Nytt skinnställ, ont i knän och axlar

Sajmon89

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2020
Ort
Morgongåva
Hoj
R1
Hejsan,

Har aldrig haft skinnställ tidigare och har nu köpt ett hel ställ alpinestar stl 52. Jag är 188lång och väger 77-80kg. Jag satt med stället på i soffan i 1h igår kände direkt att det trycker på utsida axlar och gör ont i knäna. Det sitter riktigt tight men har väldigt svårt att röra mig i det kan knapt få på mig bootsen när jag väl bråttats med skinnstället ett bra tag och även fått hjälp att få det över axlarna. Och när jag vaknar på morgonen efter så är jag öm i axlarna och knäna.

Min fråga är nu så här är detta normalt eller ska jag hitta en annan model? Har fortfarande 30 dagars öppet köp. Provade även dainese ställ stl 52 kändes direkt i butiken hur det pressade in i benet utsida axlar.

Tack för seriösa svar.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Köp ett större.

Tveksamt om sitta i soffan och åka mc är jämförbart. 2 minuter på mc säger nog mer. Det skall sitta bra från början tycker jag. En del säger att det töjer sig. Det kanske det gör men i så fall i lägre takt än jag blivit fetare.

Jag är 179cm och väger 73kg. Halvarsson textilställ stl 50 och Dainese skinnställ strl 52 har jag och de sitter utmärkt. Textilstället fick jag byta. Köpte en 48 först. Satt fint när man står men när man sitter på mc:n bygger skydden i knän och armbågar så fick byta till 50.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det kan vara så eller så är det för litet!
Har du kört med det eller bara torrbrytigt i soffan?

Jag köpte ett Dainese tvådelat i mars i år och hade också besvär i början. Och det tog längre än bara en timme innan det kändes skönt.

Nu köpte jag nytt för en massa år sedan på Lelles och Anita var väldans hård med att det skulle vara för litet. :fakta
Hon hade rätt och det sitter som gjutet. Så när det blev nyköp kändes även det alldeles för trångt i början. Nu har jag inte kört hela sommaren i det eftersom det är trevligare med det ventilerade helstället i värmen men nu sitter det bra och har anpassat sig efter min kropp. Av någon anledning har italienarna väldans feta lår annars är jag nöjd.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det ska inte göra ont, så antingen för litet eller fel passform. Byt.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Köpte nytt ställ i fjol.
Provade igenom ett antal, olika storlekar, märken och modeller.
Storlek 52 är inte bara olika för olika märken, dom är olika även för olika modeller från samma tillverkare.:va
(175 lång, 69 kg).
När jag sitter på hojen är det bekvämt.:)
När jag tittar i spegeln är det inte helt tight överallt.
När jag ska ta av det och är svettig sitter det som fastgjutet.:mad:
 

Sajmon89

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2020
Ort
Morgongåva
Hoj
R1
Köp ett större.

Tveksamt om sitta i soffan och åka mc är jämförbart. 2 minuter på mc säger nog mer. Det skall sitta bra från början tycker jag. En del säger att det töjer sig. Det kanske det gör men i så fall i lägre takt än jag blivit fetare.

Jag har även suttit på hojen men inte kört pga. att jag ska kunna byta de om de ej sitter bra. På hojen stramar det lite över allt och känns typ jobbigt att andas. Har läst mycket om att "det kommer töja sig" men att de sitter tight är en sak de förstår jag men att det gör ont och att de typ domnar bort.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har även suttit på hojen men inte kört pga. att jag ska kunna byta de om de ej sitter bra. På hojen stramar det lite över allt och känns typ jobbigt att andas. Har läst mycket om att "det kommer töja sig" men att de sitter tight är en sak de förstår jag men att det gör ont och att de typ domnar bort.

Det där med at det kommer att töja sig var mer förr när hela stället var i skinn, nuförtiden har de stora stretchytor.
Visst, de formar sig lite efter dig, men det är mer som ett par skinnhandskar, de blir dina, men inte fan köper man handskar som sitter fel, skaver och pressar på ömma ställen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har även suttit på hojen men inte kört pga. att jag ska kunna byta de om de ej sitter bra. På hojen stramar det lite över allt och känns typ jobbigt att andas. Har läst mycket om att "det kommer töja sig" men att de sitter tight är en sak de förstår jag men att det gör ont och att de typ domnar bort.

