Bilen får stå ute i vinter.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Täcker man över med en pressening eller liknande så kommer den ju ligga och skava mot lacken varje gång det blåser.
Ett tak är ju däremot inte fel men då ska det ju vara designat mer som en carport.

Det enda problem jag märkt med bilar som står är att bromsarna börjar kärva fast.

Batteriet är ju dock en bra ide att ta lös och ställa in på underhållsladdning. Det är jag ju dock för dum för att göra själv så mina batterier brukar inte leva så många år.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Om man orkar så kan man bromsa av bromsarna ordentligt och sen spraya skivor och bromsok med zinkspray när de svalnat. Det hjälper en del mot rosten.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Att smörja gummilister med silikon samt gångjärn med olja/wd40 är också bra.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har tagit ett gammalt nätaggregat från en dator, och tömt det på innehållet.
Det var själva plåtlådan jag tyckte hade ett bra format.
Har satt in ett 20W element och en lågvarvig fläkt i det.
Funkar väldigt bra till både husvagn, husbil och bil som vinterställs.
Lite värme och luft som roterar håller fukt, mögel och korrosion borta.
Har även använt samma koncept I två år under mina motorcyklar nu.
Dom står i ett kallförråd med kapell över sig, men med fläktelementet under, och det funkar finfint.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tack för alla tips!


Jag har tagit ett gammalt nätaggregat från en dator, och tömt det på innehållet.
Det var själva plåtlådan jag tyckte hade ett bra format.
Har satt in ett 20W element och en lågvarvig fläkt i det.
Funkar väldigt bra till både husvagn, husbil och bil som vinterställs.
Lite värme och luft som roterar håller fukt, mögel och korrosion borta.
Har även använt samma koncept I två år under mina motorcyklar nu.
Dom står i ett kallförråd med kapell över sig, men med fläktelementet under, och det funkar finfint.

Tror en liten kupéfläkt kan vara nåt? Den kan ju gå på lägsta värmen och bara cirkulera luften..?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tack för alla tips!




Tror en liten kupéfläkt kan vara nåt? Den kan ju gå på lägsta värmen och bara cirkulera luften..?

Hej.
Jag tror att lägsta värmesteget på en kupefläkt är ganska mycket mer än 20W, det är säkert typ 500W.
Så, det funkar ju absolut, men det går mycket energi.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej.
Jag tror att lägsta värmesteget på en kupefläkt är ganska mycket mer än 20W, det är säkert typ 500W.
Så, det funkar ju absolut, men det går mycket energi.

Ja det låter förstås lite väl häftigt. Får försöka tänka ut något liknande din lösning. :)
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Häll i några droppar olja i cylindrarna å dra runt motorn några sekunder på startmotorn. Kör först bort all bensin/ diesel. Tanka ny färsk bensin/diesel fullt. Lufta ur alla däck å pumpa ny luft i däcken.
Ställ gärna bilen på pallbockar.
Lycka till :)
He he ho ho
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Häll i några droppar olja i cylindrarna å dra runt motorn några sekunder på startmotorn. Kör först bort all bensin/ diesel. Tanka ny färsk bensin/diesel fullt. Lufta ur alla däck å pumpa ny luft i däcken.
Ställ gärna bilen på pallbockar.
Lycka till :)
He he ho ho


Olja i cylindrarna låter förstås fint, men det är jag för lat för. Och pallbockar undviker jag genom att byta de slitna sommardäcken den står på i vår när det är som dyrast! :hihi
Men full tank och dutta i luft (med 12v-minikompressor) ska jag nog mäkta med. Och batteriet får underhållsladdn via stolpen hela vintern, så jag tror bilfan överlever till 2021! :)
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Jag har tagit ett gammalt nätaggregat från en dator, och tömt det på innehållet.
Det var själva plåtlådan jag tyckte hade ett bra format.
Har satt in ett 20W element och en lågvarvig fläkt i det.
Funkar väldigt bra till både husvagn, husbil och bil som vinterställs.
Lite värme och luft som roterar håller fukt, mögel och korrosion borta.
Har även använt samma koncept I två år under mina motorcyklar nu.
Dom står i ett kallförråd med kapell över sig, men med fläktelementet under, och det funkar finfint.

Jag är riktigt lat och har haft en sladdlampa med 25W lampa hängande nära golvet i det isolerade kallförrådet. Tycker mig märka en tydlig förbättring. Borde funka även i en bil.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag är riktigt lat och har haft en sladdlampa med 25W lampa hängande nära golvet i det isolerade kallförrådet. Tycker mig märka en tydlig förbättring. Borde funka även i en bil.

Det gör säkerligen skillnad.
Värmen gör att kringliggande luft cirkulerar, och kondensen hålls på "rätt sida".
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Olja i cylindrarna låter förstås fint, men det är jag för lat för. Och pallbockar undviker jag genom att byta de slitna sommardäcken den står på i vår när det är som dyrast! :hihi
Men full tank och dutta i luft (med 12v-minikompressor) ska jag nog mäkta med. Och batteriet får underhållsladdn via stolpen hela vintern, så jag tror bilfan överlever till 2021! :)

Säkerligen.
I Försvarsmakten slutade vi att konservera motorer, med undantag för mindre tvåtaktsmaskiner.
Förut konserverade vi och pallade upp även bilar och lastbilar, och då gjordes tillsyn vart 12:e år.
Men sedan kom nya direktiv, eftersom det var för tidsödande.
Och då ställde man bara in bilarna, plockade bort batteriet, och så fick dom vara i 4 år.
Så var 4:e år provkörde vi fordonen.
Förvånansvärt lite problem måste jag säga.
Visst for en del inredningar lite illa, men nu var det ju mest galon och plast i dom.
Men alltsom oftast startade dom, och efter pumpning av däck så var det bara ut och ta en sväng.
Förråden var ju klassiska kallförråd, så känsliga fordon med kommunikationsutrustning, fick ett kapell över sig, med så kallad "torrluftsbehandling".
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top