-1 kugg på framdrev - hur mycket toppfartsförlust?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Effekten påverkar inte toppfarten i en bänk om du inte ökar varvtalet.
Har man 17-drev och byter till 16 så ändrar man utväxlingen med knappt 6%. Gör den 300 vid 10000 rpm före bytet kommer den göra 283 km/h vid 10000 rpm efter bytet.

Byter man från 15 till 14 är ändringen närmre 7%.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
- Nja, den ska väl göra sådär 280+ original enligt spec. Det är därför jag undrar om det försvann sådär 25 km/h på toppen pga en kugg ner på framdrevet.
Det kan inte vara omöjligt.
Med tanke på t ex att min Busa blev betydligt högre växlad med endast 1 kugge mer fram och 2 mindre bak.
De 2 bak tror jag inte gör det stora i ekvationen. Min "teoretiska" toppfart är typ 40km/h mer än från originaldrevning.

Sen försökte jag poängtera att det är ju en bonus att felvisningen på orginal hastighetsmätare minskar. (Med högre utväxling)
Jag säger inte att den gör det på just din men jag skulle tro det.
Men man har ju en speedohealer oavsett.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ungefärligen hur mycket minskar toppfarten på en hoj med 1 kuggs dropp i framdrevet?

Undrar eftersom min 929:a "ska" ligga någonstans runt 283 km/h som max, och enligt mitt bänkprotokoll så bidde det 255 km/h i verklig hastighet med ett kugg ner fram.
Detta trots 140.8 hk och vridet 106.9 på hjulet...känns märkligt om en kugg gör så mycket, eller tänker jag fel på så många sätt här?

View attachment 456460
Nu vet jag inte varvstoppet på 929an, men med originaldrevning nås 283km/h vid 11750rpm på sexan.

Med en kugg ned (16 -> 15) blir det istället 265km/h vid 11750rpm.

Om du har gps-mätt toppfart, som inte är varvtalsbegränsad och dynokurvor för din hoj kan jag göra ett försök att räkna på hur du ska dreva den för maximal toppfart.
http://ez1.se/graf/
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Nu vet jag inte varvstoppet på 929an, men med originaldrevning nås 283km/h vid 11750rpm på sexan.

Med en kugg ned (16 -> 15) blir det istället 265km/h vid 11750rpm.

Om du har gps-mätt toppfart, som inte är varvtalsbegränsad och dynokurvor för din hoj kan jag göra ett försök att räkna på hur du ska dreva den för maximal toppfart.
http://ez1.se/graf/

- Tack, typ 265 hade jag räknat med i bänkningen, men det landade på 255. Därför blev jag förvånad, med tanke på att utrustningen var nyligen uppgraderad både i programvara och bromsar. Jag är inte intresserad av att göra hojen snabbare, bara förvånad över resultatet i Dynon.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ungefärligen hur mycket minskar toppfarten på en hoj med 1 kuggs dropp i framdrevet?

Undrar eftersom min 929:a "ska" ligga någonstans runt 283 km/h som max, och enligt mitt bänkprotokoll så bidde det 255 km/h i verklig hastighet med ett kugg ner fram.
Detta trots 140.8 hk och vridet 106.9 på hjulet...känns märkligt om en kugg gör så mycket, eller tänker jag fel på så många sätt här?

View attachment 456460

- Tack, typ 265 hade jag räknat med i bänkningen, men det landade på 255. Därför blev jag förvånad, med tanke på att utrustningen var nyligen uppgraderad både i programvara och bromsar. Jag är inte intresserad av att göra hojen snabbare, bara förvånad över resultatet i Dynon.
Med omdrevning nås 255 på sexan vid 11300rpm. Rödmarkering börjar vid 11.500rpm i klustret. Kan det vara så enkelt att operatören slog av precis före rödmarkeringen?

När jag kollat toppfartsrundor verkar folk köra över rödmarkeringen eftersom varvstopp kommer en bit senare.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Med omdrevning nås 255 på sexan vid 11300rpm. Rödmarkering börjar vid 11.500rpm i klustret. Kan det vara så enkelt att operatören slog av precis före rödmarkeringen?

När jag kollat toppfartsrundor verkar folk köra över rödmarkeringen eftersom varvstopp kommer en bit senare.

- Ja det är ju möjligt förstås.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top