Dags för ny AVR, någon "fantast" eller bara någon med åsikter(har vi inte alla. :D )?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Dags för ny AVR, någon "fantast" eller bara någon med åsikter(har vi inte alla. :D )?

Tjao!


Min AVR har börjat lägga av, startar med mycket låg volym kall vilken hämtar sig när den fått vara på ett tag och detta är en aning störande då jag kör frontarna på steg och pre-out levererar sin signal.
HDMI-växeln får sig några spel ibland och streckar bilden, omstart fixar så ännu inget överhängande men modellen är känd för döende HDMI-enhet om jag fattat rätt så byte kommer nog bli nödvändigt.

Sen la min plasma av i saknad då bilden var avsevärt bättre än jag kunnat ana vilket jag upptäckte när jag fick hem min nya skärm (SONY oled a8), efter fixat lite med inställningarna så har jag hittat något jag vant mig vid nu och ser den som helt ok men skulle kanske tjäna på att få full upplösning till den och min nuvarande stärkare matar max ut 1080p så det är väl helt enkelt dags att teknikuppdatera den iaf.

Nuvarande är en Harman Kardon 255, 7-kanaler på 50W, och eftersom jag kör frontarna på ett steg så har jag inte saknat effekt när det ska lyssnas på musik och det är tillräckligt för film.

Frågan är ju vad som ska handlas nu, kravspecen är att den ska ha pre-out minst på frontarna, fixa de nya ljudformaten som inte fanns när min förra tillverkades och leverera en stabil och tydlig ljudbild.
Priset, inom rimliga gränser förstås, är inte jätteintressant då jag handlar så sällan, förra är över 10år nu utan byggkvalite och användbar teknik är viktigare då jag ska leva med denna ett bra tag.

Har börjat kolla lite och snöat in lite på yamaha (gå nuffra :hihi), hade på den gamla stereotiden innan AVR och de levererade mycket bra då och ska väl behållt sin kvalité som jag fattat, denon verkar ha gott rykte medans NAD verkar fallit ner i ett hål av buggig soft och varierad byggkvalité annars har ju det märket lite anor man skulle kunnat handla på.

Resten har jag inte hunnit kolla på förutom sony men deras "toppmodell", eller den de levererar i europa iaf. saknar lite av det jag vill ha som exempelvis pre-out och verkar mer vara en elgiganten/mediamakt-produkt i det övre segmentet och jag vill nog ha lite mer...

Får gärna innehålla allt man använder men inget krav såsom CC osv så man slipper ännu en bråkande enhet, räcker att bråka med en streamingenhet! :)

Sen, antal kanaler, har ju 7 nu och ser att många toppmodeller kör med 9, är det något att vinna på eller klarar man sig med 7?
Klart att man vinner något men, på riktigt och inte bara i produktbladet..?
Har faktiskt inte hållt mig uppdaterad den sista tiden så jag har ingen aning vilka format som gäller längre, därav denna lilla fråga. :)

Har lite blandad högtalarset-up, bakre är ett par canton satelliter, gle45, mitt qln qubic och en dali-center så de fixar inte jättemycket effekt så stora steg är inte nödvändigt.
Sen har jag ett par gamla roliga BO-satelliter, https://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=443 , som skulle kunna agera kanal 8-9 om jag skulle gå dit, eller bara köpa nya men då ska det vara värt det och prissteget upp till 9 kanaler kontra 7 är ju en bit.

Rummet är stort och väldigt högt i tak så takhögtalare är inte aktuellt och det ska inte bli något proffsljudbygge men det får gärna låta bra och kunna hänga med ett tag.

Så, guida mig! :bow
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Yamaha 1000 modellen har väll alltid varit en bergsäker investering. Och har väll precis alla möjliga och omöjliga anslutningar i både analog o digital. Pre out finns vad jag minns då jag körde mot ett 6 kanals*90watt rotel o en 1200 watts mordaun-short subb.

