Intyg för däck för resor i Tyskland?

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Surfade efter ny uppsättnung däck och såg något jag inte lagt märke till innan. Ett pdf dokument man kunde ladda ner och ha med sig om man tänkt köra i Tyskland.

Har det varit så länge eller har jag levt under en sten?

Kul att EU funkar när det gäller att bestämma storleken på jordgubbar o sånt men tyskarna kör sitt eget rejs när det gäller krav på moppar. Vafan håller dom på med?

Japp felstavat till uppsättning men jag lät bli att korrigera då det ändå handlar om Tyskland, :tungan
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Ja, dom är hårda, blir du stoppad i en kontroll och har bytt avgassystem, handtag, speglar eller whatever så blir det böter och demontering på plats.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Råkade köra 120 på en 60sträcka i Tyskland för ett preskriberat gäng år sedan. Tycker det var en förstående polisman som försökte få en dum svensk som just då hade tappat alla tyska och engelskakunskaper för att enbart svara på bred Småländska och le. Polismannen bad om mitt körkort men han fick passet, hade ändå gått ut men han höll minen och försökte än bättre med gester och charader. Efter 40min dividerande gav han upp tänkte jag men ack vad jag bedrog mig när han kom med ett utskrivet papper på svenska med vad jag hade gjort. Snygga kryssrutor och allt. 100-200Eur eller liknande för besväret sedan åkte vi vidare vinkandes adjö till vår nya vän.

Vi råkade missa ett par skyltar i Italien någon dag senare när en kontrollplats dök upp efter en härlig snäv kurva med öppnande apex. Trodde mössorna skulle flyga som höstlöv i vinden när vi flög förbi men polismännen tittade inte ens åt oss. Där skall man köra ordentligt om man sitter på mc.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Surfade efter ny uppsättnung däck och såg något jag inte lagt märke till innan. Ett pdf dokument man kunde ladda ner och ha med sig om man tänkt köra i Tyskland.

Har det varit så länge eller har jag levt under en sten?

Kul att EU funkar när det gäller att bestämma storleken på jordgubbar o sånt men tyskarna kör sitt eget rejs när det gäller krav på moppar. Vafan håller dom på med?

Japp felstavat till uppsättning men jag lät bli att korrigera då det ändå handlar om Tyskland, :tungan

Du får gärna länka, men jag misstänker att det handlar om en tillverkarförsäkran att de aktuella däcken uppfyller kraven för vinterdäck...?

Tyskland har krav på godkända vinterdäck även för MC.
Dubbat är dock ej uppskattat...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.


Verkar vara ett rätt smart sätt att komma runt det faktum att en 20 år gammal hoj är helfordonsgodkänd endast med 20 år gamla däck - teknologimässigt, alltså.

Här erbjuder tillverkaren ett däck som kanske skiljer i bredd och eller profil från vad som är listat till hojen för 20 år sedan, men man intygar följande: (Tolkning nedan i rött. Tolkning, inte översättning. Översättningar är tråkiga)

Fußnote 2) Wir bestätigen mit dieser Herstellerbescheinigung, dass Einbauanweisungen und Einschränkungen an die
Reifengröße gemäß Kapitel 1, Anh. III, der Richtlinie 97/24/EG sowie deren Rechtsnachfolger 168/2013/EU in Verbindung
mit 3/2014/EU Anhang XV eingehalten werden.

Der Trag- und Geschwindigkeitsindex des Reifens deckt die jeweilige Achslast des Kraftrades bei Höchstgeschwindigkeit
ab.
Last- och hastighetsindex täcker allt hojen får belastas med även i toppfart.

Die Freigängigkeitsprüfung wurde an serienmäßigen Fahrzeugen vorab durchgeführt. Eine Behinderung der Bewegung
des Rades/der Räder konnte nicht festgestellt werden.

Under förutsättning att inga andra förändringar finns på motorcykeln finns tillräcklig frigång både fram och bak med dessa däck.

Die dynamische Ausdehnung der geänderten Reifenbauart führt zu keiner Behinderung der Bewegung des Rades / der
Räder.
Inte heller dynamisk förändring under gång leder till minskad frigång genom annan uppbyggnad av däcken.

Die Reifen sind auf den Serien-Felgen uneingeschränkt montierbar.
Angivna däck kan utan några invändningar monteras på originalfälgar


Das Fahrverhalten wurde durch fahrdynamische Tests bis zur Höchstgeschwindigkeit mit der geänderten Bereifung
durchgeführt. Es ergaben sich hierbei keine negativen Veränderungen.
Vi har testkört däcken mätaren ut. Nemas problems.

