Mc-lyft

An.moto

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2020
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XSR 700
Funkar biltemas för vinterförvaring tro? HD på 250kg som ska stå i 6 månader utan att det sjunker eller så :D
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag hade tänkt köpa ett "abba superbike stand" till min Ducati Scrambler 1100, men det finns inte. Finns det någon liknande lösning någon annanstans?
Biltemas depåstöd känns lite väl spännande.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag hade tänkt köpa ett "abba superbike stand" till min Ducati Scrambler 1100, men det finns inte. Finns det någon liknande lösning någon annanstans?
Biltemas depåstöd känns lite väl spännande.
De har funkat fint de år jag använt de. De står på de hela tiden.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
De har funkat fint de år jag använt de. De står på de hela tiden.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

På gamla cykeln kunde jag använda hakarna, men jag har inget att gänga rullar i. Plattorna känns inte lika bra.
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Jag har köpt en liknande lyft. I stort sett identisk ( Biltema ).

Har använt den till min 125:a och min 350. Går fint att rulla upp och hålla med ena handen i styret och klämma fast framhjulet. Gick även att sätta 350 på centralstödet.
Men hur gör man med en tung och bred hoj? Törs knappt testa med min 1300:a....326kg håller man gärna inte i styret från ena sidan. :gnissla Om jag skulle köra upp så har jag ju ingenstans att sätta ner fötterna. För bred. Går inte att använda sidostöd heller. Samma gäller nog för de andra Kaworna också?

Eller är jag bara feg!? :va

Jag har en Grazia-lyft från 70-talet som är av samma princip som din lyft och med den lyfter jag touringlok som Pan European och BMWs RT modeller utan problem.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hade tänkt köpa ett "abba superbike stand" till min Ducati Scrambler 1100, men det finns inte. Finns det någon liknande lösning någon annanstans?
Biltemas depåstöd känns lite väl spännande.

Ett skäl
till att det inte finns "abba superbike stand" till Ducati scrambler 1100 är placeringen av främre fotpinnarna på scramblern.
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/ducati/scrambler-1100/2018/

När man fäster superbike stand på hojen med adaptrar som går in i hål i svingaxeln så ligger tvärbalken på golvet långt framför svingen och benen (ca 50cm långa) mellan tvärbalken och svingaxeln pekar framåt.
När man sedan lyfter hojen så rör sig benen bakåt och upplyft är tvärbalken på golvet ca 10 cm bakom svingaxeln.
Benen på ett "abba superbike stand" kommer nog i konflikt med främre fotpinnarna på Ducati scrambler 1100.
Det mest kritiska är vänstra sidan.
Orsakat av att på högra sidan sitter det flyttbara benet på "abba superbike stand" längre från hojen.

Ett annat skäl är
att det saknas ett bra hål i svingaxeln att stoppa in abba adaptrarna i.
Adaptrarna är av stål och de övre muttrarna till Fotpinnsfästet på duccen saknar hål för "abba adaptrar" och hålet i Fotpinnsfästet av aluminium kommer att väl att repas av ståladaptrar ?

Kanske skulle du kunna använda ett "abbastand" med egna adaptrar, speciellt om du först skruvar av fotpinnarna. #

Hur bred är hojen över fotpinnarna ?
Hur bred är hojen över hålen i fotpinnsfästet vid svingaxeln ?

Jag går ner och mekkar lite nu så jag passar på och mäter på abbastandet jag har till Busan.

# Alternativt svetsar ihop ett eget "stand" anpassat för din ducce scrambler.

Ta också kolla på sidolyftar.
Exempel
https://www.1jac.com/
https://www.motea.com/de/montagesta...?product_list_dir=asc&product_list_order=name
https://motorradteile-bursig.de/index.php/bursig-staender

Vad det gäller Biltemas bakre depåstöd så hade jag det till Sprint RS (Tjänstevikt 220kg)
och lyfte med gummiplattorna under svingen. Funkade utmärkt !
Stödet är ju lite rangligt :D så när man lyfter viker sig benen innåt mot svingen och klämmer till mot svingen från utsidan. Bra va ! :)
Enda kruxet är att plattorna med gummi ovansida gärna vänder fel sida upp men jag löste det med lite fastlimmade "tunga" bitar av plattjärn på undersidan av plattorna med gummi på ovansidan.
 
Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Jag har köpt en liknande lyft. I stort sett identisk ( Biltema ).