Provade andra alpainstar helställ i 52 och dom satt mer löst men då sa dom på lelles att det som jag nu köpte satt bättre och att det skall vara tight.

Ring till Lelles och prata med dem! Nu är både Lelle och Anita borta men det vore dåligt om de skulle sabba sitt rykte. Fråga om det går att ta hojen på en sväng och/eller till Uppsala i ditt nya skinnställ och ändå byta.

Mitt första var Halvarssons och det nyinköpta var Dainese och båda stramade och orsakade lite smärta i början men inte mer än att det var lite besvärligt.

Fast jag har hört att erfarna motorcyklister tycker att det är besvärligt att köra SportHoj längre sträckor så min nivå kanske inte är den modärnaste...:hihi
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Provade andra alpainstar helställ i 52 och dom satt mer löst men då sa dom på lelles att det som jag nu köpte satt bättre och att det skall vara tight.
Ett ställ skall mycket riktigt sitta tillräckligt tight för att skydd inte ska slås/vridas ur position, om man går omkull. Det är dock en jävla skillnad på hur rymligt ett ställ är, jämfört med hur långt/kort det är... Jag tror ditt ställ är för kort, du har för långa överarmar och lårben för den storleken.

Kolla på Dainese short/tall storlekstabeller... Lelles borde kunna fixa ett Laguna Seca 4/5 i storlek 104 åt dig.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
En gång var jag på Lelles och köpte dainese skinbrallor. Provade ut själv på outleten. Satt så där riktigt bra i butiken, inget löst, allt tajt, men ändå magkänsla av att det här är bra.
Väl ute var jag så tokglad att jag drog på brallorna för att njuta av dem hela hemresan.
Aj aj aj vad det gjorde ont, och stramade åt i knäna, och fick nästan lite panik i början när jag körde, "kan ju för fan inte böja knäna tillräckligt, hjälp!!":näsblod
Efter den turen så vart det bättre nästa tur, och sen har aldrig några byxor suttit bättre. Gjorde många många tusen mil med dem, det var nästan ett kärleksförhållande!:kär

Min ringa erfarenhet, efter massa olika dainesekläder, är att storleken är bara den ena pusselbiten. Dainese råkar sitta perfekt på mig, både olika skinn- och textilkläder. Provat massor andra märken, men de är ju sydda något lite annorlunda. Samma storlek betyder inte samma passform. I ditt fall skulle det kunna vara rätt storlek men just fel passform.
Men det är ju svårt att sia om utan att se i verkligheten. Kanske sitter som det ska, kanske inte.
Tycker också som flera skriver att känna efter i soffan funkar sisådär, känna efter under provkörning är bättre metod.
Åk till butiken igen och prova ännu fler märken och se om du hittar något som känns bättre direkt. Men ändå sitter åt som det ska.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Med din längd blir det nog svårt att ens hitta en 54 som sitter bra. Jag är bara 186 och kör med en extra lång 54 (110) från ixs. Sitter klockrent men finns tyvärr bara som delbart skinställ. Jag tror dock att Dainese har extralånga storlekar för helställ. 52 är definitivt för litet oavsett märken.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Provade andra alpainstar helställ i 52 och dom satt mer löst men då sa dom på lelles att det som jag nu köpte satt bättre och att det skall vara tight.

Så länge skydden inte kan flytta sig från sin position är det inte för stort. Att det inte sitter som ett ålaskinn är inte hela världen.
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Provade andra alpainstar helställ i 52 och dom satt mer löst men då sa dom på lelles att det som jag nu köpte satt bättre och att det skall vara tight.

Tight ska det vara, men inte så att det gör ont. Jag var också på Lelles i år och fick råd och tips. När jag hittade ett Alpinestars GP Tech stl 52 om satt perfekt så tyckte säljaren att jag skulle ha en storlek mindre trots att jag var genomsvettig bara efter att ha försökt att komma i stället. Jag valde trots deras rekommendation stl 52 och har inte ångrat det en sekund. Det sitter fortfarande tight efter X antal bandagar. En mindre storlek hade varit smärtsamt.
Lita aldrig på säljare :crash
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Ska inte kapa TS tråd men frågar ändå istället för ny tråd om samma sak.