Fullt tillräckligt att få saker att ramla ned från alla möjliga ställen i huset.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Alltid kul att köpa nya prylar! :tummenupp

Jag har haft H/K från 1990- och nästan hela tiden till nu.
De ggr jag försökt byta har jag inte varit nöjd med ljudet från de andra märkena.
Jag har köpt, lånat och testat bla Yamaha, Onkyo, Sony, Pioneer, NAD och några high-end-monster.
Till slut faller jag alltid tillbaka till ljudet från H/K då någonting i mina öron "slappnar av" sas.
Svårt att sätta fingret på. :)

Sitter idag med en AVR 370 som har ett antal år på nacken men fortfarande funkar bra som "central".
Gissar att det finns betydligt nyare H/K-maskiner med fler funktioner nuförtiden.
Kör omnipolära Mirage från 90-talet med frontar som har inbyggd bas så jag saknar sällan kräm jag heller.
Har alltså 5+2 kan man säga.
Testade 7.1 men de två nya högtalarna hade annan ton så jag lade ner det.
Och eftersom mina högtalare har element både bak och fram blir ljudbilden väldigt "stor".
Det gör också att som audiofil-högtalare funkar det sämre.
Men jag ser oftast film och är ett metall-head så för mig funkar dom kanon. :rock

I korthet tycker jag du skall försöka låna hem maskinerna för test på plats om det går.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ok, tackar för svar.

HK verkar ha lagt ner tillverkningen sen länge, den generationen jag har nu är någon av de sista som jag fattat det, iaf. av de sista som faktiskt hade som mål att vara lite bättre än snittet av "halvdyra" AVR så kan inte bara skaffa ny modell.

Yamaha har ju det jag vill ha men, ska jag upp till 9 kanaler så plockar det iväg lite och jag har faktiskt börjat fundera på att sätta upp ett atmos ändå, kommer ju alltid en lång vinter med mycket film så varför inte.
Ser att jag kan få upp högtalare som fyller uppifrån på ungefär samma distans som de övriga utan att det ser för illa ut så det går att sälja in här hemma....

Denon har några lite bättre prisade men är lite rädd för att ljudkvalitén fått stått tillbaka lite för att kunna fylla med teknik till ett attraktivare pris och även kanske med följande problem, har ju inga planer på att köra 2 system utan den ska ju även kunna leverera riktigt bra när det kommer till musik i ren stereo.

Vet ju inte heller om jag gillar "ljudfärgen" i denon då jag aldrig testat de, haft lite olika genom tiden men de senast har varit HK.

Lite trist att man inte kan få tekniken i toppmodellerna i en mindre effektstark enhet så man slipper betala för ej utnyttjad effekt för att kunna komma åt tekniken man vill ha, en 9 kanals/50w typ men det är väl inte så man tjänar pengar och effekt är väl det som gör att det går att sätta priser.....

Får väl läsa vidare och fundera men kom gärna med input om ni har något, allt är välkommet! :tummenupp
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Marantz.
Vi har en sr5013 som vi är väldigt nöjda med. Inbyggd hdmi-växel och dubbla hdmi ut. 7 hdmi in. Inbyggd skalning m.m. Autokalibrering och annat trevligt. Den har både större och mindre syskon.

Den verkar ha fått en nyare kompis i form av sr5014...
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ok, tackar för svar.

HK verkar ha lagt ner tillverkningen sen länge, den generationen jag har nu är någon av de sista som jag fattat det, iaf. av de sista som faktiskt hade som mål att vara lite bättre än snittet av "halvdyra" AVR så kan inte bara skaffa ny modell.

Yamaha har ju det jag vill ha men, ska jag upp till 9 kanaler så plockar det iväg lite och jag har faktiskt börjat fundera på att sätta upp ett atmos ändå, kommer ju alltid en lång vinter med mycket film så varför inte.
Ser att jag kan få upp högtalare som fyller uppifrån på ungefär samma distans som de övriga utan att det ser för illa ut så det går att sälja in här hemma....

Denon har några lite bättre prisade men är lite rädd för att ljudkvalitén fått stått tillbaka lite för att kunna fylla med teknik till ett attraktivare pris och även kanske med följande problem, har ju inga planer på att köra 2 system utan den ska ju även kunna leverera riktigt bra när det kommer till musik i ren stereo.

Vet ju inte heller om jag gillar "ljudfärgen" i denon då jag aldrig testat de, haft lite olika genom tiden men de senast har varit HK.

Lite trist att man inte kan få tekniken i toppmodellerna i en mindre effektstark enhet så man slipper betala för ej utnyttjad effekt för att kunna komma åt tekniken man vill ha, en 9 kanals/50w typ men det är väl inte så man tjänar pengar och effekt är väl det som gör att det går att sätta priser.....

