Dags för ny AVR, någon "fantast" eller bara någon med åsikter(har vi inte alla. :D )?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Men om men ska köpa nya stärkare nu måste väl den klara 8k om man ska ha den i 10 år?

Rummet är i alla fall så litet att jag nog inte får in fler högtalare än 5.1 och jag ser inte behovet än. Men nästa konsolgeneration kanske kräver det. Jag vill dock bara höra folk bakom mig.

Men mer sugen på ett slutsteg till och köra monoblock på stereon.

PS5'an blir ju äkta 4K så minst det iaf. :)
Xbox X har äkta 4K och nån variant på 8K har jag för mig?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har 4k tv och xbox one x med 4k. Men för att framtidssäkra? Men det ska ju vara en stor tv för att man ska se det. Jag har 65 tum på cirka 2 meter när jag sitter i framkant på soffan.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Men om men ska köpa nya stärkare nu måste väl den klara 8k om man ska ha den i 10 år?

Rummet är i alla fall så litet att jag nog inte får in fler högtalare än 5.1 och jag ser inte behovet än. Men nästa konsolgeneration kanske kräver det. Jag vill dock bara höra folk bakom mig.

Men mer sugen på ett slutsteg till och köra monoblock på stereon.


Denna finns redan idag,
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receiver/315390-yamaha-rx-v4a/

Den lite större V6A har även pre-out på frontarna så du kan köra steg i stereo och om du gillar yamahas klangfärg så kommer den sannolikt funka riktigt bra som stereoförsteg då i princip alla nya avr har riktigt bra musikegenskaper och yamaha är bland de bättre när det kommer till obehandlad musik.

Just bildmässigt vet jag inte om vi "behöver" så mycket mer än 4k om man inte sitter på någon 100tum eller projektor eller så men när det kommer till spelande så är ju hdmi 2,1 ett lyft när det kommer till överföringshastighet så där finns det lite att vinna i lagg osv.


Monoblock eller stereosteg handlar mest om hur mycket pengar man har att lägga på resten och om man inte har några riktigt bra högtalare i ett riktigt bra dämpat rum anpassat för just de högtalarna tillsammans med ett bra försteg och en källa i premiumsegmentet så ser jag ingen vinst i monoblock annat än att man kan använda det som högtalarpall eller liknande, bättre köpa ett steg med bra värden som är bryggbart så kan man bygga ut om effekten inte räcker. :)
Största vinsten med steg oavsett mono eller flerkanal, är att tillverkarna inte snålar på ström, inte överdriver effekten och de enbart behöver förstärka signalen utan annan elektronik inblandad men det sista är ju mer åt andra hållet, blåser du ett element med ett bra steg beror det sällan på att steget klippte iaf. :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har nu börjat läsa in mig lite i ämnet och, tja, lite som allt annat.....inte så komplicerat tills man börjar kolla lite på det och då blir det komplicerat på riktigt!

Har iaf. kommit fram till att inget korrigeringssystem kommer bestämma vilken enhet jag skaffar då hur bra de än är så är det trots allt inte enheten via micken som ska lyssna utan jag och alla system i de lite bättre enheterna är kapabla att leverera ett alldeles utmärkt ljud som ingen vid ett blindtest kommer kunna avgöra vilket det är, skillnaden är mest hur bra systemet är direkt ur lådan och vad mycket man måste göra själv.

Mitt lyssningsrum hur komplicerat det än är för att få en helt ren signal är trots allt ganska okomplicerat rent teoretiskt om man gillar de högtalarna man har och hur de låter, det jobbiga är precis som i alla ej rent dedikerade rum basen.
Fördelen för mig, och alla med stora rum, är att ju större volym desto lägre i registret flyttar man problemet där rummet spelar istället för högtalaren så rent teoretiskt ska jag kunna sätta crossover till kanske 100hz och arbeta med suben och låta högtalarna låta som de gör tillsammans med rummet, ska testa lite och se hur det låter redan nu så har man lite erfarenhet när det är dags. :)

Att dämpa rummet skulle tydligen dra en 200m2 dämpmaterial....så roligt ska vi nog inte ha... :hihi

Surroundeffekterna är ju inte så viktigt att de låter perfekt då de bara ska förmedla i huvudsak position så det viktigaste där är delay och avstånd.

