Hur viktigt med rätt moment vid åtdragning av drev?

Anderscbr929

Medlem
Gick med
29 Sep 2019
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki z1000
Hej! Är det någon här som har koll på med hur viktigt och hur många nm fram och bakdrev ska dras med? Samt bakdrevet på navet?

På en Cbr 929 00a dvs!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bakdrevet ska dras med 54Nm, se här
https://www.cyclechaos.com/images/9/97/Honda_CBR929RR_Service_Manual.pdf
till det duger
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/momentnycklar/momentnyckel-2000016819
Tänk på att nålen inte får skrapa mot i spalten. Så jag har sågat bort den yttre delen av spalten.
eller
https://www.jula.se/catalog/verktyg...entnycklar/momentnyckelsats-19-110-nm-149002/
Tänk på att när det gäller moment UTANFÖR motorn är det alltid med fettfria / oljefria gängor.
Dvs rengjort med tex aceton om dom är oljiga av kedjesmörja.
Annars dra av momentet med 50% till 25% dvs 54Nm blir 27 till 40Nm med feta oljiga gängor.

Vad det gäller muttern som håller främre kedjedrevet så är enda uppgiften hålla drevet på plats.
Om det är som på mina hojar. Och muttern hålls på plats av en låsbricka som viks upp och håller muttern.
Så drar du med 25Nm duger det. Låsbrickan gör jobbet.
Jag kunde när jag bytte drivpaket på en hoj skruva av muttern med fingrarna. Muttern var helt lös.
Muttern hölls enbart av låsbrickan.
Annars står väl momentet någonstans i Manualen.

(På en bankörning tappades främre kedjedrev och mutter på en HD motor.
Jag hjälpte ägaren ta av kåpan över kedjedrevet. Kedjedrevet sattes på plats på axeln från växellådan.
Sedan tog HD ägaren och låste kedjedrevet på plats med två buntband på gängorna för muttern.
För muttern var försvunnen i gräset runt Gelleråsen.
Kedjedrevet hade han hittat.
Körde återstående pass på banan och sedan hem från Karlskoga till Karlstad med HDn.
Där främre kedjedrevet satt fast med buntband runt muttergängorna på växellådsaxeln.......)
 
Last edited:

Anderscbr929

Medlem
Gick med
29 Sep 2019
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki z1000
Tack så mycket för svaret!
Så du menar alltså att jag bör dra bakdrevet med 27nm? Ska man smörja in bult/mutter med lite 5-56 tex innan?
Varför är det så viktigt med rätt moment på bakdrevet? Är det inte samma sak där, dvs att det ska bara hållas på plats?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack så mycket för svaret!
Så du menar alltså att jag bör dra bakdrevet med 27nm? Ska man smörja in bult/mutter med lite 5-56 tex innan?
Varför är det så viktigt med rätt moment på bakdrevet? Är det inte samma sak där, dvs att det ska bara hållas på plats?

Nej.
Min åsikt är att man ska göra ren gängorna på skruv och mutter till bakdrevet på bästa möjliga sätt från fett och olja tex genom diskmedel, vatten borste avslutat med hushållspapper.
Eller bara med Aceton och hushållspapper.
Och sedan dra med 54Nm.

Kruxet är att många missar att för gängor utanför motorn ska gängorna i de flesta fall vara fria från fett och olja , man räknar med torra gängor.
för är gängorna fettiga oljiga glider muttern skruven mycket lättare och dragkraften i skruven blir mycket större. Än med torra gängor. Och då är det lätt dra sönder gängor.

Att jag skrev ut 27 - 40 Nm var bara för att visa vilket h-e man får om det inte är torra gängorna.
Vilket värde ska jag välja ?

Mer om detta i länkarna i #9 i denna tråden. Läs gärna hela tråden !
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?289981-Verktyg&p=6488047&highlight=#post6488047

Igen, jag rekommenderar torra gängor och momentnyckel med hylsa enligt ovan inlägg.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Så jävla noga är det inte , har aldrig någonsin dragit sånt med moment o än iallafall inte haft nåt som lossnat sen -94 (jag har tre olika momentnycklar så det hänger inte på det heller , klena motorskruv/bult däremot har jag fått helicoila när jag dragit till rätt moment)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Bara så ingen blir lurad, Ducati anger ALLA moment med fettad gänga och anliggningsyta även utanför motorn.
Så det Comeback skriver gäller möjligen för hans hoj men är inte allmängiltigt.
Kolla alltid i en manual för just din hoj. Moment är mycket mer än en siffra i boken.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Bara så ingen blir lurad, Ducati anger ALLA moment med fettad gänga och anliggningsyta även utanför motorn.
Så det Comeback skriver gäller möjligen för hans hoj men är inte allmängiltigt.
Kolla alltid i en manual för just din hoj. Moment är mycket mer än en siffra i boken.