Får väl läsa vidare och fundera men kom gärna med input om ni har något, allt är välkommet! :tummenupp

Sorry, hade ingen aning om att H/K växlat ner. :(

Jag har för mig att jag hade bestämt mig för en Yamma sist pga fler funktioner till samma pris som H/K och bra ljud.
Men då sänkte lokala handlaren priset på H/K'n och det var det. :)

Du verkar ha det bra förspänt med själva rummet vilket är bra för optimalt ljud.
Sedan är det viktigt att WAF (Wife Acceptance Factor) är hög så blir alla nöjda. :hihi

Skriv gärna vad du köper för AVR och vilken konfiguration på högtalare du sätter upp när det väl är bestämt! :tummenupp
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har kört H/K förr och älskat ljudet. Min senaste H/K var/är en AVR460 som nu får agera stereoförstärkare i sonens datorrigg. Hur som helst. När det var dags att skaffa nytt så började jag verkligen djupdyka i detta och lade nog närmare ett halvår på att förkovra mig i alternativ. Ett tag var jag inne på att köpa ett hemmabioförsteg och mata min AVR460 med för att det på så vis skulle ge mig det bästa av två världar, dvs nya format och fräsch rumskorrigering tillsammans med förstärkardelen i min H/K.
Men då började jag kolla olika rumskorrigeringar och fick ganska snabbt klart för mig att det är Dirac (från Uppsala) som gäller. Dirac verkar sparka röv med alla andra rumskorrigeringar som går att få för pengar mänskliga människor kan tjäna.
Kruxet var bara att alla försteg som har inbyggd Dirac rumskorrigering kostade 30 000+. Inte skitkul!
Men så upptäckte jag att NAD har en reciever med inbyggd Dirac för vanliga pengar (jag gav 12 000 för min), och slog till. Bästa köp ljudmässigt jag gjort när det gäller förstärkardelen. Dirac gör magi med ljudet, framförallt i flerkanal, men även i stereo.

Jag har en T758 V3 och köpte till fullskalig Dirac för en tusing extra. Från början har man bara basregistermoduleringen nämligen.
Den är inte vacker att se på, men den låter kalasbra. Nu sitter man verkligen i filmen på ett helt annat sätt än tidigare när man hörde varje individuell högtalare. https://nadelectronics.com/product/t-758-v3-av-surround-sound-receiver/

https://nadelectronics.com/dirac-live/
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kollat in Marantz lite och lite samma som med yamma, när kanalerna ökar så följer priset med, och effekten såklart men den är jag inte så intresserad av egentligen..

NAD har fått lite dåligt rykte när jag sökt på de och för det priset de tar så vill jag nog ha en riktig kvalitéts-produkt som märket stod för tidigare, nu är de lite mer som alla andra fast dyrare och tydligen med problem med byggkvalitén.
Mycket ren och klar ljudbild då, dirac verkar vara bra men när jag kollar runt så verkar även den rums och set-upberoende, en del säger att den är överlägsen medans andra värderar andra system högre.
Sedan är jag lite skeptisk till "uppdaterinsslotarna", min gissning är att tekniken sprungit ifrån innehållet så den uppdateringsmöjligheten blir överflödig när det väl kommer något att uppdatera, bygg rätt från början istället.

Vill jag kunna uppdatera på det sättet så blir det försteg istället som man kan byta när tekniken går framåt utan att behöva byta kraftkällan så det är ingen "USP" för mig när det kommer till NAD tyvärr(kändes annars spontant som en bra idé men sen mindes jag en dvd jag tidigt köpte som skulle kunna uppdateras när nya format kom...)

WAF-en är låg....första kommentaren när jag köpte 7.1 var "måste du ha högtalare överallt, det är ju inte snyggt" så jag har legat lågt sen dess och inte kollat nya systemen då ökandet av antalet högtalare i rummet möjligen skulle minska antalet fru i huset..:näsblod
Nu har hon dock kommit till acceptansstadiet och vant sig vid att det ser ut såhär så nu går det nog att introducera några nya element! :hihi "slow and steady wins the race" :banana

Tja, letandet går vidare.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kollat in Marantz lite och lite samma som med yamma, när kanalerna ökar så följer priset med, och effekten såklart men den är jag inte så intresserad av egentligen..

NAD har fått lite dåligt rykte när jag sökt på de och för det priset de tar så vill jag nog ha en riktig kvalitéts-produkt som märket stod för tidigare, nu är de lite mer som alla andra fast dyrare och tydligen med problem med byggkvalitén.
Mycket ren och klar ljudbild då, dirac verkar vara bra men när jag kollar runt så verkar även den rums och set-upberoende, en del säger att den är överlägsen medans andra värderar andra system högre.
Sedan är jag lite skeptisk till "uppdaterinsslotarna", min gissning är att tekniken sprungit ifrån innehållet så den uppdateringsmöjligheten blir överflödig när det väl kommer något att uppdatera, bygg rätt från början istället.

