Bilen får stå ute i vinter.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tänkte snåla lite och ställa av bilen i vinter. Jag tycker det kostar för mycket att ha den påställd jämfört med det lilla jag kör. Så hur jag ska få den att överleva vintern?
Ska man täcka över den, lämna den för polering, eller ta ur batteriet? Till saken hör att jag har konstant ström till stolpen och kabeln istoppad. Men vad mer?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ett lager vax möjligen och bortkopplat batteri, så kör jag på mina jänkare från -94 - inte värda mer än affektionsvärdet - som faktiskt är lägre än marknadsvärdet.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Pumpa däcken hårt, stå på asfalt/betong i värsta fall grus men inte gräs eller annat konstant fuktigt och p-broms ej åtdragen.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Blir det inte mögel i bilen om man låter den stå ute oanvänd hela vintern?
Det skadar inte att ställa i en Torrboll. Även om det kanske inte nödvändigtvis bildas mögel så kan risken för korrosion på elektronik och liknande öka om bilen står länge jämfört med om den används regelbundet.

Gällande övertäckning så är det inte nödvändigtvis det bästa i alla lägen. Om fel förhållanden råder så kan det orsaka mer skada än nytta.

Så länge man inte har någon bil som kräver konstantström så kan det vara bra att lyfta av en batteripol (eller plocka ur batteriet) och sedan underhållsladda batteriet någon gång i månaden.

Om det kommer mycket (ett flertal dm) snö så kan det vara bra att borsta bort den.

Nu nämner trådstartaren bara att det är en bil. Inte vilken typ av bil. Det kan vara lite olika saker att tänka på om det handlar om en elbil, bensindriven bil, en VW bubbla från -68, en Renault från -94 eller en Toyota från -17. Och om den har en motorvärmare eller inte.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Vad gör man åt bromsskivor som rostar? Hur länge kan de stå stilla utan att bli permanent skadade?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad gör man åt bromsskivor som rostar? Hur länge kan de stå stilla utan att bli permanent skadade?

Det låter kanske otroligt men ena Firebirden (en -94) dvs V8'an kör fortfarande med original bromsskivor. Drygt 25,000 mil (inte km). Aldrig vinterkörd, bara ställd utomhus vintertid. Klarlacksläppen börjar dock se för jäkliga ut.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det låter kanske otroligt men ena Firebirden (en -94) dvs V8'an kör fortfarande med original bromsskivor. Drygt 25,000 mil (inte km). Aldrig vinterkörd, bara ställd utomhus vintertid. Klarlacksläppen börjar dock se för jäkliga ut.

Ok V70n jag har får ytrost på skivorna redan efter ett par dagars stillastående ute i regn. Det försvinner efter första bromsningen typ men jag undrar hur det skulle gå om jag lät den stå stilla ute en hel (skånsk) vinter
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det enda som är viktigt enligt mej som har ett par bilar alltid stående. Har bilen ett program minne som många bilar nyare än 90 tal har så tappar bilen minnet.

På opel innebär det att bilen vet inte att den har elhissar, centrallås, stereo, taklucka osv osv.

När man då sätter tillbaka batteriet efter ett par dygn så gäller det att ha program kods kortet kvar.

Den koden knappar man in via bilstereo och det låser upp ecun så att det går att köra alla funktioner så bilens ecu upptäcker dessa funktioner igen.

Har man inte program kods kortet kvar vilket är mycket vanligt på beg bilar då det klart och tydligt står att kortet är en värdehandling och skall inte förvaras i bilen.

Då blir det ett besök på verkstad och dom får programmera bilen och ägaren blir ett gäng tusenlappar fattigare.

Men hur Volvo löst detta vet jag inte.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tack för era kommentarer, mycket värdefullt! :tummenupp

Bilen är en Cheva Uplander, en pisstråkig familjevan med 4-liters V6 bensin. Stor motor som drar tung bil = förbrukning from helvetet! De första femtusen har iaf varit ganska bekymmersfria - utom när man kör den då. :huvet

Men okej, det jag tror jag klarar av:
* Lite lackvård såhär på höstkanten.
* Tanka fullt för att undvika kondens.
* Stoppa i laddkabeln, el lossa en pol.

Borde jag inte täcka över den, isf med vad?


Just det:
* Pumpa däcken
* Torrboll
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vind får eventuellt kapell att fladdra och nöta på lacken. Vaxa bilen (du behöver inte ens polera den) så skyddar det mot UV och luftföroreningar.

