Hur viktigt med rätt moment vid åtdragning av drev?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Gav upp det där med momentnyckel när jag en gång höll på att tappa ett hjul och i samma veva drog i sönder ett hjullager. Var med en 3år gammal momentnyckel i 3000:- klassen som plötsligt klickade när den ville.

Ska man ha momentnyckel krävs det att man regelbundet kontrollerar att den fungerar som den ska.

En gång drog jag sönder pinnbultarna till bakdrevet. Stod i manualen att de fingängade m10 muttrarna skulle dras med 110Nm. Man slutar lätt att tänka själv när man enbart följer manualer.

Köpte en ny momentnyckel på biltema för 5år sen. Ligger fortfarande inplastad, blivit rädd för att använda den. :rodnar

Edit; sist jag delade en motor använde jag förstås en momentnyckel, som kontrollerades mot en annan innan arbetet. När det är många kritiska bultar i ett och samma bultförband som sen ska sitta dolt litar jag inte helt på min fingertoppskänsla ännu.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En gång drog jag sönder pinnbultarna till bakdrevet. Stod i manualen att de fingängade m10 muttrarna skulle dras med 110Nm. Man slutar lätt att tänka själv när man enbart följer manualer.

Det är dumt enbart följa manualen.
Dom är ju lika felfria som Microsoft Windows av naturliga skäl.
Alla gör fel ibland. Jag med.

Använd sunt förnuft. Själv kollar jag i triumphtobbe's tabell innan jag drar något. Är det rimligt ?
Finns det två uppgifter på ett moment drar jag med det lägre.

T.ex. Hi-Flo oljefilter är märkta 12 Nm,
i Suzuki manualen till GSX1300R står 20 Nm

Jag drar med 12Nm.
 

Bifogat

  • Moment20150718.pdf
    48.4 KB · Visningar: 43
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Väldans vad det kastas paj här inne. Nästan så det är läge att starta en oljetråd till....


Om tillverkaren inte anger några förutsättningar för momentet så är det TORR gänga. Nedan ses hur tex Ducati anger momentet i sin manual:
Screen Shot 2018-05-29 at 11_10_01.png
Samma sak hos KTM:
KTM torque.PNG

Står där inget är det torrt och rent. Står där något så följ instruktionen antingen smörja eller Loctite.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vad är detta? En hel bok om att byta ett par sketna drev. Rena gängor, känsla och lite loctite om det behövs.

Framdrevet lossar och drar jag loss med julas elmutterdragare varje gång, har aldrig hänt något åt vare sig det ena eller andra hållet. Men jag vet, det har talats om att det inte är bra för växellådan osv. Men det är ingen vespa.
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
3f710fe5e5fddd82f862de94605727f9.jpg


Bakaxelmuttern drar jag med originalverktygen, ringnyckel och en kort förlängning. Muttern är original och har hängt med drygt 10.000 mil. Ingen momentnyckel och inte har jag bytt mutter heller som någon orolig ducatiåkare frågade om. Drevmuttrarna har en låsning. Aldrig bytta. Dras på känn. Muttern till framdrevet drar jag på känn. Bytte framskiva pga en skivbromslåsincident. Då körde jag med loctite. Samma med bromsskiveskruvarna på Kawan efter att jag försinkat dom.
Senast jag använde momentnyckel var när jag drog toppen på en hoj. Där är det befogat. Gaffel, bromsok osv dras på känn. Funkar för mig.
Oljepluggen drog jag gängpaj på, en Honda 500, kan ha varit för 40 år sedan.

Just my två planbrickor.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top