Men hur gör man med en tung och bred hoj? Törs knappt testa med min 1300:a....326kg håller man gärna inte i styret från ena sidan. :gnissla Om jag skulle köra upp så har jag ju ingenstans att sätta ner fötterna. För bred. Går inte att använda sidostöd heller. Samma gäller nog för de andra Kaworna också?

Eller är jag bara feg!? :va

Om du skaffar ett bättre "framhjulsstöd" typ som Peterpain har på denna bild så är det bara att köra in med framdäcket så står den själv.

Framhjulsstöd.jpg

Hoppas det var OK för Peterpain att jag lånade bilden....
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Constands verkar ha fjorton miljoner varianter som ser likadana ut. Hur vet man vad som är vad?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Constands verkar ha fjorton miljoner varianter som ser likadana ut. Hur vet man vad som är vad?

Man kontaktar Constands och frågar om dom har adaptrar(?) till Ducati Scrambler.
Har dom det (gissar jag) det är
en som passar in i stora hålet i fotpinnsfästet
en som skruvas fast i ett av hålen i ramen där ramen är fästad i motorn ovan stora hålet i fotpinnsfästet, kanske ersätter befintlig mutter.

Tänk på att det finns väldigt många olika sidolyftar.
Den som jag tycker smartaste (har ingen länk) vet inte exakt vad den heter, tror det var lift blue eller nåt sånt (och den var blå) den hade en lyftmetod där man kunde lyfta typ 5 cm, sedan ta omtag och 5 cm till osv. Kunde kanske lyfta hojen 40 cm. Sett den på bandag på Kinnekulle ring i år.

Sedan är det för mig obegripligt hur hojen sitter fast på många sidolyftar.
Men på en var det klart, plattan med adapter på sidoliften fäste i övre adaptern på hojen och sedan körde man i en ca 4mm tjock låssprint för att säkra att adaptern på sidoliften inte släppte från den övre adaptern på hojen.

Men vill du bara kunna ta av bakhjulet så hade jag provat ett Biltema bakre depåstöd med gummerade plattor. Det funkade bra med min Sprint RS. Det gäller bara att limma nåt tungt på undersidan av gummit så ovansidan av gummit hela tiden är uppåt när man ska sätta det under svingen. Antagligen underlättas det hela om man börjar med att sätta en lagom tjock plankbit under sidostödet så hojen står mer rakt upp än hojen brukar stå på sidostödet.
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/depastod/depastod-2000044458

Till sist några foton om Abba Stand i användning.
Efter som det är så jobbigt montera AbbaStand när hojen står på sidostödet så lyfter jag alltid först upp hojen med bakre depåstöd. Och sänker den efteråt på bakre depåstöd.
Det blå spännbandet håller fast bakre depåstöd på bobbinerna på GSX1300R.
Ännu ett skäl är att sidostödet måste fällas upp för det ska gå att resa hojen med Abba Stand. I varje fall på både GSX1300R och Sprint RS.
Benet är 4-kantprofil 40x40mm och det är ca 470mm från Center svingadapter till undersidan av tvärgående 4-kantprofil 40x40mm.
Det högra benet är fastsvetsat på en 50x50 4-kantprofil som glider utanpå den längs golvet tvärgående 4-kantprofilen 40x40mm.
För att hindra att högra delen glider så finns en liten plastratt med M8 som är gängad i 50x50 4-kantprofil. Jag drog inte åt tillräckligt hårt och tappade Sprint RS. Så jag gjorde egna gängade hål för en M8 insex. MEN bättre sätta hål för säkringsskruv på den sidan där M8 på Ratt trycker.
På fotor, sidan åt höger,bättre för extrahål för säkringsskruv.
Det syns förhoppningsvis att benet på ett Abba Stand när man lyfter hojen kommer fastna i främre fotpinne på Ducati Scrambler. Abba Stand är gjort för hojar med fotpinnar bakom svinglagret.
Abba Stand står väldigt osäkert (tycker jag) innan jag stoppat i de två 4-kant profilerna som hör till tillbehöret "Front Lift Arm".
 