Die in dieser Herstellerbescheinigung aufgeführten Reifen haben eine Bauteilgenehmigung nach ECER Regelung 75.
Die angegebene Bereifung stimmt nicht mit der Angabe in der Zulassungsbescheinigung Teil I, der Datenbestätigung, der
Übereinstimmungs-Bescheinigung CoC oder der Fahrzeuggenehmigung überein. Bei Montage der Reifen liegt somit eine
Änderung und damit ein Erlöschen der Betriebserlaubnis nach § 19 (2) StVZO vor. Entspricht das Fahrzeug ansonsten
dem genehmigten Zustand, ist eine Begutachtung gemäß § 21 auf Grund 19 (2) StVZO möglich und nach Umbau
unverzüglich erforderlich.
Dessa däcken får inte monteras enligt helfordonsgodkännandet, och en hel massa andra regler som hör ihop detta - men det är okay, för vi garanterar det med stämpel och underskrift.


Die Verwendung der aufgeführten Reifenkombinationen setzt voraus, dass sich das oben beschriebene Fahrzeug im
unveränderten Originalzustand befindet.
...men, vårt godkännande av dessa däcken till just denna motorcykel förutsätter att motorcykeln i övrigt befinner sig i ett orört originalskick.[/I]








Fetningen är nyckelpunkt.
Vilkensomhelst förändring av motorcykeln i övrigt löser däckstillverkaren från ansvar för detta dokument, och gör motorcykeln olaglig på väg även vad gäller den nyss godkända förändringen av däcksval.

Observera att man utgår från just originalskick på hojen. Skulle någon ha bytt till bättre stötdämpare, och registreingsbesiktigat för att få detta inskrivet i registreringshandlingar (eingetragen) så är däckskombinationen ändå inte godkänd längre just med anledning av att motorcykeln inte längre är i ett originalskick.


Petigt?
Välkommen till helfordonsgodkännandet och dess baksidor. Ni har röstat för det, somliga till och med jublat över det - eftersom det var en förutsättning för den fria marknaden inom EU och gav billig gråimport av hojar som inte gick att sälja på andra marknader under några år.

Detta är bajsmackan som blev kvar av ett dumt, statiskt system som vill konservera hojen i det skick den var när den såldes ny, skapat av människor som inte förstår varken motorcyklar eller motorcyklister.

Det handlar inte om "Tyskland" mer än att dom är dom enda som tar lagen på allvar.
"Det är en lag. Den skall efterlevas. Ordnung muß sein!"


Som sagt. Vi har röstat för det.
...genom att inte intressera oss för var vår framtid bestäms.
Tips: det är inte från en holme i Stockholms ström.
 
Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Här verkar det gälla för Kawwa ZX-12R. Finns det ett motsvarande dokument för varje däck/MC kombination????
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Här verkar det gälla för Kawwa ZX-12R. Finns det ett motsvarande dokument för varje däck/MC kombination????



Sukkaha lär ha lagt in uppgifterna gällande just sin hoj i sökningen, och fått ut dessa rekommendationer till just sin modell.

Prova gör likadant på egen, helfordonsgodkänd cykel och se vad som kommer ut.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
För dig som turist lär det inte vara något problem så länge man beter sig som folk och grejorna är i schysst skick totalt sett.

Allt kan dras till det extrema men som notrightrider påpekar: Dessa regler gäller EGENTLIGEN också i Sverige.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
För dig som turist lär det inte vara något problem så länge man beter sig som folk och grejorna är i schysst skick totalt sett.

Allt kan dras till det extrema men som notrightrider påpekar: Dessa regler gäller EGENTLIGEN också i Sverige.


Ja, med Sukkahas Kawa lär däcken vara den lilla grejen när K-radgruppe slår klorna i hojen.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Nu är väl risken tämligen liten att råka i polisens klor.
Om man gör det så diskutera inte!
Tror polisen har mer att göra med Rumänska lasbilsåkare:gnissla
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
...Petigt?
Välkommen till helfordonsgodkännandet och dess baksidor. Ni har röstat för det, somliga till och med jublat över det - eftersom det var en förutsättning för den fria marknaden inom EU och gav billig gråimport av hojar som inte gick att sälja på andra marknader under några år.
Detta är bajsmackan som blev kvar av ett dumt, statiskt system som vill konservera hojen i det skick den var när den såldes ny, skapat av människor som inte förstår varken motorcyklar eller motorcyklister.
Det handlar inte om "Tyskland" mer än att dom är dom enda som tar lagen på allvar.
"Det är en lag. Den skall efterlevas. Ordnung muß sein!"
Som sagt. Vi har röstat för det.
...genom att inte intressera oss för var vår framtid bestäms.
Tips: det är inte från en holme i Stockholms ström.