Jag har också lyssnat på någon välrenommerad gängsnubbe som också sa att moment alltid anges inoljat. Pungt.
Inte lätt det här, jag smörjer bara halva muttern så man kommer någorlunda rätt oavsett vad som gäller.
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Jag har också lyssnat på någon välrenommerad gängsnubbe som också sa att moment alltid anges inoljat. Pungt.
Inte lätt det här, jag smörjer bara halva muttern så man kommer någorlunda rätt oavsett vad som gäller.

Du har helt rätt, de flesta tabeller avser anoljade gängor. Så TS ta inte comebacks inlägg som sanningar mycket egna idéer där som framgår i alla trådar han kommenterar. :hej
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så jävla noga är det inte , har aldrig någonsin dragit sånt med moment o än iallafall inte haft nåt som lossnat sen -94 (jag har tre olika momentnycklar så det hänger inte på det heller , klena motorskruv/bult däremot har jag fått helicoila när jag dragit till rätt moment)

Du illustrerar på utmärkt sätt SH. Aldrig tappat något däremot dragit sönder när du dragit till rätt moment.
En liten utmaning, vilka moment är fel i denna anvisning.
 

Bifogat

  • FelaktigaMomentGSX1300R-Framhjul.png
    FelaktigaMomentGSX1300R-Framhjul.png
    67.5 KB · Visningar: 68

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har också lyssnat på någon välrenommerad gängsnubbe som också sa att moment alltid anges inoljat. Pungt.
Inte lätt det här, jag smörjer bara halva muttern så man kommer någorlunda rätt oavsett vad som gäller.

Tydligt att han inte jobbade på GM eller VW.

Citat: Quote from GM Service Manual for 2002 Corvette, page 3-97:
"Notice: A torque wrench or J39544 must be used to ensure that wheel nuts are tightened to specification. Never use lubricants or penetrating fluids on wheel stud, nuts, or mounting surfaces, as this can raise the actual torque on the nut without a corresponding torque reading on the torque wrench. Wheel nuts, studs, and mounting surfaces must be clean and dry. Failure to follow these instructions could result in wheel, nut, and/or stud damage."

I also looked up the details in my VW Mk IV Jetta Service Manual. It states the following:
Warning- Only apply protection wax to center seat area of wheel. Avoid getting wax on mounting surfaces of wheel and brake rotor, brake pad contact surfaces of brake rotor, and threaded surfaces. Protection wax on brake pad contact surfaces can result in poor brake performance. Protection wax on threads will affect torque values. Slut citat

https://www.ffcars.com/threads/lug-bolts-and-nuts-–-torque-dry-oiled-or-anti-seize.284191/
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Jag är paranoid när det gäller gängor, livrädd för att dra sönder dom. Därför drar jag skatt. Om det står 40 Nm drar jag 36 eller 37.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Du illustrerar på utmärkt sätt SH. Aldrig tappat något däremot dragit sönder när du dragit till rätt moment.
En liten utmaning, vilka moment är fel i denna anvisning.

Övefallsbulten lär det väl vara för den känns brutalt med 100 nm , sunt förnuft kommer man långt med i skruvande så jag vet inte vad du är ute efter riktigt :va
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag har aldrig dragit enligt moment på någon av alla hojar jag haft, vare sig glidare, choppers, sporthojar eller crossar.
Aldrig har någonting lossnat när jag dragit åt på känn. Nja, en diod hoppade av Triumphen en gång och studsade ner i en vägbrunn. Men då var jag färsk och slarvig..och pinsamt röd i trynet när jag rullade fram några meter på en tyst hoj mitt i stan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Övefallsbulten lär det väl vara för den känns brutalt med 100 nm , sunt förnuft kommer man långt med i skruvande så jag vet inte vad du är ute efter riktigt :va

Du har rätt.

Alla moment är korrekta. Men felplacerade.

Så vad skall hjulaxeln 25mm dras med ?
Bromsokens M10or ?
Överfallsskruvarna ?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
100Nm

39Nm

25Nm,vad det nu har med ts bakdrev att göra?

Vad vinner man på den här quizen då?
Najtråd att binda fast oljepluggen med om man drar med max halva rekommenderade momentet?

Det är en bra ide att följa instruktionerna, det står tex 23 Nm för överfallsskruvarna, inte 25 Nm.

Det är en ännu bättre ide att alltid använda använda sunt förnuft som sundström skriver.
Tänka efter, är det som står i instruktionen rimligt ?

Läser jag på SH är det mycket vanligare med sönderdragna gängor, avdragna skruv än med tappade prylar.
Tycker jag, varför ?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top