Vad gäller med airbag inför 2021?

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Funderar på airbag till nästa år , -vad gäller ?
Skall man ha en utanpåliggande flytväst eller en väst innanför skinnstället?
Snöre eller datoriserat automatisk utlösning?

Fabrikat och priser ?

Jag är ganska förvirrad, vill (inte) använda västen både på bana och touingsemester


Vad rekommenderas inför nästa säsong?:va
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag tänker precis lika som du. Ska köpa en till nästa år vill ha en som funkar både med skinnstället & goretex och vill ha utan snöre
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Ajsomfaan den löste ju inte ut...

Nej du hade inte betalat prenumerationen i tid... synd....

Som jag har förstått så är vissa behäftade med en prenumeration är det något man vill ha?
Kanske är det bra jag vet inte..
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
jo, det finns olika avtal och priser ...det blir man INTe klokare av:huvet

Dessutom vill man förstå den tekniska skillnaden/ säkerheten på de olika alternativen...
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag tycker att en sådan sak som airbagväst skall man kunna köpa och använda utan an binda sig till aktiveringsavtal.
Att en produkt får kontinuerliga uppdateringar under rimligt lång tid utan kostnad anser jag vara självklart.
Vem köper en dator, mobiltelefon o dyl idag om inte tillverkaren lovar att sköta uppdateringar under några år?
T o m våra dammsugare blir uppdaterade ett par gånger om året.

Jag skulle kunna tänka mig att betala 5-6kKr för en utanpåliggande väst som säkert fungerar utan navelsträng och jag då kan behålla mitt ryggskydd och bröstskydd om jag vill.
Men att betala ytterligare några tusen samt prenummeration är inte aktuellt.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Köper nog en Helite 2 väst att ha utanpå allvädersställ.
Hur dungerar en väst där det inte finns mobiltäckning??
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jag köpte först en Helite Turtle ( med stropp ). I år köpte jag Held ( In&Motion ) med inbyggd automatisk utlösning med två valbara program ( road / track ). Fantastiskt nöjd med den nya. Använder aldrig Turtle med stropp längre.
Sååå smidigt med denna elektroniskt styrda väst. Som att ta på sig ett ryggskydd innanför jacka / ställ.:tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad är egentligen skillnaden i track och road för en airbagväst? Ska jag ha track mode om jag bombar bulten, eller road mode om jag kör i mystempo på en knölig bana? :va Eller är den bara snabbare/känsligare i track mode och drar mer batteri?
 

jege01

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2018
Ort
Härnösand
Hoj
GSXR 600 -10
Vad är egentligen skillnaden i track och road för en airbagväst? Ska jag ha track mode om jag bombar bulten, eller road mode om jag kör i mystempo på en knölig bana? :va Eller är den bara snabbare/känsligare i track mode och drar mer batteri?

Skillnaden på de olika lägena är algoritmen för när västen ska lösa ut, vid körning på gata händer det t.ex att det tar tvärstopp vid en olycka. Medans på bana är det oftast high/lowsider
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vem köper en dator, mobiltelefon o dyl idag om inte tillverkaren lovar att sköta uppdateringar under några år?

Alla! Kursa kan vem som helst göra. Detta är förbannelsen med IoT etc. Tjäna snabba pengar att plocka ut, konka. Starta nytt företag, rinse and repeat. Konsumera mera!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
En fråga som gränsar till "frågor man vågar ställa".
I Moto-GP, WSBK m fl tävlingar vurpar ju förare här och där, reser sig upp, springer o hämtar hojen och kör vidare.
Jag förmodar att airbagen inte laddar om sig själv efter vurpan? Kör de helt enkelt vidare utan airbag resten av tiden?
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
En fråga som gränsar till "frågor man vågar ställa".
I Moto-GP, WSBK m fl tävlingar vurpar ju förare här och där, reser sig upp, springer o hämtar hojen och kör vidare.
Jag förmodar att airbagen inte laddar om sig själv efter vurpan? Kör de helt enkelt vidare utan airbag resten av tiden?
Jag är ganska säker på att I alla fall vissa av systemen kan lösas ut två gånger, men ses över efter varje krasch.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Held eller Ixon vad är skillnaden egentligen?
Det verkar vara samma kostnader för abonnemangen, fattar dock inte de olika alternativen riktigt. LEASING Köp, track mode.
Skall man ha bröstplatta med dessa ?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Är det några kända nyheter på G inför 2021?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Held eller Ixon vad är skillnaden egentligen?
Det verkar vara samma kostnader för abonnemangen, fattar dock inte de olika alternativen riktigt. LEASING Köp, track mode.
Skall man ha bröstplatta med dessa ?

Held har bröstskydd man kan köpa till.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Held eller Ixon vad är skillnaden egentligen?
Det verkar vara samma kostnader för abonnemangen, fattar dock inte de olika alternativen riktigt. LEASING Köp, track mode.
Skall man ha bröstplatta med dessa ?
Gissar att det inte skiljer så mkt eftersom både held och ixon använder airbag från in&motion.
https://uk.inemotion.com/en/moto/
Du köper västen och köper eller leasar airbagen från in&motion.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top