Hur många som körde hoj för 20 år sedan kör nu?
Hur många som kör nu bryr sig om vad som gäller om 20 år?
Hur många bryr sig om något som inte kortsiktigt gynnar en själv?

Hur många bryr sig?:(

För hur många förstår att det negativa som nu gäller SportHojar kan gälla alla motorcyklar i framtiden?
Vad händer när Mc-fientliga, politiker och Tragikvärket, förstår att detta är ett bra sätt att lagligt få bort många motorcyklar från vägarna bara genom att se till att befintliga regler följs?
Låsningsfria bromsar är ett måste nu, vad hindrar att man i framtiden måste logga in i fordonets dator som förare för att kunna starta? Som sedan loggar fordonets hastighet, nedläggningsvinkel och bromstryck?

Men ska vi inte vara teknikfientliga utan se det positiva! :tummenupp
När motorcykeln skickar data som säger att det skett en olycka skickas ambulans direkt om inte inloggad förare hör av sig!:tummenupp

Jag tillhörde tyvärr en minoritet som var emot Noll Vision när den sjösattes...
Som såg det farliga för oss på två hjul att man accepterade att olyckor får ske...
Bara det inte innebär död eller allvarlig skada...
Det fungerar för bilister... :(

Jag gillade Tysklands krokiga vägar där jag som förare fick anpassa hastigheten eftersom det ibland var trafikfarligt att köra 100. Nu när det ofta gödslas med skyltar för varje kurva i hastigheter lämpliga för husbil är det inte lika trevligt... :(
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur många som körde hoj för 20 år sedan kör nu?
Hur många som kör nu bryr sig om vad som gäller om 20 år?
Hur många bryr sig om något som inte kortsiktigt gynnar en själv?

Hur många bryr sig?:(

För hur många förstår att det negativa som nu gäller SportHojar kan gälla alla motorcyklar i framtiden?
Vad händer när Mc-fientliga, politiker och Tragikvärket, förstår att detta är ett bra sätt att lagligt få bort många motorcyklar från vägarna bara genom att se till att befintliga regler följs?
Låsningsfria bromsar är ett måste nu, vad hindrar att man i framtiden måste logga in i fordonets dator som förare för att kunna starta? Som sedan loggar fordonets hastighet, nedläggningsvinkel och bromstryck?

Men ska vi inte vara teknikfientliga utan se det positiva! :tummenupp
När motorcykeln skickar data som säger att det skett en olycka skickas ambulans direkt om inte inloggad förare hör av sig!:tummenupp

Jag tillhörde tyvärr en minoritet som var emot Noll Vision när den sjösattes...
Som såg det farliga för oss på två hjul att man accepterade att olyckor får ske...
Bara det inte innebär död eller allvarlig skada...
Det fungerar för bilister... :(

Jag gillade Tysklands krokiga vägar där jag som förare fick anpassa hastigheten eftersom det ibland var trafikfarligt att köra 100. Nu när det ofta gödslas med skyltar för varje kurva i hastigheter lämpliga för husbil är det inte lika trevligt... :(
Hade det varit i Nordkorea, Kina eller Sovjet hade det varit hjärntvättning och ett totalitärt samhälle. Men nu händer det i västvärlden, och då kallas det för säkerhet. Och du kan väl inte vara emot säkerhet?!!?! Du måste ju tänka på barnen!!!!!!

När jag kommer hem ikväll så ska jag nog blanda lite progg med en whisky och tänka på hur mycket bättre allt var förr... Inklusive jag själv och framtiden.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hade det varit i Nordkorea, Kina eller Sovjet hade det varit hjärntvättning och ett totalitärt samhälle. Men nu händer det i västvärlden, och då kallas det för säkerhet. Och du kan väl inte vara emot säkerhet?!!?! Du måste ju tänka på barnen!!!!!!

När jag kommer hem ikväll så ska jag nog blanda lite progg med en whisky och tänka på hur mycket bättre allt var förr... Inklusive jag själv och framtiden.