Vill jag kunna uppdatera på det sättet så blir det försteg istället som man kan byta när tekniken går framåt utan att behöva byta kraftkällan så det är ingen "USP" för mig när det kommer till NAD tyvärr(kändes annars spontant som en bra idé men sen mindes jag en dvd jag tidigt köpte som skulle kunna uppdateras när nya format kom...)

WAF-en är låg....första kommentaren när jag köpte 7.1 var "måste du ha högtalare överallt, det är ju inte snyggt" så jag har legat lågt sen dess och inte kollat nya systemen då ökandet av antalet högtalare i rummet möjligen skulle minska antalet fru i huset..:näsblod
Nu har hon dock kommit till acceptansstadiet och vant sig vid att det ser ut såhär så nu går det nog att introducera några nya element! :hihi "slow and steady wins the race" :banana

Tja, letandet går vidare.

Haha, ja inte lätt med WAF på många högtalare.
Men å andra sidan fick jag skäll för dåligt ljud när jag testade en sound-bar.
Vissa situationer är loose-loose...;)
Och ibland är det lättare att få förlåtelse än tillåtelse. :)

Jag förstod aldrig hellet varför kraften behövde upp med funktionerna?
Blev såna jätte-hopp i pris mellan modellerna. :(
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Kollat in Marantz lite och lite samma som med yamma, när kanalerna ökar så följer priset med, och effekten såklart men den är jag inte så intresserad av egentligen..

NAD har fått lite dåligt rykte när jag sökt på de och för det priset de tar så vill jag nog ha en riktig kvalitéts-produkt som märket stod för tidigare, nu är de lite mer som alla andra fast dyrare och tydligen med problem med byggkvalitén.
Mycket ren och klar ljudbild då, dirac verkar vara bra men när jag kollar runt så verkar även den rums och set-upberoende, en del säger att den är överlägsen medans andra värderar andra system högre.
Sedan är jag lite skeptisk till "uppdaterinsslotarna", min gissning är att tekniken sprungit ifrån innehållet så den uppdateringsmöjligheten blir överflödig när det väl kommer något att uppdatera, bygg rätt från början istället.

Vill jag kunna uppdatera på det sättet så blir det försteg istället som man kan byta när tekniken går framåt utan att behöva byta kraftkällan så det är ingen "USP" för mig när det kommer till NAD tyvärr(kändes annars spontant som en bra idé men sen mindes jag en dvd jag tidigt köpte som skulle kunna uppdateras när nya format kom...)

WAF-en är låg....första kommentaren när jag köpte 7.1 var "måste du ha högtalare överallt, det är ju inte snyggt" så jag har legat lågt sen dess och inte kollat nya systemen då ökandet av antalet högtalare i rummet möjligen skulle minska antalet fru i huset..:näsblod
Nu har hon dock kommit till acceptansstadiet och vant sig vid att det ser ut såhär så nu går det nog att introducera några nya element! :hihi "slow and steady wins the race" :banana

Tja, letandet går vidare.

Uppdateringsslotarna vet jag inte ens vad det är. Går det att bygga ut maskinen menar du?
Det är inget jag har funderat på iallafall. Det finns en del saker som känns lite fisiga. En extern blåtands/wifi-mojjäng som man pluggar i i en av de bakre USB-portarna tex. Den hänger som en annan ssvans där bak och känns helt tafflig, men fungerar som den ska.
Menysystemet är minst sagt något man måste jobba ett tag med för att begripa. Det är allt annat än intuitivt. Vad beträffar Dirac så har jag inte läst om någon som föredragit något annat system av de som faktiskt testat det fullt ut. Men det finns ju säkert. Jag kan iallafall skriva under på att det varit en ögonöppnare för vad rumskorrigering kan göra, och något helt annat än de vanliga Eq-grejorna jag testat tidigare. Dirac justerar även fasen på frekvenserna för att kunna kompensera för ekon i rummet tex. Det är inte jämförbart med vanlig rumskorrigerande Eq.

Men jag är ingen NAD-boy alls. Det är farmförallt Dirac jag ville åt. Jag var också inne på att köpa en MiniDSP och koppla in mellan ett hemmabioförsteg och min gamla HK. Detta för att kunna välja det Marantz-försteg jag var sugen på och ändå ha Dirac Live. Men bara MiniDSP-grejen kostade nästan som NAD-recievern och då ska man köpa ett försteg också, så det var bara att kasta pengar till kråkorna kände jag.

