Vad gäller med airbag inför 2021?

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Kostar det extra med track mode , även om man köpt datorn ?
Verkar jobbigt att skicka tillbaka den under vintern om man hyr den, men inte vill betala under vintervilan.
Kan man ha sitt gamla alpinestars bröstskydd ?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Nu har Helite släppt några västar utan snöre. Tycker deras e-GP Air verkar vara vettig, och är sugen på att klicka på köp.
+ Kan användas ihop med gamla skinstället (som sitter för bra för att använda väst under)
+ Enkel och billig att ladda om själv utan att behöva skicka iväg.
+ Skinn utanpå, så den bör tåla lite skrap.
- Dyr. Nästan 10 lök i i sverige, men säljs för dryga 7 i dom düska webbshopparna.

Finns det nåt bättre utan att behöva köpa helt nytt skinnställ?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Köpte en Helite Turtle 2.0 och har hunnit testa den lite på gatan än. Hjälmen tar i lite i vissa lägen, typ när man ligger på tanken eller drar upp axlarna av nån annan anledning. Antar att det är för att den sitter på utsidan och det är lättare att den åker upp. Halvt störande så ska testa lite andra västar i sommar. Samma problem hade jag iofs med en Alpinestars track vest där skumgummibitarna på framsidan åkte upp och hamnade i vägen.

Sitter man rakt upp så känns det inte ens att man har på sig den. Remmen är lätt att glömma men det är ju bara en rutin att jobba in, märks inte alls när man kör i alla fall.

Skönt att slippa ladda batteri och en väst med abonnemang skulle jag aldrig köpa.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Köpte en Helite Turtle 2.0 och har hunnit testa den lite på gatan än. Hjälmen tar i lite i vissa lägen, typ när man ligger på tanken eller drar upp axlarna av nån annan anledning. Antar att det är för att den sitter på utsidan och det är lättare att den åker upp. Halvt störande så ska testa lite andra västar i sommar. Samma problem hade jag iofs med en Alpinestars track vest där skumgummibitarna på framsidan åkte upp och hamnade i vägen.

Sitter man rakt upp så känns det inte ens att man har på sig den. Remmen är lätt att glömma men det är ju bara en rutin att jobba in, märks inte alls när man kör i alla fall.

Skönt att slippa ladda batteri och en väst med abonnemang skulle jag aldrig köpa.
Hur funkade den att klota i?
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Nu har Helite släppt några västar utan snöre. Tycker deras e-GP Air verkar vara vettig, och är sugen på att klicka på köp.

Har kollat på denna också. Använt HitAir RS-2 i flera år men nu är den utsliten och jag behöver en ny.

Att en sladdlös väst skall kännas trygg bygger på att triggeralgoritmerna är pålitliga och träffsäkra. Visst kan det skilja även hur bra olika västar skyddar, men att den löser ut över huvud taget (eller låter bli att lösa ut om man kör i ett potthål eller får ett kast på banan) känns som första prioriteten tycker jag.

När jag grävde i Helites nya trådlösa västar och pratade med deras support verkar de haft en handfull betatestare som åker allt från touring till bana som de haft som underlag när de utvecklat algoritmerna. Men that's it. De visste inte om hur ofta de skulle släppa nya updateringar och de hade inte funderat färdigt på hur det skall gå till rent praktiskt. Jag läser mellan raderna att uppdateringar kommer vara sällsynta om ens förekommande.

Jämför man med In&Motions västar så hade de många hundra testare som åkte flera hundra tusen mil + förare i WSBK + MotoGP som underlag innan de släppte västarna för ett antal år sedan. Efter det släpps det uppdateringar kontinuerligt nu när det är tusentals användare som hela tiden samlar in data och kraschloggar (Det går att välja bort för den som inte vill dela data över hur man åker). Uppdateringar sker trådlöst via appen.

Jag har inte köpt In&Motion själv och tjänar inget på att tala gott om dem, men jämför man deras approach och resurser så verkar Helites inte så attraktiv längre i mina ögon.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Har kollat på denna också. Använt HitAir RS-2 i flera år men nu är den utsliten och jag behöver en ny.

Att en sladdlös väst skall kännas trygg bygger på att triggeralgoritmerna är pålitliga och träffsäkra. Visst kan det skilja även hur bra olika västar skyddar, men att den löser ut över huvud taget (eller låter bli att lösa ut om man kör i ett potthål eller får ett kast på banan) känns som första prioriteten tycker jag.

När jag grävde i Helites nya trådlösa västar och pratade med deras support verkar de haft en handfull betatestare som åker allt från touring till bana som de haft som underlag när de utvecklat algoritmerna. Men that's it. De visste inte om hur ofta de skulle släppa nya updateringar och de hade inte funderat färdigt på hur det skall gå till rent praktiskt. Jag läser mellan raderna att uppdateringar kommer vara sällsynta om ens förekommande.

Jämför man med In&Motions västar så hade de många hundra testare som åkte flera hundra tusen mil + förare i WSBK + MotoGP som underlag innan de släppte västarna för ett antal år sedan. Efter det släpps det uppdateringar kontinuerligt nu när det är tusentals användare som hela tiden samlar in data och kraschloggar (Det går att välja bort för den som inte vill dela data över hur man åker). Uppdateringar sker trådlöst via appen.

