Bygga elsystem.... är det svårt?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag köpte ett lik till racer i höstas, en Honda CBR600 -87. Trevlig hoj, med sving från en F3 får jag 160-däck, och med gaffel från en R6 får jag stabilitet. Funkar HELT ok.

Fast sista racet stannade den. Och gick, och stannade, och gick. Och stannade. Trodde på bränslebrist men det visade sig att jag inte har gnista. Och när jag igår kväll stod och mekade runt i det läskigt sönderklippta elsystemet så slutade även startmotorn snurra. Konstaterade att startmotorn snurrar om jag kortsluter vid startreläet, så det är något fel från startknapp till relä. Trött. För jag är lite okunnig. Så jag undrar...
- Finns det någon bra felsökningskurs för olika elproblem? Tips om hur man kan mäta sig fram och hitta felet?
- Är det svårt att bygga nytt elsystem? Och ta väck det gamla helt? Jag är egentligen bara intresserad av tändning, laddning, start och kill-switch. Vem tittar på varvräknare? Fast oljetryck skulle kanske vara bra...

Tacksam för svar!:tummenupp:tummenupp:tummenupp:):):)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vore väl enklast att köpa ett helt komplett begagnat om det finns några. Går väl att handla från UK till nyår utan extra avgifter. Ebay borde vara nyckeln.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hittade ett fint till 87an i usa för 500kr. Men de skickar nog inte. Sen hittade jag ett till i UK, okänt årtal så jag skickade en förfrågan.

Uppdat. Skickade även: ship to sweden? Gällande det amerikanska...
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Min enkla erfarenhet är att gamla elsystem där ett antal tidigare ägare varit där och kladdat är bara att slänga.
Att felsöka i ett sånt system tar längre tid än att dra ett nytt. En 87a har ett hyfsat enkelt elsystem utan en massa elektronik. Har gjort några elsystem till gamla engelska hojar. Brukar bli bättre än när dom lämnade fabriken.
Om du ber riktigt snällt, kanske jag kan fundera på hur det skulle se ut.
Varvräknare. Enligt han som rejsade min Norton på sextiotalet växlar man upp när det skramlar i ramen.

Edit: CMSNL har har en harness wire kvar till det facila priset 165 Euro.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det i USA var utan "cuts" och typ orört stod det. Synd han inte skickade.

Gällande det andra, visste inte säljaren årtal.

Jaja, det kommer fler.
Annars kanske låt Micke R hjälpa dig. Simplare dessa gamla system som sagt.
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Har du kollat mc-skrotar i Sverige ?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vore väl enklast att köpa ett helt komplett begagnat om det finns några.

Alltså.... Jag har ju en donatorhoj, en 90:a stående. Och den verkar oklippt, och det kan ju inte vara såååååå stor skillnad kan man tro. Båda heter ju CBR600F1.....
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Eftersom jag är nyfiken av mig, plockade jag hem en från nätet. Bara för att se hur Honda lyckats krångla till det.
Din är inte så värst gammal. Har ju en -72 Honda som sonen rejsar ibland. Gillar egentligen gammalt engelskt bättre.
Helst ska det vara en kabel från magneten till tändstiftet, och möjligen en sladd till en killbutton. Jäkligt svårt att koppla fel då. Såna där som det går fortare att byta ventilfjädrar på än att tanka.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Börja med att titta över hur illa det är.
Vanligast tror jag är att folk har pillat i ändarna på kabelstammar och ställt till det.
Så kolla kring batteriet o rensa allt som verkar ditpillat utan mening.
Nästa ställe är nog kring styrhuvud, där kan man hitta försök till USB-anslutning, extraljus, LED-blinkersmotstånd osv. Bort med skräpet.
En M-unit https://www.hojstyling.se/produkt/m...hRbJUfOWvkLhkS6MUHXXT9X2QiJnSxcRoCh4EQAvD_BwE är ju en populär lösning bland hojbyggare, har aldrig använt någon men skulle nog göra det ifall jag skulle dra nytt.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Bygg ett eget.
Att bygga ett elsystem till en räser borde inte vara speciellt svårt. Det är inte många kablar som behövs. Särskilt om du struntar i laddningssystemet och laddar batteriet mellan heaten.
Varvräknaren behöver väl bara tre kablar, plus, minus samt signal från spolen.
Med ett Shoraibatteri sparar du några kilo. Lite till utan generator. Shoraibatteriet laddas dessutom väldigt snabbt.
Skillnaden mellan ett Shorai på 670gram och ett standard på 4500gram.
Go for it :yoparty
batteri.jpg
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Jag har bara byggt elsystem till gathojar med GSX1100 motorer. Det är ganska mycket mer som ska med då. Jag kunde intet om fordonsel men det gick bra.
En bild från en Nico Bakker.
el.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top