Elstart på sm 510 08

Nanting

Medlem
Gick med
20 Mar 2020
Ort
Enköping
Hoj
Yzf r6
Jag har köpt en husqvarna sm 510 08 utan startmotor och har beställt en som kom idag. Jag har aldrig haft en cross eller motard med el start men ska det vara olja i startmotorn för att nu nät jag försöker starta den så går den bara runt och blir väldigt varm. Så undrar om det ska vara olja i den
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Säljaren sa inget om varför startmotorn saknades? Låter spontant som att något är fel på startmotorkopplingen om startmotorn bara går utan att motorn startar (om jag förstår dig rätt?).
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Är startmotorn komplett? finns bendixdrevet med? och isåfall fungerar det?
Beskriv gärna lite mer ingående vad som händer, drar den runt MC-mtorn?
 

Nanting

Medlem
Gick med
20 Mar 2020
Ort
Enköping
Hoj
Yzf r6
Ja exakt den snurrar och bubblar lite bara men känner att tryck som kommer från avgasröret.
 

Nanting

Medlem
Gick med
20 Mar 2020
Ort
Enköping
Hoj
Yzf r6
Däremot har den ganska hög komp när vi skulle starta den så var vi tvunga att rullstarta den från en väligt brannt kulle och det gjorde vi ett par gånger innan vi fick igång den. Men han sa att den kan behöva en liten ventiljustering.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Utan att vara expert på enstånkor, men kan inte dekompen vara ett problem? Tänker spontant på det då det talas om en "ventiljustering".

Jag har egentligen ingen koll på detta men hur bra snurr får man på startmotorn utan fungerande dekomp?
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Härlig hoj, men dom e känsliga på dåliga luftfilter. Insugsventilerna går sönder så fort du får in smuts. Ha rhaft flera Hva från den generatinen från 250 till 510 och dom går fint men är känslga.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Börja med att uttrycka dig sakligt så kommer du få råd.

- Du har köpt en cykel utan startmotor eller med en trasig startmotor?
- Du har köpt en ny startmotor med alla delar som passar?
- Går hela motorn runt eller är det bara startmotorn?
- Går cykeln i övrigt?

En 510 kräver teknik och kunskap för att rulla igång. Jag har haft större framgång att rulla igång en 4-cyl 750 är en stånka...

Om vi förutsätter att startmotorn passar och fungerar.

- Får du ginsta?
- Får du fram bensin (är stiftet blött)?
- Provat med startgas?

Min cyniska radar säger att du köpt en hoj som i princip är byggd för race utan att veta skicket eller hur man skruvar. I den bästa av världar så är det småjusteringar men jag hade i alla fall rivit så jag kunde kolla topp, kolv, koppling etc. Ett bra vinterprojekt.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om inte autodekompen funkar orkar inte startmotorn dra runt i rätt fart för att den ska starta. Bra batteri är också ett måste. Prova med extra startkablar från bilbatteri. Jag har dålig koll på hur bra hög cca batteriet måste ha (hur hög amp batteriet orkar med i startögonblicket) .Ktm och Husaberg måste ha dyrast möjliga batteri med stenhög CCa för att starta kall.
Finns de manuell dekomp på dem?
Finns ingen kick på den?
Vi måste ha en video på hur den beter sig.
 
Last edited:

Nanting

Medlem
Gick med
20 Mar 2020
Ort
Enköping
Hoj
Yzf r6
Jag har ett lithium batteri på den som dog till slut så testade öven med start kablar med en bil och fick ändå inte igång den. Så jag tröttnade och har ändå tänkt att renovera om hela hojen så just nu så har jag plockat isär hela så vissa delar ska blästras och pulverlackeras och sen ska jag gå igenom motorn så klart och försöka hitta felet. Annars när den man rullstarta den så gick den hur fint som helst.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har ett lithium batteri på den som dog till slut så testade öven med start kablar med en bil och fick ändå inte igång den. Så jag tröttnade och har ändå tänkt att renovera om hela hojen så just nu så har jag plockat isär hela så vissa delar ska blästras och pulverlackeras och sen ska jag gå igenom motorn så klart och försöka hitta felet. Annars när den man rullstarta den så gick den hur fint som helst.

Tips. Fixa motorn först, innan du lägger en massa dollars på resten. Risken annars är att du står med ett lik du lagt en massa renoveringspengar på till ingen nytta.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tips. Fixa motorn först, innan du lägger en massa dollars på resten. Risken annars är att du står med ett lik du lagt en massa renoveringspengar på till ingen nytta.

Exakt, pulvermålad ram och miniblinkers räcker inte långt på blocket med ”något krångel med motorn”
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Standardfelet på den typen av hojar är skuren kamaxel. Så jag kan bara instämma i kören, tipset är att inte lägga en endaste krona på en 4t cross eller enduro innan man vet skicket på topp och kamaxel.

Googlade lite och det verkar som att Husqvarnan har kullager eller möligen rullager så den bör inte bli totalskrot lika lätt som de glidlagrade modellerna.
 
Last edited:

Nanting

Medlem
Gick med
20 Mar 2020
Ort
Enköping
Hoj
Yzf r6
Nejdå jag har bara plockat isär den just nu jag har inga planer att lägga pengar på utseendet forsen motorn funkar som den ska. Jag ska till mitt garage idag lite senare och börja ta isär motorn och leta lite där inne efter fel och saker som behöver byttas.
 

Nanting

Medlem
Gick med
20 Mar 2020
Ort
Enköping
Hoj
Yzf r6
Inte riktigt men tänkte börja med toppen och sen öppna sidorna på motorn vet inte riktigt vad dom kallas men ska försöka gå igenom det mesta i motorn. Men har du något tips om vart problem kan vara?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top