Emotiva och Arcam har försteg med inbyggd Dirac Live, men kostar som två till tre NAD-recievrar. Svårt detta, men det är ju så det ska vara.
Jag rekommenderar dock att kolla om du kan hitta någon med ett lyssningsrum där du kan jämföra att kolla på film med eller utan Dirac korrigeringen innan du avfärdar det. Jag har som sagt inte hört någon rumskorrigering som gjort så mycket för ljudet annat än att köra en all in dämpning av rummet a'la studio.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vad kör ni för källa när ni går upp till så många kanaler? Jag har nyligen köpt 5 högtalare och tycker min samsung tv sällan skickar ut signal till de bakre när jag tittar på film genom apparna i tv. Nu sa min bror att svenska dubbningar ofta är stereo. Så då behöver jag inte bry sig förrän barnen börjar titta med engelskt tal? Vi tittar i stort sett uteslutande på animerad familjefilm än så länge.

Jag måste också köpa ny förstärkare. Min NAD är 10 år och on display menyn är 720p och jag måste köra den via xboxen för att tvn ska kunna visa menyn.
Så jag orkar sällan öppna menyn på förstärkaren. Den enda källan jag får dts ur är xboxen med optisk kabel.
Nu spelar jag fps multiplayer mer än ser film så det är ju bra att dts funkar då. Från tvn väljer förstärkaren något eget format.
Har ingen bra ljudutgång ur datorn så om nästa förstärkare har usb in så vore det bra. Nu går ljudet från datorn via tvn. Hdmi dit och hdmi arc till nad:en.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Vad kör ni för källa när ni går upp till så många kanaler? Jag har nyligen köpt 5 högtalare och tycker min samsung tv sällan skickar ut signal till de bakre när jag tittar på film genom apparna i tv. Nu sa min bror att svenska dubbningar ofta är stereo. Så då behöver jag inte bry sig förrän barnen börjar titta med engelskt tal? Vi tittar i stort sett uteslutande på animerad familjefilm än så länge.

Jag måste också köpa ny förstärkare. Min NAD är 10 år och on display menyn är 720p och jag måste köra den via xboxen för att tvn ska kunna visa menyn.
Så jag orkar sällan öppna menyn på förstärkaren. Den enda källan jag får dts ur är xboxen med optisk kabel.
Nu spelar jag fps multiplayer mer än ser film så det är ju bra att dts funkar då. Från tvn väljer förstärkaren något eget format.
Har ingen bra ljudutgång ur datorn så om nästa förstärkare har usb in så vore det bra. Nu går ljudet från datorn via tvn. Hdmi dit och hdmi arc till nad:en.

Jag har en uppsjö av källor... BD-spelare, PS4, TV-box, dator, NAS, Vinylspelare och själva TV:n. Vinylspelaren levererar ju bara analogt ljud, men övriga skickar flerkanalsljud av olika grad.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad kör ni för källa när ni går upp till så många kanaler? Jag har nyligen köpt 5 högtalare och tycker min samsung tv sällan skickar ut signal till de bakre när jag tittar på film genom apparna i tv. Nu sa min bror att svenska dubbningar ofta är stereo. Så då behöver jag inte bry sig förrän barnen börjar titta med engelskt tal? Vi tittar i stort sett uteslutande på animerad familjefilm än så länge.

Jag måste också köpa ny förstärkare. Min NAD är 10 år och on display menyn är 720p och jag måste köra den via xboxen för att tvn ska kunna visa menyn.
Så jag orkar sällan öppna menyn på förstärkaren. Den enda källan jag får dts ur är xboxen med optisk kabel.
Nu spelar jag fps multiplayer mer än ser film så det är ju bra att dts funkar då. Från tvn väljer förstärkaren något eget format.
Har ingen bra ljudutgång ur datorn så om nästa förstärkare har usb in så vore det bra. Nu går ljudet från datorn via tvn. Hdmi dit och hdmi arc till nad:en.

Samma som Steffo K.
PS4, dator, chrome-cast, div hdmi in (GoPro bla).
PS4 och dator kör via coax resp optiskt och är de som ger bäst ljud/bild.
Om och när de övriga kör stereo så fejkar AVR'n ut flerkanals.
Ibland OK, ibland väldigt bra.
Vet inte riktigt varför det är sån skillnad?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
HDMI-ljud!

