"Åker inte längre utan kör"

JohannaK

Medlem
Gick med
3 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
HD Iron
Först vill jag bara säga Tack alla schyssta människor som delar med er av er kunskap, pepp och härliga tips bla här på Sporthoj! Jag har lärt mig jättemycket! Och kan ni tänka er, i morgon är det dags! Behöver er pepp så jag skriver några rader.

Du ska inte ÅKA motorcykeln fick jag höra i början, du måste KÖRA motorcykeln. Tog mig några månader att begripa skillnaden men nu fattar jag.

Hade ingen erfarenhet av mc, aldrig ens kört moped, har inte ens manuell växel i bilen, har ingen egen mc eller handledare (bara kört på skola), å dessutom är jag väl kanske lite för gammal (48 år i morgon) men det gick, jag kunde faktiskt lära mig köra mc (även om jag givetvis har väldigt mycket kvar att lära mig).

Och vet ni, i tisdags hade jag utbildningskontroll och körde så uselt! Vet inte varför men ingenting fungerade, jag var så kass, har aldrig kört så dåligt. Tänkte att det inte finns en chans att jag klarar uppkörningen på lördag men tack vare en fantastiskt snäll lärare som peppade och brydde sig så känns det så mycket bättre idag fredag. Körde fem timmar igår och fick så mycket pepp och stöd av min lärare som avslutade lektionen igår med att säga - det här borde gå vägen, du kan köra.

Så oavsett hur det går i morgon så vågar jag i iallafall hoppas att det kommer gå bra...Har övat så mycket jag kunnat, sugit åt mig allt jag bara kan, läst hur mycket som helst och tror jag kan iallafall en liten del, känner mig ganska förberedd - men ändå har jag ont i magen för uppkörningen.

Så finns det någon vänlig själ som har lust att skicka en hejapådigkraft-tanke så tar jag tacksamt emot, kör upp på Gillinge i morgon 8:15.
:hjarta
Johanna
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Med all den träningen och fokus som du verkar ha så kommer du att klara det!:tummenupp

Och som sagt - KÖR MC:n. Åk inte bara med. Ta kommandot och tänk med lång framförhållning!

Lycka till!
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Bästa tiden för uppkörning! Får du vara först ut så deppa inte utan var bara glad. Att köra upp som första man/kvinna är bäst!

Du kan inte ändra något till imorgon så ta det bara chill i den mån du kan. Det kommer gå skitbra. Alla har varit nervösa inför sin uppkörning. Om någon säger annat så ljuger den personen haha.

Kör hårt och lycka till! :yoparty
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Tänk såhär: går det inte nu, så går det nästa gång, eller gången därpå. Ta det lugnt, annars blir man så stressad att man misslyckas. Ta det som "en kul grej", en erfarenhet, en upplevelse, ett första steg mot körkortet.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Det kommer att gå bra. Påminn dig själv om att slappna av och ha blicken långt fram. Lycka till:tummenupp
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Först vill jag bara säga Tack alla schyssta människor som delar med er av er kunskap, pepp och härliga tips bla här på Sporthoj! Jag har lärt mig jättemycket! Och kan ni tänka er, i morgon är det dags! Behöver er pepp så jag skriver några rader.

Du ska inte ÅKA motorcykeln fick jag höra i början, du måste KÖRA motorcykeln. Tog mig några månader att begripa skillnaden men nu fattar jag.
"You´re gonna make it, believe me girl. Men inte behöver man köra mc, jag har åkt mc i 40 år. Ungefär som jag åker bil, puttrar runt och tittar mig omkring och mår bra, bara. Men det kanske ställs andra krav nu, vad vet jag?
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Vad är ålder.. ett nummer som omgivningen bedömer en för, när det är ditt sinne som räknas, det finns 30 åringar som är segare än seg och jag har träffat en 84 åring som körde bandagar...:banana
 
Last edited:

bombas

the king of every f...ing thing
Gick med
25 May 2019
Ort
bakom en buske
Hoj
honda crf 1100 -22
räknar med att vi syns på vägarna efter din uppkörning i mon!! detta löser du plättlätt:D
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Hejjahejja!:yoparty
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det bästa
är att endera klarar du uppkörningen
eller så får du göra om uppkörningen.

Inget spänna sig för alltså.

Du kan alltså inte misslyckas.
Det är bara att köra MC.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du ska inte ÅKA motorcykeln fick jag höra i början, du måste KÖRA motorcykeln. Tog mig några månader att begripa skillnaden men nu fattar jag.

Helt rätt, du ska inte vara passagerare imorgon utan förare! :tummenupp

Köra eller åka tåg?

Köra eller åka buss?

Lycka till och kör lugnt! :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lycka till! Och som sagt, idag kör du motorcykeln, så att du får fortsätta träna på egen hand, tills du kliver upp ett snäpp till och är ett med hojen, så att ni verkligen kommunicerar med varandra. Det och god överblick i trafiken är grundförutsättningarna för att man ska ha ett långt och lyckligt liv med hojen :tummenupp För det mesta är ju roligare när man är duktig på det man gör. Är man duktig så blir man heller inte rädd, och det är rädsla/stress som gör att man gör dumheter när något händer.
 

JohannaK

Medlem
Gick med
3 Jul 2020
Ort
Stockholm
Hoj
HD Iron
notrightrider notrightrider är inte uppkopplad
Tack, du fick mig att le i morse!
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top