Genväg till kedjerengöring?

daxx0r

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2020
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha XSR700 -17
Jag brukar sitta i garaget med kedjerengöring, vatten och borste, och idag tänkte jag göra det direkt efter jag varit på OK och tvättat hojen i tvätthallen.
Men så tänkte jag göra lite förrengöring. Så jag tog tvättborsten och då blev det ju sprillans rent direkt.

Vad tror ni, är det ett godtyckligt sätt att rengöra på? Nu vet ju inte jag hur bilschampo påverkar packningarna, men man rensar ju med vatten direkt efter, så det kan väl inte vara allt för farligt? Eller har jag missat något?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Revidering 2020-10-09: Jag rengör och smörjer kedjan med motorolja.
Rengör för överflödig motorolja droppar av och tar med sig smutsen ! Se inlägg # 26

(Tidigare: 2020-09-26 Jag gör aldrig ren kedjan på mina hojar.) Men jag kör ju bara landsväg.
Utan nöjer mig med att lyfta upp bakhjulet med bakre depåstöd i garaget och smörjer med motorolja från en oljekanna.
Varför ?
För Suzuki rekommenderar motorolja.
Hur det går ?
När jag sålde Sprint RS så hade kedjan gått ca 2000 mil och var sträckt 0,4 % av tillåtna 1,1 % i Haynes manual till Sprint RS.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tvätta kedjan med vatten och schampo låter som ett bra sätt att få vatteninträngning i rullarna och bygga rost? Hade jag inte gjort iaf. Jag gör oftast som Comeback, dvs tvättar inte utan lägger på ny smörja (dock ej motorolja). När jag undantagsvis gör rent kedjan använder jag olja en trasa eller 5-56 sprayat i en borste för att lösa upp smutsen.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag kör mest bara.
Tvättar hojen då och då, smörjer kedjan om det ser ut att börja rosta, eller om den verkar gå kärvt.
Byter när dreven ser risiga ut, ca 2000 mil.
För mig känns det som en bra väg att gå, då behöver jag inte lägga någon tid på det.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
-Tvätta kedjan.. ? :va Så länge du smörjer den någorlunda regelbundet så håller den ganska länge. Jag har aldrig rengjort kedjan på nåt speciellt sätt och den har aldrig varken rostat eller visat andra tecken på att må dåligt. Min nuvarande hoj har gått dryga 2600 mil och jag har inte behövt justera kedjan en enda gång. Bara smort och kört.. :)
 
Last edited:

bloom

Guest
Jag gör rent kedjan med biltemas lampolja. sedan kör jag runt området så att kedjan blir varm, smörjer endast sidan som är mot dreven och låter det sjunka in i 10 min. Sedan låter jag kedjan rulla genom en trasa ett par varv. gör detta ca 2 gånger i månaden, detta drivpaket har gått ca 600 mil

kedja.jpg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag gör rent kedjan med biltemas lampolja. sedan kör jag runt området så att kedjan blir varm, smörjer endast sidan som är mot dreven och låter det sjunka in i 10 min. Sedan låter jag kedjan rulla genom en trasa ett par varv. gör detta ca 2 gånger i månaden, detta drivpaket har gått ca 600 mil

View attachment 456410

Ungefär så brukar min kedja se ut också. Inte för att det är nödvändigt, utan för att det känns bra. :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
12 minuters rengöring av kedja, det är 20 km krokväg förlorad körning - som aldrig fås igen. Dödsrunan: Han var väldigt mån om kedjan. :D
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Med all vård av kedja och produkter folk köper för att vårda kedjan är jag ganska säker på att man köpt 2 nya kedjor när det är dags att byta..
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
12 minuters rengöring av kedja, det är 20 km krokväg förlorad körning - som aldrig fås igen. Dödsrunan: Han var väldigt mån om kedjan. :D

:) Samtidigt som jag kör mer och längre än genomsnittet, året runt, trots min omfattande kedjevård. :D
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Snygg sadel! :tummenupp
Kopp te, Abba och torktrasa annars gör vi inte mycket lika. :)

Jag tar inte en sväng för att värma kedjan utan jag kollar kedjan vid stopp och när resan är slut. Smörjer när den börjar bli torr och så lite som möjligt. Så nästa dag eller efter en längre rast är det torrt och inget överflöd riskerar att slungas av.

Regnar det smörjer jag rullarna vid varje stopp men får inte panik när det är blanka rullar vid nästa stopp.

En kamrat kör med Scottoiler så det ligger alltid en tidning under vid besök! :D

Tvätta kedjan? Nej, därför håller mina kedjor bara 6 - 7 000 mil... :(
Jag byter på vintern så det skulle kunna köras fler mil innan kedjan är slut men jag vill inte hålla på med det på sommaren.

Smutsig bakfälg då? Ja, men framfälgen blir också smutsig precis som resten av hojen så en tvätt behövs ändå om man tillryggalägger flertals mil. :tungan
 

irak61

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
Triumph 800 xcx 2016
Undrar om han är någon slags pilot eftersom han har Flygdräkt på sig när han jobbar med kedjan ????
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kedjerengöring och smörjning ingår i min terapi.
Jag putsar o tvättar inte överdrivet ofta men ibland mediterar jag några timmar i garaget utan att ha något särskilt att göra och få åker kedjan med i svepet.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Min teori är den att eftersom jag smörjer RIKLIGT med kedjeolja så slungas eventuell smuts från kedjan av tillsammans med den överflödiga oljan och hamnar på hjulet,, tadaa,, så slipper man tvätta kedjan. Då räcker det att man tvättar hjulet ju :tungan Förövrigt använder jag alltid Biltemas kedjeolja och den funkar utmärkt :tummenupp
 

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stjärnhov
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Smörjer ibland när jag kommer ihåg, vax, kedjeolja whatever. Bytte drivpaket vid ca 4000 mil, snart dags igen nu när hojen gått 7800 mil.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top