Kommer ju inte få en helt flat kurva på detta sätt men frågan är om det är önskvärt, är ju trots allt jag som ska lyssna och jag har ju redan lyssnat in mig på rummet de senaste 15 åren så den biten är ju klar, kan ju bli ett steg som jag kanske inte gillar om jag ska förändra "grunden" i mitt lyssningsrum, ungefär som att få någon som enbart lyssnat med loudness-förstärkt signal att börja uppskatta en ren signal igen...

Funderar fortfarande på vad köpa, min rullar på och fungerar fortfarande ok för tv-tittande när den blivit varm och jag har dåligt med tid just nu för annat så det är ok ett tag till, bättre vänta och skaffa något jag kan bli nöjd med istället för att bara handla och chansa, kommer ju bli kvar med den nya kanske ett decennium till...

Under tiden så beställde jag hem ett par högtalare jag tänkte ha som atmos-högtalare när det blir dags, bör vara här till i morgon eller måndag om postnord gör sitt jobb, ser de bra ut och låter som förväntat så blir det nog ett par till sen och ett 7.1(2).4 när jag hittat en avr att köpa, den ska alltså minst ha stöd för 11 kanaler och helst 9 steg så jag slipper handla fler steg och det begränsar ju urvalet lite...:näsblod

Högtalarna är ett par små dali,
https://www.dali-speakers.com/products/fazon/fazon-sat/
vita så de smälter in i takfärgen och ser det bra ut blir det nog ett par till, just nu har jag inte riktigt löst placeringen för 4 atmos men har lite ideér så det kommer kanske, annars så nöjer jag mig kanske med två atmos då jag läst att med lite högre placerade bakre surround så är det viktigast med de främre takhögtalarna, bakre takhögtalarna kan tas över av de bakre surround istället och låta alldeles utmärkt ändå.

Tja, bara studera vidare, alltid lär man sig något man kanske aldrig kommer använda...:tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tja, skulle ju uppdatera när det blev köp lovade jag visst...

Blev allt en yamaha tillslut, prisdump på blackweek triggade mitt "köpfinger" så jag klickade hem en, blev en RX-A3080 då dels priset blev där jag tänkt mig och den har 11-kanalers stöd, 2080 hade ju "bara" 9...

Än så länge bara trevlig upplevelse men drar med sig så mycket skit, gjorde ju en beställning på atmoshögtalare men råkade missa att de såldes styckvis så jag har bara en och den är restad till januari eller så...har dock ett par påväg in nu så snart blir det väl atmos.

HDMI-kablar fick jag byta alla då de var av lägsta klassen och min blueray är ju av samma generation så kanske måste byta den med, tar en evighet på sig att starta upp ändå så det är väl kanske dags.

Som förstärkare funkar den som förväntat, inget att klaga på.
Som surroundförstärkare klart ett steg upp från min gamla men den hade ju lite issues så det är ingen rättvis jämförelse, som jag minns min gamla när den var frisk så är skillnaden till byte ljudmässigt inte värt besväret.

Bättre "atmosfär" nu än innan även utan atmos, ljudbilden är otydlig och mer omfamnande jämfört med gamla som var mer tydlig i var högtalarna stod.
Tal är tydligare och mer definerat och likaså effekter som är riktningsviktiga, det är tydligare var de kommer ifrån, på gott och ont när man är van vid mer "luddig" effektbild men man vänjer sig väl.

Rumskorrigeringen verkar avsky mina elektrostater, säger felvända kablar och totalt sabbar ljudet när det ska lyssnas på musik, men har ju en knapp "pure direct" som stänger av allt så inget större problem, ska dock in och manuellt nolla alla justeringar över 300hz och låta panelerna sköta sig själva så blir det nog bra, kan det ha något med att de strålar lika mycket bakåt att göra så den reflektionen fångas upp som fasfel?

Fick jobba lite manuellt med högtalarstorlek för att få det som jag vill då YAPO som den heter ställer alla som stora, vilket ju är korrekt då de är fullfrekvens, men jag vill ju att suben ska ta allt under 80hz för att bättre kunna styra ljudet då det är de frekvenserna som är problemet i mitt rum.

Det fina är att det går att manuellt justera alla parametrar och filter per högtalare så jag kan exempelvis ta bort alla cutoff och bara behålla de som förstärker så det blir en mer klar ljudbild som inte låter dämpad, allt efter tycke och smak. :tummenupp

Hade jag bytt om min inte lagt av med den vetskap jag nu har?
Nej, det är inte ett tillräckligt steg upp än, får se när atmos är på plats men är tveksam även då, den gamla var helt enkelt jävligt bra när den var hel.

