Högtemperatur silikon på avgaspackningar

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som vet mellan tummen och pekfingret hur varmt det blir vid avgaspackningarna på en luftkyld motor.

Håller på med kompressor Hondan och vill försäkra mig att det är tätt mellan toppen och krökarna så att bredbandslambdan viar rätt, ska byta till nya avgaspackningar men funkar det att smeta högtemp silikon https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/tatningsmedel/packningssilikon-hogtemperatur-2000041863 eller blir det för varmt för det.

Misstänker starkt att det blir varmare än 300 grader vid avgaspackningarna men som sagt jag vet inte, nån som vet?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag vet inte hur varmt det blir men den senaste motorcyklen jag köpte hade förre ägaren lagt silikon runt avgaspackningarna. Det såg inte uppbränt ut men är borta nu med nya packningar...
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Nån som vet mellan tummen och pekfingret hur varmt det blir vid avgaspackningarna på en luftkyld motor.

Håller på med kompressor Hondan och vill försäkra mig att det är tätt mellan toppen och krökarna så att bredbandslambdan viar rätt, ska byta till nya avgaspackningar men funkar det att smeta högtemp silikon https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/tatningsmedel/packningssilikon-hogtemperatur-2000041863 eller blir det för varmt för det.

Misstänker starkt att det blir varmare än 300 grader vid avgaspackningarna men som sagt jag vet inte, nån som vet?
Hittade inget alternativ, men en (kanske) intressant tråd!

https://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=1213928

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Går med vilken silikon som helst. Dom brinner lika bra. Men tätt blir det ändå. I alla fall på dom tre hojar jag gjort det på sista halvåret.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Det verkar alltså som att silikon inte är så bra att bränna för lambdasonden om jag fattar länken rätt?
Tja, det var ju vad någon sa, men det är inget jag har någon erfarenhet av... Tyckte det kunde vara värt att nämna i alla fall!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Du behöver inte sätta i lambdasonden direkt. Tar bara några minuters körning innan silikonet omvandlats till nåt ogenomträngligt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du behöver inte sätta i lambdasonden direkt. Tar bara några minuters körning innan silikonet omvandlats till nåt ogenomträngligt.

Okej så den erfarenhet är att silikonet eldas men ändå blir till en tätande massa, är väl bara att bränna in det någea minuter lär ju fort bli hett vid anslutningen mellan krökarna och toppen.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Uppdatering om en jag byggde i våras. Plockade ur en Suzuki RG250 motor i dag, 2-takt vattenkyld. På den hade inte silikonet som ska klara 329 grader inte brunnit utan var elastiskt. Tätt var det i alla fall.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var ju tur att jag inte kletade dit nån skit alls då jag bytte avgaspackningarna, blev ju att riva skiten några minuter senare pga blåst topplockspackning. Går att läsa mer om det missödet i kompressormatningstråden.

Tror jag läst att monteringspastan vill bli hård och spricka men detta kanske bara är nån myt?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
På en luftkyld hoj jag har, blir det strax över 200 grader invid avgasröret efter varmkörning. Förmodligen lite mer vid packningen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
På cross och endurohojar Husaberg och ktm är de vanlig silikon i skarven mellan topp och krök från fabrik. Och när man plockade isär dem va silikonet elastiskt och ej bränd. Vid återmontering kladdade man dit den silikon som va på hyllan och de funkade alltid. Mekonomen har högtemp silikon med koppar i den ska tåla lite mer.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vilken del av avgassystemet är det du försöker täta...? Avgasfläns mot topp tätas väl rimligtvis med någon form av metallpackning som inte läcker i första taget...? Eller är det en skarv i själva röret du försöker täta...?

Min erfarenhet är att luftkyld fyrtaktare blir betydligt hetare än både vätskekyld fyrtaktare och tvåtaktare.

På skotrarna fungerar tätning av pipskarvar alltid bäst med original grafitpackningar eller med pipor som har tätningsringar typ kolvringar. Om detta inte finns - Permatex orange RTV silikon eller Arctic Cat högtemperatursilikon, om du vill ha svart istället för orange.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är mellan topp och krök som jag funderade på att smeta på nåt bara för att vara hundra säker på att det blir tätt före lambdamätaren. Sitter kopparpackningar men det var mest för att vara 100% säker att det blir tätt då det ska laboreras med bestyckningen på kompressor Hondan.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top