1981 suzuki gs 450 cafe racer startar inte.

folkan

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2020
Ort
Lomma
Hoj
1981 suzuki gs 450 cafe racer
Hej

Jag är en 19 årig kille från skåne som nyligen köpt en suzuki för billiga pengar. den harv startat och fungerat bra i ungefär en vecka efter köpet men då hände det...
Motorcykeln stod stilla i neutral och allt lät som det skulle innan den helt plötsligt slog av. jag hade kommit åt "lights" knappen samtidigt som jag därefter kom åt "run" knappen och efter att den dog väldigt plötsligt så ville den inte starta och inget händer när man vrider tändningen.

Någon som vet vad jag ska ta mig till eller har en aning om ett problem som bör åtgärdas?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Låter som att antingen en säkring gått eller en kabel som brunnit av. Antagligen säkringen. Kan var en del fullösningar på elen med ombyggda hojar så det ser inte alltid ut som i servicemanualen.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Du har inte kommit åt dödaren? Röd vippa på höger sida styret.

Det är väl den han menar med "Run"-knappen? Den ska man generellt sett låta bli, man stänger av med tändningsnyckeln.
Skulle vara kul att få veta hur det gått för Ts...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det är väl den han menar med "Run"-knappen? Den ska man generellt sett låta bli, man stänger av med tändningsnyckeln.
Skulle vara kul att få veta hur det gått för Ts...

Vad är meningen med vippan då? Som ett slags nödstopp kanske
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Vad är meningen med vippan då? Som ett slags nödstopp kanske
Förmodligen. Tror det har nåt att göra med att det ska finnas en stoppfunktion nära handen, som är lätt åtkomlig i en nödsituation.
Sen verkar det ju onödigt ändå att första stänga med dödarknappen när man ändå ska ta ur tändningsnycken. Det blir ett extra moment liksom.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Gräv ned liket hon e 40 år gammal och torr i kabelhärvor o gammal sunkig elektronik som kan ge upp vilken sekund som helst..
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Förmodligen. Tror det har nåt att göra med att det ska finnas en stoppfunktion nära handen, som är lätt åtkomlig i en nödsituation.
Sen verkar det ju onödigt ändå att första stänga med dödarknappen när man ändå ska ta ur tändningsnycken. Det blir ett extra moment liksom.
Jag har stängt av en tappad hoj som låg och rusade med fastklämd gasrulle med dödarknappen.
INTE jag, en liten Tysk som välte på en parkering i Italienska alperna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Gräv ned liket hon e 40 år gammal och torr i kabelhärvor o gammal sunkig elektronik som kan ge upp vilken sekund som helst..

Nog för att det är det mest rationella men jag misstänker att det knappast är vad du själv skulle ha gjort. :7peta

Jag vet att vore den min så skulle jag börja felsöka och innan jag själv vet ordet av så skulle det ha runnit iväg timmar för mer pengar än hojen är värd.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Förmodligen. Tror det har nåt att göra med att det ska finnas en stoppfunktion nära handen, som är lätt åtkomlig i en nödsituation.
Sen verkar det ju onödigt ändå att första stänga med dödarknappen när man ändå ska ta ur tändningsnycken. Det blir ett extra moment liksom.

Fast om man har ett nyckellöst system så är det bra att ha en dödarknapp.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Gräv ned liket hon e 40 år gammal och torr i kabelhärvor o gammal sunkig elektronik som kan ge upp vilken sekund som helst..
Men om man tycker det är kul med gamla hojar så är det ju ingen omöjlighet att dra lite nya kablar till det som inte fungerar. Elektroniken består mest av likriktare, regulator och tändspole, som i o f s kan vara svårt att hitta som reservdelar. Å andra sidan går detta sällan sönder. Min uppfattning är att det mest är förgasarna som ställer till det på gamla hojar.
Ts borde kolla säkringarna och därefter koppla förbi dödarknappen för att eliminera denna som felkälla.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nog för att det är det mest rationella men jag misstänker att det knappast är vad du själv skulle ha gjort. :7peta

Jag vet att vore den min så skulle jag börja felsöka och innan jag själv vet ordet av så skulle det ha runnit iväg timmar för mer pengar än hojen är värd.

Där satte du finger mitt i prick.. En ombyggd billigt inköpt hoj som e 40 år. Det är inte värt det mer än att möjligen lära sig något..
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Där satte du finger mitt i prick.. En ombyggd billigt inköpt hoj som e 40 år. Det är inte värt det mer än att möjligen lära sig något..

Fast mc-hobbyn är inte ekonomiskt försvarbar, då är det bättre att hålla på med aktier eller fastigheter. Mc är bara en förlust, men det är en kostnad man gärna tar. Glädjen att pula med något och få det att fungera kan inte mätas i pengar. Och som vi alla vet: "den som har pengar kvar när han dör har misslyckats".
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Det alternativet finns förstås inte på en hoj från -81.

Nej, jag menade förstås generellt.
Jag har hört det där om att det är bättre att döda hojen med nyckeln än med dödarknappen sedan jag var liten pojk, men jag har aldrig fått förklarat varför.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ge den till mig istället för att gräva ner den så kan jag göra nåt kul av den som kostar en massa pengar som inte alls är försvarbart på något sätt ekonomiskt;) Har redan gjort det en gång med en 81:a och är på planerar att göra nåt liknande med en 83:a, kommer aldrig att få igen pengarna men det har varit kul och ingen annan har nåt liknande.

Skämt å sido så jäkla komplicerat kan ju inte elsystemet vara på den hojen, tycker det borde vara hyfsat enkelt att felsöka om det inte är härjat allt för mycket. Min KLR är stendöd om man stannat med knappen på styret, kanske nån liknande koppling via relä på din hoj som gör den helt död? Vad är det för hoj så man kan kolla schema?

Men först av allt skulle jag kolla säkringarna.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fast mc-hobbyn är inte ekonomiskt försvarbar, då är det bättre att hålla på med aktier eller fastigheter. Mc är bara en förlust, men det är en kostnad man gärna tar. Glädjen att pula med något och få det att fungera kan inte mätas i pengar. Och som vi alla vet: "den som har pengar kvar när han dör har misslyckats".

Min mc hobby går plus! Men jag håller med om det där med glädjen till 100%
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nej, jag menade förstås generellt.
Jag har hört det där om att det är bättre att döda hojen med nyckeln än med dödarknappen sedan jag var liten pojk, men jag har aldrig fått förklarat varför.

Har också fått förklarat för mig att dödarknappen endast används i nödfall, att den ”kortsluter hela hojen” mm. utan någon närmare förklaring. Efter att ha studerat flera elscheman kan jag konstatera att inget på hojen kan gå sönder av att använda dödarknappen. Däremot finns såklart risken att man glömmer tändningen på och laddar ur batteriet men värre än så blir det inte.

Jag noterar även att TS inte återkopplar alls. Tror vi eldar för kråkorna.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag noterar även att TS inte återkopplar alls. Tror vi eldar för kråkorna.
Ja, han har ju inte varit inloggad sen han startade tråden. Antingen är det löst, och då struntar många i att återkoppla, eller så dök inte sporthoj upp i flödet och då försvann det ut i rymden...

Nåja, snart kanske man kan köpa en billig caféracer i Lomma :hihi
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top