Jag har inte köpt In&Motion själv och tjänar inget på att tala gott om dem, men jämför man deras approach och resurser så verkar Helites inte så attraktiv längre i mina ögon.
Ja, Helites e-system är ju nytt, så att köpa den västen blir ju lite chansning såklart. Hade jag åkt äventyrshoj med bylsig allvädersjacka, så hade jag övervägt en väst som var designad att bäras under jackan.
Med det är inget alternativ för mig i dagsläget.
En utanpå-väst kan ju designas med mycket större luftvolym också, så den borde vara säkrare. Om den löst ut.. ?
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Helite har tydligen en recall ute för den första batchen e-västar.
Tydligen har någon eller några vådautlöst.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hur ser det ut på airbagvästmarknaden nu då?
I o m att jag vill ha den på bana ibland och har puckel (på skinnstället) så känns det som utbudet är begränsat.
Jag vill ha den utanpå jackan.
Utan abonnemang;
HitAir RS1? Kabelutlösning. 6990:-
Helite eGP-Air Elektronisk. 8300:-
Helite GP-Air Kabelutlösning 6900:-
Annat?

Med Abonnemang?

Eller ska man bita ihop och köpa ett nytt ställ med airbag i från början?
Om man nu hittar ett sådant för oss uppvuxna i frihet. (195cm)
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Helite GP-Air Kabelutlösning 6900:-

Är det fc-moto du hittat för det priset, eller du har hittat den någon annanstans? FC-moto har inte min storlek... Och hur blir priserna där nu när det ska bli nya regler till månadsskiftet?

Att jag funderar på just den är att jag har vänner kör med den, och testat den. Och som du säger, utbudet verkar vara begränsat för airbags utanpå stället.
Kör för lite för att köpa något med abonnemang, annars hade jag nog kika på ett skinnställ med airbag från rst.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Är det fc-moto du hittat för det priset, eller du har hittat den någon annanstans? FC-moto har inte min storlek... Och hur blir priserna där nu när det ska bli nya regler till månadsskiftet?

Att jag funderar på just den är att jag har vänner kör med den, och testat den. Och som du säger, utbudet verkar vara begränsat för airbags utanpå stället.
Kör för lite för att köpa något med abonnemang, annars hade jag nog kika på ett skinnställ med airbag från rst.
Vad för nya regler? Menar du den svenska momsen som läggs på istället för tysk så borde det redan ha drabbat FC-moto med de gamla reglerna, men jag har aldrig handlat därifrån.
Synd bara att perforeringen i stället blir värdelöst.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Vad för nya regler?
Synd bara att perforeringen i stället blir värdelöst.
Finns det någon väst, både innanför och utanför, som inte sabbar perforeringen?
Hade det funnits komplett airbagställ med kabelutlösning hade jag nog köpt det! Litar inte på livslängden i elektronik.

Man skulle väl börja betala moms i det land man beställer till, och inte ifrån, inom eu. Dvs beställer du från tyskland ska du betala svensk moms istället för tysk. Fanns en egen tråd om det på forumet, men det blev kanske inget av det?
Oavsett så har fc-moto inte storlek M, och misstänker S blir för tajt.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Då slog jag äntligen till och köpte en Hit-air RS1.
En fråga till er som kör med en sådan på bana, använder ni det medföljande lilla ryggskyddet?
Jag har ju ett utmärkt Alpinestars Level 2 ryggskydd under skinnstället samt bröstskydd.
Det känns som att det medskickade är för de fall man inte har ryggskydd i jackan.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Då slog jag äntligen till och köpte en Hit-air RS1.
En fråga till er som kör med en sådan på bana, använder ni det medföljande lilla ryggskyddet?
Jag har ju ett utmärkt Alpinestars Level 2 ryggskydd under skinnstället samt bröstskydd.
Det känns som att det medskickade är för de fall man inte har ryggskydd i jackan.
Nej, det används inte av mig.

Har ryggskydd och bröstplatta under helställ.

Klotat 2 ggr med västen och ger tummen upp. Köp en extra patron så kan du ladda om västen och fortsätta med den samma dag.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nej, det används inte av mig.

Har ryggskydd och bröstplatta under helställ.

Klotat 2 ggr med västen och ger tummen upp. Köp en extra patron så kan du ladda om västen och fortsätta med den samma dag.
Toppen.
Det kändes som kaka på kaka, men jag ska nog beställa bröstskyddet för de tillfällen jag ev använder västen utanför banan över jacka som inte har bröstskydd.
Jodå, en extra patron beställdes samtidigt.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Stör mig mer på att min Helite turtle 2 skaver runt nacken och tar i hjälmen när man ligger på tanken.
Vem har Helite Gp air eller nån av hit-airs västar i butik för provning. Helst i närheten av Västerås
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Stör mig mer på att min Helite turtle 2 skaver runt nacken och tar i hjälmen när man ligger på tanken.
Vem har Helite Gp air eller nån av hit-airs västar i butik för provning. Helst i närheten av Västerås

En bit från Västerås men MC-Boden vid Lindhagenplan i Stockholm hade Helite GP Air hemma när jag var där sist. Det var var ett tag sedan så det är bäst att ringa och kolla att de har rätt storlek hemma. De finns här:


Mvh,
Ingvar
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
En bit från Västerås men MC-Boden vid Lindhagenplan i Stockholm hade Helite GP Air hemma när jag var där sist. Det var var ett tag sedan så det är bäst att ringa och kolla att de har rätt storlek hemma. De finns här:


Mvh,
Ingvar
Tackar, dit borde man väl kunna ta sig
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top