Vad kör ni för källa när ni går upp till så många kanaler? Jag har nyligen köpt 5 högtalare och tycker min samsung tv sällan skickar ut signal till de bakre när jag tittar på film genom apparna i tv. Nu sa min bror att svenska dubbningar ofta är stereo. Så då behöver jag inte bry sig förrän barnen börjar titta med engelskt tal? Vi tittar i stort sett uteslutande på animerad familjefilm än så länge.

Jag måste också köpa ny förstärkare. Min NAD är 10 år och on display menyn är 720p och jag måste köra den via xboxen för att tvn ska kunna visa menyn.
Så jag orkar sällan öppna menyn på förstärkaren. Den enda källan jag får dts ur är xboxen med optisk kabel.
Nu spelar jag fps multiplayer mer än ser film så det är ju bra att dts funkar då. Från tvn väljer förstärkaren något eget format.
Har ingen bra ljudutgång ur datorn så om nästa förstärkare har usb in så vore det bra. Nu går ljudet från datorn via tvn. Hdmi dit och hdmi arc till nad:en.

Även stereosignaler kan ibland innehålla surroundinformation i form av Dolby Pro Logic (flera varianter) och med rätt vald tolkning i AVR så låter det om inte kanske bättre så i alla fall mer intressant. Dessutom så är det ju inte bara DTS som är intressant utan även Dolby Digital som en stor majoritet av DVD- och Blu-Rayfilmer har som minst ett av ljudspåren.

Så här ser det ut hemma...

HTPC för Netflix/HBO/PRIME och sådant + div spel. Ljudet går via HDMI till AVR (Marantz sr5013)
XBOX One X för Blu-Ray/DVD/Blu-Ray UHD/+ visst överlapp med HTPC och så spel förstås. Samma här med ljudet, via HDMI
En gammal WII med modchip är också ansluten via en HDMI-adapter till AVR.
Det sitter också en Chromecast Ultra i en ingång på AVR
Dreambox DM 8000 även den ljud via hdmi (nåja en special dvi utgång och dvi-hdmi-kabel)

Marantzen skalar allt som kommer via HDMI till endera 4k eller 1080p beroende på vilken av de två utgångarna som används. WII i 4k ser faktiskt rätt Ok ut.

Marantzen kan visserligen hantera 7.2 men vi kör nu med 5.1 (3 fram, 2 bak + subw) och den detekterar själv vad som är inkopplat. Den detekterar själv för det mesta vilket ljudformat det är och byter till rätt läge.

Här är en länk till manualen för sr5013 om det kan vara av intresse.

Lycka till, det här kan bli hur dyrt som helst även om det i relativa termer ändå är billigt.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vad kör ni för källa när ni går upp till så många kanaler? Jag har nyligen köpt 5 högtalare och tycker min samsung tv sällan skickar ut signal till de bakre när jag tittar på film genom apparna i tv. Nu sa min bror att svenska dubbningar ofta är stereo. Så då behöver jag inte bry sig förrän barnen börjar titta med engelskt tal? Vi tittar i stort sett uteslutande på animerad familjefilm än så länge.

Jag måste också köpa ny förstärkare. Min NAD är 10 år och on display menyn är 720p och jag måste köra den via xboxen för att tvn ska kunna visa menyn.
Så jag orkar sällan öppna menyn på förstärkaren. Den enda källan jag får dts ur är xboxen med optisk kabel.
Nu spelar jag fps multiplayer mer än ser film så det är ju bra att dts funkar då. Från tvn väljer förstärkaren något eget format.
Har ingen bra ljudutgång ur datorn så om nästa förstärkare har usb in så vore det bra. Nu går ljudet från datorn via tvn. Hdmi dit och hdmi arc till nad:en.

Mest viasats satmottagare, just nu en samsung men tidigare en pace, bägge skickar 5.1 på de flesta filmer/kanaler där materialet är inspelat i det och sedan tar ju avr över och skalar upp ljudet till 7.1 prologic, playkanalerna är enbart i stereo då tyvärr men kanske ligger någon moltikanal med som inte min stärkare känner igen, den är ju lite åldersdigen nu.

Ps3/4 har även de nästan enbart flerkanaligt och de flesta gamla dvd jag har är DD/DTS 5.1 och några6.1, 7.1, samma med blueray men har inte handlat något på flera år nu.

