller denna brutala hållbarhet även 2003:eek:rna tro? Nudge nudge?

Yes de håller lika bra från 02-till nya gen motor kom. De håller bra på gata också enligt mina underhållsjobb jag gjort men då har de inte varit dårar som kört dem på gata typ jagat sporthojar. Om de kört lagomt busigt på gata så klarar de 400 tim innan man ens behöver byta kolv som sagt endast byte kamkedja vid 200 tim och kontrollera vipparmslagren har behövts. MEN en stor nackdel med asfaltsåka är att dreven i lådan går sönder de blir både pitting på dreven och klackar som går av. Efter ca 1000 mil gata ser inte dreven så bra ut men lådan kan funka många mil till ändå. En ryckutjämnare i bakhjulet skulle fixa detta problem.

Men obs om nu ts river motorn så är de viktigt att ta till axialspelet på vevlagren som tidigare talare skrev de får inte sättas tight som ktm satt dem från fabrik och de gäller framförallt 525 från 05. Jag mins inte exakt spel nu men de är rel stort spel man ska ha. Någon här har säkert koll på det och inte så kan jag leta fram det.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top