Köpte själv nyligen 2 delat Held, har kört allväder förut.

Byxor sitter bra, skydd där dom ska va, benlängd bra tycker jag.
Jackans skydd sitter där dom ska, ärmlängd ok tycker jag men det enda som ännu känns lite ovant är den "kramande" känslan man har av jackan. Får andas in/dra in magen lite för att dra igen dragkedja men väl stängd kan jag dock andas obesvärat.Men känslan är ovan dock.

Har ni andra samma känsla, lite indrag av magen för att stänga dragkedja?
Känns stället som det kramas om överkroppen lite?

Svårt att beskriva känslan men kanske ni fattar ändå.

Har kört kanske 15-20 mil med stället och kan inte säga att jag har fått ont någonstans.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Samma känsla jag hade när jag bytte till skinn, det var rejält mycket tajtare. Nu känns allväderstället som en pyjamas :)

/R
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ska inte kapa TS tråd men frågar ändå istället för ny tråd om samma sak.

Köpte själv nyligen 2 delat Held, har kört allväder förut.

Byxor sitter bra, skydd där dom ska va, benlängd bra tycker jag.
Jackans skydd sitter där dom ska, ärmlängd ok tycker jag men det enda som ännu känns lite ovant är den "kramande" känslan man har av jackan. Får andas in/dra in magen lite för att dra igen dragkedja men väl stängd kan jag dock andas obesvärat.Men känslan är ovan dock.

Har ni andra samma känsla, lite indrag av magen för att stänga dragkedja?
Känns stället som det kramas om överkroppen lite?

Svårt att beskriva känslan men kanske ni fattar ändå.

Har kört kanske 15-20 mil med stället och kan inte säga att jag har fått ont någonstans.

Min jacka kramas, särskilt med rygg och bröstskydd innanför.
Det blir lite som gamla tiders maggördel, man får snygg hållning.
Ett rejält magindrag och snabbt igen med dragkedjan :)
Men det har aldrig känns hindrande när jag kör.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Utöver alla lysande svar ovan kan jag tillägga att jag tidigare haft Dainese-ställ, storlek 50. Efter en krasch (som tog relativt illa på vänster axel) fick jag ut samma ställ på försäkringen. Jag är cirka 186 cm, 82-83 kg.

Utan att ha växt på varken höjd/bredd (nåja) så var det helt omöjligt för mig att nyttja stället efter kraschen, efter fem minuter fick jag sådan smärta i axeln att hela armen domnade av. Rejäla stickningar (som med nålar) etc. Jag landade till slut i ett ställ från Alpinestars i storlek 52. Stället nyttjades hela sommaren, tio bandagar, utan att tas av alls mellan passen, jag ville se hur axeln reagerade. Kan meddela att det funkade alldeles utmärkt, inga känningar alls.

Slutsats: hoppa upp en storlek i Alpinestars alternativt testa annat märke i storlek 52 och uppåt.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Utöver alla lysande svar ovan kan jag tillägga att jag tidigare haft Dainese-ställ, storlek 50. Efter en krasch (som tog relativt illa på vänster axel) fick jag ut samma ställ på försäkringen. Jag är cirka 186 cm, 82-83 kg.

Utan att ha växt på varken höjd/bredd (nåja) så var det helt omöjligt för mig att nyttja stället efter kraschen, efter fem minuter fick jag sådan smärta i axeln att hela armen domnade av. Rejäla stickningar (som med nålar) etc. Jag landade till slut i ett ställ från Alpinestars i storlek 52. Stället nyttjades hela sommaren, tio bandagar, utan att tas av alls mellan passen, jag ville se hur axeln reagerade. Kan meddela att det funkade alldeles utmärkt, inga känningar alls.

Slutsats: hoppa upp en storlek i Alpinestars alternativt testa annat märke i storlek 52 och uppåt.

Det här är fan spännande. Jag är 185(,2)cm lång och landar väl runt 100 pannor visserligen men jag behöver en 56 i jacka i de flesta märken, slutade i en Lindstrand. Grejen är att det inte är över magen problemet sitter utan över axlarna och jag är inte direkt bitig. Jag skulle tro att jag skulle dra 56 även om jag kom ner i 85 pannor just frö att det är axlarna som är gränssättande.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top