Är jag missnöjd?
Nej, denna är bra och levererar, den är bara inte tillräckligt bra att verkligen göra skillnad annat än nu när den gamla inte längre levererade så tekniken har inte uppdaterats tillräckligt annat än på pappret enligt mig sen min gamla HK 255.

Har ju lite finesser som min gamla saknade, fler hdmi bla vilket jag löste med en autoswitch på den gamla så det var ett ickeproblem, blåtand men jag hade en brygga som var lika bra och spotify connect funkar ju fint men, det är forfarande spotify med allt vad det innebär i "ljudkvalité" sååå...(vilket jag innan körde just över blåtandsbryggan till samma kvalité) internetradio är ju kul nu, hittar ju den mesta nya musik just via radio så det kan bli bra på sikt men hur ofta orka man sitta och lyssna på radio hemma?
Jag lyssnar ju bara på radio när jag kör bil normalt och tar med mig den musik jag finner bra hem där jag lyssnar på den så radiogrejen blir nog inte mycket använd ändå.

Ska skaffa en NAS nu och dra in all cd på en disk och gamla vinylspelaren ska fram igen bara för jag åter har en phonoingång, får se hur de blir. :)
Letade fram gamla kasettdäcket och förutom att min musiksmak utvecklats sen jag sist använde en kasett så lät det ju lika bra som spotify....ser ju kultig ut iaf! :tummenupp

Kasett.jpg
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag tror fortfarande att du hade uppskattat Dirac. Det är en helt annan nivå på rumskorrigering än allt annat som dödliga kan köpa för dödliga pengar. Men det viktigaste är att man gillar det man har!!

Själv så har jag köpt mig en NAS som jag ska rippa ner alla mina Bluray-filmer till under det kommande året. Detta för att det ska bli lite extra jäsigt att sitta i soffan och bläddra bland sina filmer på en Plex-server som värsta Nätflixaren. Problemet som uppstod var när jag inssåg att det inte är så enkelt att rippa ner, och ännu svårare att spela upp alla mina 3D-filmer på ett vettigt sätt. Efter en månads idogt läsande så tror jag mig ha en lösning på uppspelningen i form av en liten manick från UK som kallar Ver0 4k+. Den ska enligt utsago på diverse nördforum visst klara av att spela upp 3D-MKV-filer rakt av. Hoppas, för jag lade just en order! https://osmc.tv/vero/
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag tror fortfarande att du hade uppskattat Dirac. Det är en helt annan nivå på rumskorrigering än allt annat som dödliga kan köpa för dödliga pengar. Men det viktigaste är att man gillar det man har!!

Själv så har jag köpt mig en NAS som jag ska rippa ner alla mina Bluray-filmer till under det kommande året. Detta för att det ska bli lite extra jäsigt att sitta i soffan och bläddra bland sina filmer på en Plex-server som värsta Nätflixaren. Problemet som uppstod var när jag inssåg att det inte är så enkelt att rippa ner, och ännu svårare att spela upp alla mina 3D-filmer på ett vettigt sätt. Efter en månads idogt läsande så tror jag mig ha en lösning på uppspelningen i form av en liten manick från UK som kallar Ver0 4k+. Den ska enligt utsago på diverse nördforum visst klara av att spela upp 3D-MKV-filer rakt av. Hoppas, för jag lade just en order! https://osmc.tv/vero/

Såg intressant ut! Du får recensera den när du fått den, var ju prisvärd. :)

Jaa, kanske....men ville inte ha NAD...

Var lite inne på Arcam ett tag men där pröjsar jag för effekt och märke , utan att få något jag egentligen vill ha...bättre korrigering då, samma klass som dirac , bara på ett annat sätt.

Har idag ändrat till through i setupen, all eq och filter off men vinkel, volym och fördröjning inställd, sen slängde jag in den justerade subkurvan (går att kopiera och joxa som man vill) och ljudbilden och atmosfären blev mycket bra förutom att jag inte märker någon större skillnad på suben då men det är väl som förväntat då det är samma för de flesta korrigeringsprogram...

Har även testat att köra enbart frontarna med ren signal och låta resten vara justerade och det funkar det med, får väl pilla lite till med detta men det är ju en lååång vinter framför oss så man ska ju pyssla med något. :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top