CC minns jag inte då det var ett tag sen jag använde den nu men allt som enbart är stereo skalas upp i stärkaren till 7.1 vilket låter helt ok ändå även om det inte är riktigt så bra man skulle vilja så att alla nya stärkare skalar upp signalen till den högtalarsetup man har ser jag som självklart även fast det inte låter så bra som en riktig flerkanalsinspelning, hoppas även den tekniken tagit stormsteg sen jag handlade min för ett decennium sedan, tycker prologic 2 funkar hyfsat i min idag

Om du matar stärkaren via hdmi från tvn tror jag du tar bort all multikanalsinfo och får ner enbart en stereeosignal så att mata stärkaren direkt är nog en förutsättning för flera kanaler, kan ha missuppfattat och har inte testat själv då jag enbart använder skärmen som en monitor och inget annat.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Uppdateringsslotarna vet jag inte ens vad det är. Går det att bygga ut maskinen menar du?
Det är inget jag har funderat på iallafall. Det finns en del saker som känns lite fisiga. En extern blåtands/wifi-mojjäng som man pluggar i i en av de bakre USB-portarna tex. Den hänger som en annan ssvans där bak och känns helt tafflig, men fungerar som den ska.
Menysystemet är minst sagt något man måste jobba ett tag med för att begripa. Det är allt annat än intuitivt. Vad beträffar Dirac så har jag inte läst om någon som föredragit något annat system av de som faktiskt testat det fullt ut. Men det finns ju säkert. Jag kan iallafall skriva under på att det varit en ögonöppnare för vad rumskorrigering kan göra, och något helt annat än de vanliga Eq-grejorna jag testat tidigare. Dirac justerar även fasen på frekvenserna för att kunna kompensera för ekon i rummet tex. Det är inte jämförbart med vanlig rumskorrigerande Eq.

Men jag är ingen NAD-boy alls. Det är farmförallt Dirac jag ville åt. Jag var också inne på att köpa en MiniDSP och koppla in mellan ett hemmabioförsteg och min gamla HK. Detta för att kunna välja det Marantz-försteg jag var sugen på och ändå ha Dirac Live. Men bara MiniDSP-grejen kostade nästan som NAD-recievern och då ska man köpa ett försteg också, så det var bara att kasta pengar till kråkorna kände jag.

Emotiva och Arcam har försteg med inbyggd Dirac Live, men kostar som två till tre NAD-recievrar. Svårt detta, men det är ju så det ska vara.
Jag rekommenderar dock att kolla om du kan hitta någon med ett lyssningsrum där du kan jämföra att kolla på film med eller utan Dirac korrigeringen innan du avfärdar det. Jag har som sagt inte hört någon rumskorrigering som gjort så mycket för ljudet annat än att köra en all in dämpning av rummet a'la studio.

Nä, har inte avfärdat men funderar på om det gör så stor skillnad i mitt lyssningsrum med den setup jag har då den är "lite" speciell...
Tror det kommer bli en hel del "handpåläggning" innan det låter bra ändå och då kan just rumskorrigeringen leda mig bort från det viktigaste, en riktigt bra enhet och det till ett "acceptabelt" pris...

Jag har 6 meters takhöjd med välvt tak, enbart hårda material i väggar, rummet är 70m2 upp till 3,30, sedan loft över hela byggytan på 200m2 och utöver dessa knepiga förutsättningar så kör jag ett par elektrostater som frontar och de "strålar" ju lika bra bakåt som framåt och sprider ljudet brett trots att det är ett väldigt smalt fönster där man har "the sweetspot" vilket kräver en massa vid placeringen men ger en massa tillbaka när man hittat rätt.
Så det blir svårt att "gömma" surroundhögtalarna då frontarna och rummet i sig maskerar bort de om man inte lägger de lite tydligare, får trixa lite med riktning/placering för att få det så bra det går att få det utan att det blir övertydligt var högtalarna står.

Sen när man fått till grunderna så låter man rumskorrigeringen ta över och finjustera och därefter går man in och justerar så det passar en själv, jag har exempelvis en lättare nedsättning på mellanregistret i höger öra efter en konsert i min ungdom så jag måste justera lite efter det med (metallica, and justice for all..)..

Så jag är inte övertygad om att ett enskilt korrigeringsprogram ska vara den viktigaste parametern för just mig bara, inte än iaf. :)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Nä, har inte avfärdat men funderar på om det gör så stor skillnad i mitt lyssningsrum med den setup jag har då den är "lite" speciell...
Tror det kommer bli en hel del "handpåläggning" innan det låter bra ändå och då kan just rumskorrigeringen leda mig bort från det viktigaste, en riktigt bra enhet och det till ett "acceptabelt" pris...