Bifogat

  • 1-BeforeAbbaSuperbikeStand.jpg
    1-BeforeAbbaSuperbikeStand.jpg
    103.6 KB · Visningar: 26
  • 2-UpAndSecuredAbbaSuperbikeStand.jpg
    2-UpAndSecuredAbbaSuperbikeStand.jpg
    109.7 KB · Visningar: 26
  • 3-FrontLiftArmHindrarAttDetTippar.jpg
    3-FrontLiftArmHindrarAttDetTippar.jpg
    116.7 KB · Visningar: 27
  • 4-BeforeAndAfterAbbaStand-I-AlwaysUseRearStand.jpg
    4-BeforeAndAfterAbbaStand-I-AlwaysUseRearStand.jpg
    137 KB · Visningar: 26
  • 5-ScrewToPreventSlip.jpg
    5-ScrewToPreventSlip.jpg
    96.9 KB · Visningar: 24
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har ett blått depåstöd från Biltema, men tycker att det rör sig för mycket i skarvarna. Jag litar inte heller på att klackarna sitter still.
Pit Bull-stödet hos Joytime ser stabilare ut, men snålvargen i mig tycker att det är mycket pengar för samma princip som Biltemas för en tiondel.

Jag får helt enkelt kontakta Constands och fråga. Min skoltyska är lite väl rostig för att förstå vad som skiljer deras modeller.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har ett blått depåstöd från Biltema, men tycker att det rör sig för mycket i skarvarna. Jag litar inte heller på att klackarna sitter still.
Pit Bull-stödet hos Joytime ser stabilare ut, men snålvargen i mig tycker att det är mycket pengar för samma princip som Biltemas för en tiondel.

Jag får helt enkelt kontakta Constands och fråga. Min skoltyska är lite väl rostig för att förstå vad som skiljer deras modeller.

Jag håller med.

Funderat på att svetsa skarven eller
för en amatör som jag lättare prova med sätta epoxi i skarven som komplement till skruv efter slipat bort färgen och gjort rent.
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/epoxilim/epoxy-superstark-2000028570

Men det jag hade till Sprint RS funkade utan problem. Med gummiplattor.
Kör du inte med passagerare kanske du kan ta bortpassagerarfotpinnarna och ersätta med skruv
som sedan stöder mot ett hemgjort "Stand" av tex 140 x 45 trä som du sätter dit som backup efter du lyft med Biltema bakre depåstöd.
Eller kanske lyft hela hojen med den här ! Och några spännband.
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...kstadskranar/verkstadskran-1000-kg-2000039788
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-och-dra/spannband/spannband-2000016503
Anm.: Allt kan gå sönder jag hade därför dublerat alla spännband.
typ 2 fram höger sida, 2 bak höger sida, 2 fram vänster sida, 2 bak vänster sida

Tänk på att lossa hjulaxelmuttern innan du lyft upp hojen, lättast så !
 
Last edited:

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Jag har ett blått depåstöd från Biltema, men tycker att det rör sig för mycket i skarvarna. Jag litar inte heller på att klackarna sitter still.
Pit Bull-stödet hos Joytime ser stabilare ut, men snålvargen i mig tycker att det är mycket pengar för samma princip som Biltemas för en tiondel.

Jag får helt enkelt kontakta Constands och fråga. Min skoltyska är lite väl rostig för att förstå vad som skiljer deras modeller.

Samma grej med mitt depåstöd men några popnitar i skarvarna löste det:)
 

Twinduc

Medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Visby
Hoj
Diverse
Jag har ett blått depåstöd från Biltema, men tycker att det rör sig för mycket i skarvarna. Jag litar inte heller på att klackarna sitter still.
Pit Bull-stödet hos Joytime ser stabilare ut, men snålvargen i mig tycker att det är mycket pengar för samma princip som Biltemas för en tiondel.

Jag får helt enkelt kontakta Constands och fråga. Min skoltyska är lite väl rostig för att förstå vad som skiljer deras modeller.
Pitbull stödet har den konstruktionen du ser på bilden pga att Scramblerns sving har en lite brantare vinkel upp mot infästningen. Med lyftplattor KAN det glida OM man har otur.

Stödet i sig är hur stadigt och stabilt som helst.

Ang Abba så har dom säkert en bra lösning på g vad gäller Scrambler 1100.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Pitbull stödet har den konstruktionen du ser på bilden pga att Scramblerns sving har en lite brantare vinkel upp mot infästningen. Med lyftplattor KAN det glida OM man har otur.

Stödet i sig är hur stadigt och stabilt som helst.

Ang Abba så har dom säkert en bra lösning på g vad gäller Scrambler 1100.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Du har rätt för man kan inte sätta Biltemas stöd längst bak vid hjulaxeln för då går det inte dra ut hjulaxeln.
Biltemas gummiplattor sitter ju lite nersänkta. Som ett L.
Jag satte alltid Biltemas stöd framför hjulaxeln på Sprint RS. Men Sprint RS har ju rak sving, Scramblers lutar uppåt......:huvet
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top