Någon som fått ont i händerna efter att ha kört i kyla?

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
För en dryg vecka sedan körde jag i kanske 3 timmar i +11 grader. Då mina handskar inte är dom bästa för den typen av körning kunde jag inte känna händerna när jag kom hem. Nu har jag haft ont i tumleden på höger hand i flera dagar, om det beror på detta vet jag inte. Någon som brukar få ont i händerna av kyla och vilka handskar tror ni kan vara bra?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
El hantags värmare kosta ca 500-1000 spänn o är lätta att montera. Sedan fryser du aldrig mer om händerna.

Men personligen fryser jag inte alls i +11° utan tycker att det är en bra temperatur att köra långturer i..

-5° o nedåt i temp då börjar det bli lite småkyligt efter 7-8 mil men då drar man bara på ett snäpp värme o det blir kosligt igen.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det kanske är något relaterat till kombinationen av kyla och vibrationer. Det är ingen bra kombo.

Nu har jag inte gått kursen när det gäller sådant här men det finns flera på SH som har gjort det.
Annars så kontakta sjukvården om besvären består.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
En bra greja är att stanna å värma händerna på cylindrarna. Som är lagom varma. Funka bra på Hondan. Harley blev dom för varma på. Går troligen fint åxå på min nuvarande Ktm
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Det kanske är något relaterat till kombinationen av kyla och vibrationer. Det är ingen bra kombo.

Nu har jag inte gått kursen när det gäller sådant här men det finns flera på SH som har gjort det.
Annars så kontakta sjukvården om besvären består.

Det är möjligt, XJ:n har vibrerande handtag mellan 4000-strax över 5000, vilket kan översättas till ca 88-110 km/h. Fortare ville jag inte köra för jag frös så jag höll mig under 4000 men den vandrade ofta in på 4000+.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Inom industrin varnar de ju oss mycket för det här med vita fingrar osv. Kan ju vara något sådant som börjar spöka för dig och nu när du körde så länge i kallt väder med vibrationer så blev det extra tydligt. Bäst att du får kollat upp det. Finns nämligen inget botemedel när det väl slått ut ordentligt vad jag fått höra. :(
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du kan absolut ha fått inflammation i någon led. Kvarstår smärta efter ytterligare några dagar, sök vård.

Det är inte troligt att du fått förfrysningsskador eller ”vita fingrar” av det du beskriver.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har kört året runt i några år. I början, innan jag visste vilken utrustning som krävs, kunde händerna bli så kalla att det fullkomligt sprängde i dem. Hände många många gånger. Gick dock över efter någon kvart/halvtimme inomhus. Kan vara något annat än kylan som spökar.

Kan rekommendera bra vindskydd för händerna, värmehandtag och bra handskar. I den ordningen jag skrev.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Ja varje gång om det är under 15c, har jobbat som bilplåtslagare i många år och har "3 vita fingrar" tipset är handtagsvärme + stanna och värm händerna på ljuddämpare eller annat, när man kommer hem så är det varmvatten på fingrarna som gäller, sticker som fasen men efter ett tag så är det ok :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hade smetat Voltaren salva över tum leden. Apoteket.
Och sedan någon vante utanpå.
Förhoppningsvis går det över på några dagar.
På den hand som brer ut det över den onda handen / tummen plasthandske
https://www.biltema.se/bygg/arbetsk...lhandskar/vinylhandskar-utan-puder-2000042738
Diklofinak är ju inte nyttigt...

För undvika kyla
1st handskydd
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/styling/handtag/handskydd-aluminium-2000035414
sedan
Stora tygpåsar som går utanpå handskyddet så händerna är skyddade.
I nödsutuation kan man ta en vanlig plastkasse / vanlig tygkasse som man gör hål vid sidan av botten i så den går att trä på styret.
Och så är det "bara" stoppa in handen i kassen.
Den här typen "Påsar" av tyg finns färdigt på Sportdepån i Göteborg / Hisings Backa vid Stig's Center.
Första gången jag såg "Påsarna" var det ett MC-bud som hade det på vintern på hojen.
Han hade köpt dom på Sportdepån.