Men när "säkerheten" inte gäller alla måste vi säga ifrån! :7peta
Sverige har världens största andel döda i räckesolyckor!:fakta
Räcken som räddar bilister på motorcyklisters bekostnad, när det finns räcken som även räddar oss. :dummer :huvet

Tragikvärket gillar inte kunniga trafikanter, vi ska svälja hastighetsmantrat som är det enda Tragikvärket informerar om. :huvet

Att de flesta av oss inte kör omkring med trafikfarliga fordon i trafikfarliga hastigheter har ingen betydelse... :(

Nu är regler och efterlevnaden av dessa inte alltid av ondo.
För länge sedan var det inte ovanligt med helljusblink på Autobahn. Stressade och orsakade olyckor.
Ett svenskt förbud, som med mobiltelefon och GPS under färd, hade inte gjort någon skillnad men här var polisen ute och bötfällde så snart var det borta.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Verkar vara ett rätt smart sätt att komma runt det faktum att en 20 år gammal hoj är helfordonsgodkänd endast med 20 år gamla däck - teknologimässigt, alltså.

Här erbjuder tillverkaren ett däck som kanske skiljer i bredd och eller profil från vad som är listat till hojen för 20 år sedan, men man intygar följande: (Tolkning nedan i rött. Tolkning, inte översättning. Översättningar är tråkiga)





Fetningen är nyckelpunkt.
Vilkensomhelst förändring av motorcykeln i övrigt löser däckstillverkaren från ansvar för detta dokument, och gör motorcykeln olaglig på väg även vad gäller den nyss godkända förändringen av däcksval.

Observera att man utgår från just originalskick på hojen. Skulle någon ha bytt till bättre stötdämpare, och registreingsbesiktigat för att få detta inskrivet i registreringshandlingar (eingetragen) så är däckskombinationen ändå inte godkänd längre just med anledning av att motorcykeln inte längre är i ett originalskick.


Petigt?
Välkommen till helfordonsgodkännandet och dess baksidor. Ni har röstat för det, somliga till och med jublat över det - eftersom det var en förutsättning för den fria marknaden inom EU och gav billig gråimport av hojar som inte gick att sälja på andra marknader under några år.

Detta är bajsmackan som blev kvar av ett dumt, statiskt system som vill konservera hojen i det skick den var när den såldes ny, skapat av människor som inte förstår varken motorcyklar eller motorcyklister.

Det handlar inte om "Tyskland" mer än att dom är dom enda som tar lagen på allvar.
"Det är en lag. Den skall efterlevas. Ordnung muß sein!"


Som sagt. Vi har röstat för det.
...genom att inte intressera oss för var vår framtid bestäms.
Tips: det är inte från en holme i Stockholms ström.

Det som stör mig på en ännu högre nivå är att tyska poliser verkar skita i om hojen är byggd 2019 eller 1971.
Detta var bara ännu en droppe.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Hur går det för ombyggda och amatörbyggda fordon, alltså sådana som är reggade OK i Sverige? Går det att åka till Tyskland?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Spännande att läsa
i intyget från Continental att däcktrycken ska vara 2,5 bar fram och 2,9 bar bak
http://moto.permission.jfnet.de/CONTINENTAL/583.pdf

Spännande att läsa
i intyget från Pirelli / Metzeler att däcktrycken ska vara 2,9 bar fram och 2,9 bar bak
http://moto.permission.jfnet.de/METZELER/19104.pdf

Det är också spännande att läsa att man kan välja däcksdimension 190/55 eller 200/55 om man handlar från Pirelli/Metzeler.
Vad hade hojen för dimension på bakdäcket vid leverans från Kawasaki ?

Det är lite olika bud på webben även om 200/55 har mest stöd.
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/kawasaki/zx-12r/2000/#specs
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/kawasaki/kawasaki_zx12r 02.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_Ninja_ZX-12R
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Hur går det för ombyggda och amatörbyggda fordon, alltså sådana som är reggade OK i Sverige? Går det att åka till Tyskland?

Nu har jag inte kört något amatörbyggt i Dyskland, men ombyggt har det blivit en del mil med.
Alltså i betydelsen "ombyggt = ser ut som skit" och inte tusan har jag någonsin haft några problem med tyska polisen.

Närmaste jag kommit tyska polisen är när jag fick eskort bort från motorvägen.
Bränslepumpen havererade och jag började byta den ... på vägrenen till Autobahn...men i övrigt aldrig några som helst problem. Och inte heller den gången var det något problem, dom ville bara ha bort mig från motorvägen för att undvika olyckor. Inte ett hårt ord.

Vidhåller det jag skrivit tidigare:
För dig som turist lär det inte vara något problem så länge man beter sig som folk och grejorna är i schysst skick totalt sett.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top