Jo det har du såklart rätt i. :tummenupp
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Borde jag inte täcka över den, isf med vad?

En bekant dam täckte sin fina Peugeot 205 cab med en vanlig grön presenning som 'skydd' en vinter.

När våren kom drogs täckningen av.
Och visst, pressen hade väl kanske skyddat lacken eller något annat odefinerat.
Inredningen däremot.
Alla invändiga ytor var täckta av ett frodigt grönt ludd.

Det blev ett grannlaga jobb att skrubba, spraya och spola och greja.
Sedan blev det skroten.

Mögel vergehts nicht!
:mattias
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Om du inte vill riskera problem så lossa ingen batteripol och ladda var 6:e vecka, oftare om du har dåligt batteri.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Min T3 Transporter rasade motorn på 2003, i vinter konverterade jag den till diesel och besiktade den nu i sommar.
På besiktningen stod till slut alla som jobbade där och var imponerad över vilket skick den är i.
en av dom på besiktningen förbjöd mig att köra vintertid så att den inte skulle förstöras :)
11 år har den stått på en grusplan och sedan 6 år mellan en björk och en gran i skogen, totalt 17 år.
Fick blåsa av den med högtryckstvätt för att få bort mossan och sedan körde jag med maskinpolering, i övrigt var den helt i skick som när den ställdes undan.

Täck inte över din bil om du ska ställa av den ute! bilar är designade för att tåla väder och vind.
Övertäckningen lagrar fukt, hindrar luftomsättningen och din bil förstörs. dammsug den innan avställning, varenda smula från sommarens glasstrutar kommer mögla.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Min T3 Transporter rasade motorn på 2003, i vinter konverterade jag den till diesel och besiktade den nu i sommar.
På besiktningen stod till slut alla som jobbade där och var imponerad över vilket skick den är i.
en av dom på besiktningen förbjöd mig att köra vintertid så att den inte skulle förstöras :)
11 år har den stått på en grusplan och sedan 6 år mellan en björk och en gran i skogen, totalt 17 år.
Fick blåsa av den med högtryckstvätt för att få bort mossan och sedan körde jag med maskinpolering, i övrigt var den helt i skick som när den ställdes undan.

Täck inte över din bil om du ska ställa av den ute! bilar är designade för att tåla väder och vind.
Övertäckningen lagrar fukt, hindrar luftomsättningen och din bil förstörs. dammsug den innan avställning, varenda smula från sommarens glasstrutar kommer mögla.

Lovar, jag ska dammsuga och inte täcka över. :)

Men det där seg-kladdiga från träden, fick du bort det helt med maskinpolering? Min biljävel står också under träd och nu när jag lämnade den på tvätt, så sa killen att han skulle behöva tre dar för att polera bilen. Kan det verkligen stämma, det är ju ingen showglans jag är ute efter? :va
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Täck inte över din bil om du ska ställa av den ute! bilar är designade för att tåla väder och vind.
Övertäckningen lagrar fukt, hindrar luftomsättningen och din bil förstörs. dammsug den innan avställning, varenda smula från sommarens glasstrutar kommer mögla.
I Sverige är UV-strålningen ganska så mild jämfört med t.ex. sydeuropa. Särskilt under vintern. Dessutom slipper bilen utsättas för salt, stenskott från grus och borstarna på maskintvätten.

Men det där seg-kladdiga från träden, fick du bort det helt med maskinpolering? Min biljävel står också under träd och nu när jag lämnade den på tvätt, så sa killen att han skulle behöva tre dar för att polera bilen. Kan det verkligen stämma, det är ju ingen showglans jag är ute efter? :va
Gällande segkladdd så kan det bero på vilka träd det handlar om. Min bror hade ett tag haft en bil stående under ett par tallar som det hade droppat kåda från. Det orsakade en del svordommar.

Sedan så tror jag inte att vintern är värsta årstiden för att få trädkladd på lacken. Framåt vårkanten kan det nog bli värre.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Lovar, jag ska dammsuga och inte täcka över. :)

Men det där seg-kladdiga från träden, fick du bort det helt med maskinpolering? Min biljävel står också under träd och nu när jag lämnade den på tvätt, så sa killen att han skulle behöva tre dar för att polera bilen. Kan det verkligen stämma, det är ju ingen showglans jag är ute efter? :va

Ja jag blåste av den med avfettning samt högtrycktvättens rotormunstycke och sedan körde jag maskinpolering. så här såg hela bilen ut.
20200701_132752.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top