Utmärkt nybörjarhoj

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Sitter och kollar annonser på begagnade motorcyklar, kollar lite extra på en "Yamaha Xg 250 Tricker", läser i beskrivningen "Även perfekt för nybörjare".

Jag undrar vad som gör en motorcykel "perfekt för nybörjare". Ofta ser jag just den frasen, "nybörjarhoj", och då tänker jag automatiskt; vad är motsatsen? Var är i så fall en avancerad hoj, dvs "inte alls lämplig för nybörjare"?

Eller menar man bara "perfekt för nybörjare" som ett säljargument?
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Om du är paragrafryttare då kan du störa dig på ordet. Annars är det som det låter, en oftast en lättkörd, svagare hoj som lämpar sig för nybörjare. Typiskt motorcyklar en körskola skulle välja. Svårare än så är det inte.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
En SportHoj är inte "perfekt för nybörjare" eftersom den kräver lite mer av dig.
Men visst går det att göra samma saker som är lätt på en 250 Tricker.

På en kurs på 80-talet körde Pelle Jansson GSX-R 750 på grus. De andra instruktörerna kunde inte köra ifrån honom trots att de körde gruSHojar! :tungan
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar för förklaringen, "oftast en lättkörd, svagare hoj". Då förstår jag.

Funderade på om det hade nåt särskillt med sittställning eller sadel, kanske styret, att göra.

Nej sporthojar, dvs dom där riktigt snabba motorcyklarna som man hör på motorvägarna surra som små getingar, det är science fiction för mig. Kusligt höga hastigheter lämpar sig inte för min mage.
 

Joe Nice

Medlem
Gick med
6 Jun 2016
Ort
Dalsland
Hoj
2003, BMW R1150R, 2003 Yamaha XJ 900 S
Ofta tycker jag, och jag anser även att en hoj som verkligen är en nybörjarhoj ska ha det, har en linjär kraftöverföring. Inga knasigheter med vridet som gör att den sticker iväg mer i nåt visst hastighetssegment.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tycker också att en nybörjarhoj (för den är ju normalt ägarens enda hoj) ska finnas tillgänglig för körning och inte stå på verkstan i väntan på reparation / delar.
Dvs jag tycker man väljer en nybörjarhoj från något av de mest pålitliga fabrikaten. Fabrikat minst strul.
Gärna en titt också i Motorrad över deras 5000 mila tester av olika hojar.
Vilka fabrikat som ligger längst ner på listan för mycket strul. Undvikes för nybörjarhoj. Tycker jag.
https://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar för svar. Den där motorcycle.com sidan verkar inte funka så bra med min PC. Det börjar låta om fläkten och bilden flimmrar.
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Listan som du inte kom in på:
1 Yamaha 2+3 Honda Suzuki 4 kawasaki (dom fyra stora i en klass för sig. Nästan hugget som stucket) Sen kom Victory och Hd och på 7:e plats Triumph
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top