ECU och förgasarhoj...

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej!
Har en Kawasaki ZX6R 1998 som jag rejsar i CLassic racing. Tänkte ge den en duvning med portning och kanske kammar om jag hittar några. Och då man vill ha MYCKET effekt så lurar jag på ECU:n. Kan man trimma den?

Minns att polaren/konkurrenten Thomas Grandell hittade MASSOR av pållar när han trimmade en SRAD-Suzuki när han fick på en "race-ECU". Om man inte har en "race-ECU" kan man göra om en standard ECU till en "race-ECU"?

TJO!!!
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
ett dyna 2000 system är kanske vad du söker?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Med en del system kan du laborera med olika tändkurvor beroende på varvtal.
Dyna2000 som föreslås ovanför är väl ett sådant med gott rykte.
Du kan aldrig "mappa" så som man gör med insprutade hojar där du optimerar/lurar bränslesystemet.
Förgasarna får du få till med lågfart, mellanregister och fullgas med munstycken, shimsade nålar(om de inte är ställbara), luftfiltervarianter och trattar om du inte har vakuumfuggar.
Tajma? kammar funkar ju oavsett bränslesystem så kan du göra det så finns lite effekt att hämta utöver lyft och duration.
Lycka till!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Med en del system kan du laborera med olika tändkurvor beroende på varvtal.
Dyna2000 som föreslås ovanför är väl ett sådant med gott rykte.
Du kan aldrig "mappa" så som man gör med insprutade hojar där du optimerar/lurar bränslesystemet.
Förgasarna får du få till med lågfart, mellanregister och fullgas med munstycken, shimsade nålar(om de inte är ställbara), luftfiltervarianter och trattar om du inte har vakuumfuggar.
Tajma? kammar funkar ju oavsett bränslesystem så kan du göra det så finns lite effekt att hämta utöver lyft och duration.
Lycka till!

Japp, där är jag med. Vad är det man gör när man "flashar" ECU:n? Något jag är intresserad av?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om man vill ha vassare tändläge kan man flytta pickupspolen men då blir det statisk i hela registret.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Japp, där är jag med. Vad är det man gör när man "flashar" ECU:n? Något jag är intresserad av?

Nu cyklar jag på jävligt tunn is med en ko på pakethållaren, men, jag tror man slarvar lite med nomenklaturen ibland.
Alla "smarta" saker har någon form av flashminne, så även t ex en Dyna2000-enhet.
Om man då kopplar den till en dator och laddar in en tändkurva baserad på varvtal och andra egenskaper hos sin speciella motor så får man en optimerad tändkurva som svarar mot gaspådrag/varvtal.
Då har du programmerat om ditt flashminne i enheten, hence "flashat" den.

Hit me!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Fast man behöver nog inte jaga sig blå efter extra hästar med ändrad tändkurva. När det begav sig och jag bodde vid dynobänken kunde jag hitta två hästar vid varvtalet maximalt vridmoment från en motor med 130 hästar på slangen med lite tidigare tändning. Nackdelen med de nyfunna extrahästarna är att motorn kan bli lite känsligare för oktantalet. Som man säger, bättre sent än aldrig.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Fast man behöver nog inte jaga sig blå efter extra hästar med ändrad tändkurva. När det begav sig och jag bodde vid dynobänken kunde jag hitta två hästar vid varvtalet maximalt vridmoment från en motor med 130 hästar på slangen med lite tidigare tändning. Nackdelen med de nyfunna extrahästarna är att motorn kan bli lite känsligare för oktantalet. Som man säger, bättre sent än aldrig.

Så, ska man hitta pållar i en gammal ZX6R gör man det med portning, komp och vassare kammar. Och inte i ECU:n?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Så, ska man hitta pållar i en gammal ZX6R gör man det med portning, komp och vassare kammar. Och inte i ECU:n?

Det beror alldeles på hur man är lagd. Själv hatar jag numera att mecka med sönderkörda prylar, slitage är något man får leva med men brusta kolvbultar, tappade ventiler och brända kolvar är så jämra tradigt. Att köra är betydligt roligare än att slanta upp för trasiga saker. Det finns väl någon slags gyllene medelväg - men att hitta dit brukar också blir dyrt. Att vinna är ju kul men det finns bara så mycket plats för fåniga plastpokaler - de största åker nog snart till återvinningen. Vann man däremot $1,000,000 per tävling vore det ju en helt annan sak, då skulle någon annan få skruva! :)

Andra året efter det jag börjat tävla... kostnad, närmare $50,000 dvs jäkligt dyra pokaler. Mest pengar vinner oftast.
trophy99.jpg
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Med bästa möjliga bränsle kan du ju ha lite högre komp/tidigare tändning utan allt för stor risk och med racekammar och/eller lättat svänghjul/kolvar/stakar/ventilmekanism kanske du kan/vill/behöver varva lite mer än vad std ECU tillåter. Driftsäkerhet är ju bra men en racemotor behöver ju inte kunna gå 10 000 mil.

Hittade Grandell "massor" av effekt med ECU på en SRAD så var det nog hur som helst genom ökat maxvarv.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Hade inte de sista årsmodellerna av srad insprutning? Så det inte är den du jämför med.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vi hittade drygt 10 HP i en gammal 600 ninja bara genom att få till förgaseriet ordentligt vill minnas från 106-117hp på slangen och ett bättre jämnare register..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det ger givetvis betydligt mindre i effekt att bara justera tändningen på en förgasarcykel än att både justera tändning och bränsle på en sprutcykel. Men tänker man sig köra på racesoppa och är så snabb som du är så hade jag absolut kunnat tänka mig att gräva i tändningsträsket.

Några original kit-tändningar lär väl inte gå att uppbringa och original går inte att programmera om. Jag hade kollat med https://www.ignitech.cz/en/vyrobky vad de kan erbjuda. De har tillverkat tändning och sprut för raceåka länge så de kanske kan trolla fram något.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top