Jag har 6 meters takhöjd med välvt tak, enbart hårda material i väggar, rummet är 70m2 upp till 3,30, sedan loft över hela byggytan på 200m2 och utöver dessa knepiga förutsättningar så kör jag ett par elektrostater som frontar och de "strålar" ju lika bra bakåt som framåt och sprider ljudet brett trots att det är ett väldigt smalt fönster där man har "the sweetspot" vilket kräver en massa vid placeringen men ger en massa tillbaka när man hittat rätt.
Så det blir svårt att "gömma" surroundhögtalarna då frontarna och rummet i sig maskerar bort de om man inte lägger de lite tydligare, får trixa lite med riktning/placering för att få det så bra det går att få det utan att det blir övertydligt var högtalarna står.

Sen när man fått till grunderna så låter man rumskorrigeringen ta över och finjustera och därefter går man in och justerar så det passar en själv, jag har exempelvis en lättare nedsättning på mellanregistret i höger öra efter en konsert i min ungdom så jag måste justera lite efter det med (metallica, and justice for all..)..

Så jag är inte övertygad om att ett enskilt korrigeringsprogram ska vara den viktigaste parametern för just mig bara, inte än iaf. :)

Intressant med elektrostater. Med tanke på ditt rum så skulle jag tro att Dirac verkligen kan göra underverk. Ett välvt tak är ju rena mardrömmen för välljud, och det går säkert att få en hel del förbättringar med rums och faskorrigeringen. Jag har dock ingen koll på hur det ska lira med elektrostater, men det borde inte vara någon större skillnad förutom att det blir mer jobb för mjukvaran bara.

Har du möjlighet att låna hem och testa en T758 från tex Hifi-klubben så tycker jag att du ska prova. Det kan vara en wow-upplevelse.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Nä, har inte avfärdat men funderar på om det gör så stor skillnad i mitt lyssningsrum med den setup jag har då den är "lite" speciell...
Tror det kommer bli en hel del "handpåläggning" innan det låter bra ändå och då kan just rumskorrigeringen leda mig bort från det viktigaste, en riktigt bra enhet och det till ett "acceptabelt" pris...

En hel del bortklippt

Så jag är inte övertygad om att ett enskilt korrigeringsprogram ska vara den viktigaste parametern för just mig bara, inte än iaf. :)
Och jag som trodde att jag hade en akustisk utmaning hemma. Icke sa nicke, rätt så enkelt jämförelsevis.:fakta
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Intressant med elektrostater. Med tanke på ditt rum så skulle jag tro att Dirac verkligen kan göra underverk. Ett välvt tak är ju rena mardrömmen för välljud, och det går säkert att få en hel del förbättringar med rums och faskorrigeringen. Jag har dock ingen koll på hur det ska lira med elektrostater, men det borde inte vara någon större skillnad förutom att det blir mer jobb för mjukvaran bara.

Har du möjlighet att låna hem och testa en T758 från tex Hifi-klubben så tycker jag att du ska prova. Det kan vara en wow-upplevelse.

Ska kolla om den möjligheten finns nära mig. :tummenupp

Men, som jag förstått det, all rumskorrigering har störst nytta och gör bäst resultat i små rum, stora öppna lokaler har andra problem men samtidigt en naturlig klang som kanske inte tjänar så mycket på att korrigeras utan där kan det vara viktigare att sätta upp och rikta in elementen bra och mäta in avståndet så man får rätt delay och volym och låta resten vara. :)

I ren stereoåtergivning utan någon korrigering alls, enbart elektrostaterna, har jag ett alldeles underbart ljud precis i sweetspoten men samtidigt så spelar de så bra och rent där de är placerade att jag inte funnit något behov av att sätta upp en zon 2 eller liknande just för att förutom den rena, perfekta lyssningsupplevelsen man får på en punkt där högtalarna möts så låter det så bra i rummet i synnerhet och i nära hela huset utan förvrängningar att musiken upplevs alldeles utmärkt ändå.

Och jag som trodde att jag hade en akustisk utmaning hemma. Icke sa nicke, rätt så enkelt jämförelsevis.:fakta

Men problem är ju KUL! :D
Man får lite att fundera på och jobba en smula men det ger en mycket större och mer tlilfredsställande upplevelse när man löser de, oavsett ämne! :tummenupp utan utmaning är tråkigt... :D
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Men om men ska köpa nya stärkare nu måste väl den klara 8k om man ska ha den i 10 år?

Rummet är i alla fall så litet att jag nog inte får in fler högtalare än 5.1 och jag ser inte behovet än. Men nästa konsolgeneration kanske kräver det. Jag vill dock bara höra folk bakom mig.

Men mer sugen på ett slutsteg till och köra monoblock på stereon.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top