Från scratch till A-kort på 6 v

Psycho Dad

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2020
Ort
Stockholm
Hoj
2020 Honda NC750X
Hej på er!

Är ny här på forumet, med nytaget körkort och nyinköpt hoj - så j-a nöjd och taggad! Ser fram emot att få ta del av alla tips och trix här. Tänkte även passa på att dela med mig av min resa, förhoppningsvis kan det kanske sporra och inspirera någon som tvekar ang att börja köra.

När jag klev in på trafikskolan i augusti hade jag aldrig suttit på en motorcykel, faktiskt inte ens kört moped när jag var yngre (fyller 48 om två veckor). Sex veckor senare, i onsdags, klarade jag uppkörningen vid första försöket och köpte hoj samma eftermiddag, som jag hämtade ut idag (Honda NC750X)och körde hem. Vilken känsla!

Jag hade tyvärr inga möjligheter att övningsköra privat så jag köpte ett kurspaket med lektioner och körde allt på skolan. Risk2, Risk2 och hyra av MC med transport till/från uppkörning ingick. Fick komplettera med ytterligare några lektioner precis innan uppkörningen för att nöta det sista.

Det här är såklart inte det billigaste sättet att göra det på men i mitt fall var det överkomligt och det enda sättet att få till det. Jag är grymt nöjd att jag faktiskt tog mig för att göra det, och de första körningarna på bana gick verkligen inget vidare. Högfartsbanan kändes oöverkomlig men med tiden började allt falla på plats. Som tur var har jag rätt mycket trafikvana med bil, så när jag väl kom ut i trafik kände jag mig tryggare. Första oron handlade om att överhuvudtaget kunna kontrollera och köra motorcykel, men när det var på plats rullade det på bra.

Så ni som tvekar, gör inte det! Kör på bara! Klarade jag det klarar vem som helst det.

Trevlig helg - det kommer jag ha iaf, ska såklart ut och köra!
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tjena, tjena och välkommen till SH! :hej

Grattis till kortet! Det är nu det roliga börjar. Bara kör så mycket du kan. Har du rätt kläder så kan du köra november ut och mer där till! :fakta
 

Henkoffs

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2020
Ort
Eksjö
Hoj
Suzuki GSX 1100 -81
Sedärja! Får gratulera!
Kör med insidan och 13 bokstäver: Förtänksamhet! Dvs inte systembolaget.. ;)

Visst känns det nästan lite kriminellt sådär i början. När man får åka själv o så.
Friheten är total.

Grattis! :)
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Grattis! :banana

Det är en härlig upplevelse att köra själv! Jag har gjort ungefär samma resa i sommar, fast i en annan form. Jag började med att köpa en gammal vettig hoj och övningskörde en del privat. Sen lite körskola på det med riskutbildningar osv, samt några lektioner för att få lite experttips samt friska upp hur man "ska" köra i trafiken. (Jag har hunnit fylla 50 i sommar, och har haft och kört mycket bil sedan -88...).

Ut och kör och njut! Jag har hunnit med ca 700 mil på egen hoj i sommar, inklusive den privata övningskörningen. Lite mer hinner vi med innan vintern... :rock
 

Psycho Dad

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2020
Ort
Stockholm
Hoj
2020 Honda NC750X
Grattis till kortet!

Vad tycker du om NC750X? Funderar själv på att köpa den :)

Tackar! Jag är jättenöjd med hojen, men eftersom jag är rookie har jag ju inget att jämföra med. Den är superskön att köra, lätthanterad och följsam. Kollade mycket reviews och tester på YouTube innan jag slog till. För mig var det viktigt med upprätt och bekväm körställning, och eftersom jag är rätt lång ville jag ha hyfsat hög sitthöjd och lite bredare styre. Har hittills mest använt den till pendling till och från jobbet. Otroligt praktiskt med förvaringsutrymmet där tanken vanligtvis sitter. Vissa kan säkert tycka kåpan är för låg men det är inget jag stör mig på, speciellt inte mtp att de andra hojarna jag tvekade mellan helt saknade kåpa. Kan helt klart rekommendera den baserat på de få mil jag hittills avverkat!
 

TheFalk

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB500F 2019
Tackar! Jag är jättenöjd med hojen, men eftersom jag är rookie har jag ju inget att jämföra med. Den är superskön att köra, lätthanterad och följsam. Kollade mycket reviews och tester på YouTube innan jag slog till. För mig var det viktigt med upprätt och bekväm körställning, och eftersom jag är rätt lång ville jag ha hyfsat hög sitthöjd och lite bredare styre. Har hittills mest använt den till pendling till och från jobbet. Otroligt praktiskt med förvaringsutrymmet där tanken vanligtvis sitter. Vissa kan säkert tycka kåpan är för låg men det är inget jag stör mig på, speciellt inte mtp att de andra hojarna jag tvekade mellan helt saknade kåpa. Kan helt klart rekommendera den baserat på de få mil jag hittills avverkat!

Tack för svaret!

Jag var och provkörde en förra helgen och de är hur lätta som helst att köra. Ångrar nästan att jag inte köpte den hojen som första. Första samt den nuvarande hojen är en CB500F. Man drömmer om att man kunde lämnat kvar ryggsäcken när man ska handla på vägen hem, det problemet löser NC750X ;)

Hur lång är du föresten? Jag känner mig lite för stor för CB500F och jag är 183.

Håller med om utrymme, kör idag en CB500F men det är ganska jobbigt att behöva ha en ryggsäck på ryggen varje gång man vill ha med något :) Hur lång är du? Jag är 183 och min CB500F känns lite för liten för mig.
 

Psycho Dad

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2020
Ort
Stockholm
Hoj
2020 Honda NC750X
Tack för svaret!

Jag var och provkörde en förra helgen och de är hur lätta som helst att köra. Ångrar nästan att jag inte köpte den hojen som första. Första samt den nuvarande hojen är en CB500F. Man drömmer om att man kunde lämnat kvar ryggsäcken när man ska handla på vägen hem, det problemet löser NC750X ;)

Hur lång är du föresten? Jag känner mig lite för stor för CB500F och jag är 183.

Håller med om utrymme, kör idag en CB500F men det är ganska jobbigt att behöva ha en ryggsäck på ryggen varje gång man vill ha med något :) Hur lång är du? Jag är 183 och min CB500F känns lite för liten för mig.

Jag är 188 cm. Funderade ett tag på Yamaha Tracer 900 men fick sansa mig lite, det blir ju en helt annan prisklass... Kanske nån gång i framtiden!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top