Påsarna heter Handmuffar exempel
http://www.yc365.se/mc/reservdelar/xmax-300/handmuffar
https://www.touring.se/skoterbutiken/styre/handtagsvarmare/handmuffar
 
Last edited:

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Mobiltumme? Surfar du på mobilen mycket och använder höger tumme för att surfa runt? Testa att vila tummen lite i så fall.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag tror det är väldigt individuellt. Har vänner med liknande problem. Själv inga överhuvudtaget, dp jar jag frusit händerna av mig otaliga gånger. Cyklat. Kört scooter. Mc hela mitt liv, många timmar i minusgrader
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag har en gammal skoterrelaterad händelse där jag stukade båda handlederna så kraftigt att jag trodde dom gick av.
i flera år värkte dom rejält vid kyla men det har minskat succesivt och är nästan helt bra så här 7 år efter olyckan.

Jag tänker att har du någon rejäl stukning av tummen så kan det vara det som spökar.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag körde i min ungdum moped i ett par timmar i minusgrader med bara händer, gympadojor, vanliga blåjeans, jeans jacka och tisha.
Tog ett par timmar i värme innan jag öht fick känsel i händerna, och då gjorde det ont.

Men annars har jag kört en hel del hojturer i 5+ med sommarhandskar, I flera timmar utan att ha några i hängande problem. Men jag brukar stanna och lägga handskarna på en varm motordel för att få upp värmen. Eller ja, jag kör med handtagsvärme nuförtiden så jag behöver inte lida pga kalla händer.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Nu har det blivit bätte men bra är det inte, det är höger hand, undrar om det är något sorts karpaltunnelsyndrom. Jag glömde att "ta om" så gashanden var rätt mycket vinklad när jag körde.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu har det blivit bätte men bra är det inte, det är höger hand, undrar om det är något sorts karpaltunnelsyndrom. Jag glömde att "ta om" så gashanden var rätt mycket vinklad när jag körde.

Har du bara problem när det är kallt? Klockrent på sommaren? Om ja, så borde du satsa på vindskydd och värmehandtag/handskar. Om nej, borde du ta upp det med sjukvården.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu har det blivit bätte men bra är det inte, det är höger hand, undrar om det är något sorts karpaltunnelsyndrom. Jag glömde att "ta om" så gashanden var rätt mycket vinklad när jag körde.

Det är 20 dagar efter skadan. Har du kört med Voltarensalva en vecka och det inte hjälpte.
Tycker JAG du ska ta kontakt med sjukvården.

(Jag väntade 6 månader efter EN skada innan jag tog kontakt med sjukvården (idrottsläkare för säkerhets skull)
Efter behandling med Voltaren (tabletter en vecka) + Liniment + Fetvadd runt knäet för höja temperaturen och blodcirkulationen var jag smärtfri. Nu var det utnyttja de goda råden om hur jag skulle träna upp knäet igen och då tog det bara 12 månader innan jag var helt återställd.)
 
Last edited:

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Det är 20 dagar efter skadan. Har du kört med Voltarensalva en vecka och det inte hjälpte.
Tycker JAG du ska ta kontakt med sjukvården.

(Jag väntade 6 månader efter EN skada innan jag tog kontakt med sjukvården (idrottsläkare för säkerhets skull)
Efter behandling med Voltaren (tabletter en vecka) + Liniment + Fetvadd runt knäet för höja temperaturen och blodcirkulationen var jag smärtfri. Nu var det utnyttja de goda råden om hur jag skulle träna upp knäet igen och då tog det bara 12 månader innan jag var helt återställd.)

Det har slutat göra "aktivt" ont men om jag spretar med fingrarna och lägger dom på bordet och gör en "armhävning" så gör det ont i höger tumme men inte i vänster. Dock inte "svimma" ont. Det här är första gången det hållit i sig så länge. Hade ont för några år sedan men det gick över.

Vet inte om det är lönt att gå till sjukan, dom vill inte ha folk där på grund av Corona och så har vi en ny som inte pratar svenska så bra.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top