REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Umeå
    Hoj
    Cbr 929 rr
    Inlägg
    26

    Hur viktigt med rätt moment vid åtdragning av drev?

    Hej! Är det någon här som har koll på med hur viktigt och hur många nm fram och bakdrev ska dras med? Samt bakdrevet på navet?

    På en Cbr 929 00a dvs!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 328
    Bakdrevet ska dras med 54Nm, se här
    https://www.cyclechaos.com/images/9/...ice_Manual.pdf
    till det duger
    https://www.biltema.se/verktyg/handv...kel-2000016819
    Tänk på att nålen inte får skrapa mot i spalten. Så jag har sågat bort den yttre delen av spalten.
    eller
    https://www.jula.se/catalog/verktyg-...110-nm-149002/
    Tänk på att när det gäller moment UTANFÖR motorn är det alltid med fettfria / oljefria gängor.
    Dvs rengjort med tex aceton om dom är oljiga av kedjesmörja.
    Annars dra av momentet med 50% till 25% dvs 54Nm blir 27 till 40Nm med feta oljiga gängor.

    Vad det gäller muttern som håller främre kedjedrevet så är enda uppgiften hålla drevet på plats.
    Om det är som på mina hojar. Och muttern hålls på plats av en låsbricka som viks upp och håller muttern.
    Så drar du med 25Nm duger det. Låsbrickan gör jobbet.
    Jag kunde när jag bytte drivpaket på en hoj skruva av muttern med fingrarna. Muttern var helt lös.
    Muttern hölls enbart av låsbrickan.
    Annars står väl momentet någonstans i Manualen.

    (På en bankörning tappades främre kedjedrev och mutter på en HD motor.
    Jag hjälpte ägaren ta av kåpan över kedjedrevet. Kedjedrevet sattes på plats på axeln från växellådan.
    Sedan tog HD ägaren och låste kedjedrevet på plats med två buntband på gängorna för muttern.
    För muttern var försvunnen i gräset runt Gelleråsen.
    Kedjedrevet hade han hittat.
    Körde återstående pass på banan och sedan hem från Karlskoga till Karlstad med HDn.
    Där främre kedjedrevet satt fast med buntband runt muttergängorna på växellådsaxeln.......)
    Senast redigerat av Comeback den 2020-09-23 klockan 09:11.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Umeå
    Hoj
    Cbr 929 rr
    Inlägg
    26
    Tack så mycket för svaret!
    Så du menar alltså att jag bör dra bakdrevet med 27nm? Ska man smörja in bult/mutter med lite 5-56 tex innan?
    Varför är det så viktigt med rätt moment på bakdrevet? Är det inte samma sak där, dvs att det ska bara hållas på plats?

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 328
    Citat Ursprungligen postat av Anderscbr929 Visa inlägg
    Tack så mycket för svaret!
    Så du menar alltså att jag bör dra bakdrevet med 27nm? Ska man smörja in bult/mutter med lite 5-56 tex innan?
    Varför är det så viktigt med rätt moment på bakdrevet? Är det inte samma sak där, dvs att det ska bara hållas på plats?
    Nej.
    Min åsikt är att man ska göra ren gängorna på skruv och mutter till bakdrevet på bästa möjliga sätt från fett och olja tex genom diskmedel, vatten borste avslutat med hushållspapper.
    Eller bara med Aceton och hushållspapper.
    Och sedan dra med 54Nm.

    Kruxet är att många missar att för gängor utanför motorn ska gängorna i de flesta fall vara fria från fett och olja , man räknar med torra gängor.
    för är gängorna fettiga oljiga glider muttern skruven mycket lättare och dragkraften i skruven blir mycket större. Än med torra gängor. Och då är det lätt dra sönder gängor.

    Att jag skrev ut 27 - 40 Nm var bara för att visa vilket h-e man får om det inte är torra gängorna.
    Vilket värde ska jag välja ?

    Mer om detta i länkarna i #9 i denna tråden. Läs gärna hela tråden !
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...t=#post6488047

    Igen, jag rekommenderar torra gängor och momentnyckel med hylsa enligt ovan inlägg.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  5. #5
    bara grusleksaker kvar sundströms avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    sunne
    Hoj
    XR 650R 690r/sm
    Inlägg
    922
    Så jävla noga är det inte , har aldrig någonsin dragit sånt med moment o än iallafall inte haft nåt som lossnat sen -94 (jag har tre olika momentnycklar så det hänger inte på det heller , klena motorskruv/bult däremot har jag fått helicoila när jag dragit till rätt moment)
    690r
    xr 650 -01
    gsxr 1000 -01såld
    xt 600k -93 såld
    r1 -00 skrotad av en 70+ i bil
    gsxr 750 -98 såld
    gsxr 750 -86 såld

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Ducati 900SSie 1998, Multi 1000S DS .06, Suzuki GSX1100EF -84
    Inlägg
    749
    Bara så ingen blir lurad, Ducati anger ALLA moment med fettad gänga och anliggningsyta även utanför motorn.
    Så det Comeback skriver gäller möjligen för hans hoj men är inte allmängiltigt.
    Kolla alltid i en manual för just din hoj. Moment är mycket mer än en siffra i boken.

  7. #7
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    3 342
    Citat Ursprungligen postat av gundj Visa inlägg
    Bara så ingen blir lurad, Ducati anger ALLA moment med fettad gänga och anliggningsyta även utanför motorn.
    Så det Comeback skriver gäller möjligen för hans hoj men är inte allmängiltigt.
    Kolla alltid i en manual för just din hoj. Moment är mycket mer än en siffra i boken.
    Jag har också lyssnat på någon välrenommerad gängsnubbe som också sa att moment alltid anges inoljat. Pungt.
    Inte lätt det här, jag smörjer bara halva muttern så man kommer någorlunda rätt oavsett vad som gäller.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  8. #8
    På två hjul hackes avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Umeå
    Hoj
    zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
    Inlägg
    152
    Citat Ursprungligen postat av MartinB Visa inlägg
    Jag har också lyssnat på någon välrenommerad gängsnubbe som också sa att moment alltid anges inoljat. Pungt.
    Inte lätt det här, jag smörjer bara halva muttern så man kommer någorlunda rätt oavsett vad som gäller.
    Du har helt rätt, de flesta tabeller avser anoljade gängor. Så TS ta inte comebacks inlägg som sanningar mycket egna idéer där som framgår i alla trådar han kommenterar.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 328
    Citat Ursprungligen postat av sundström Visa inlägg
    Så jävla noga är det inte , har aldrig någonsin dragit sånt med moment o än iallafall inte haft nåt som lossnat sen -94 (jag har tre olika momentnycklar så det hänger inte på det heller , klena motorskruv/bult däremot har jag fått helicoila när jag dragit till rätt moment)
    Du illustrerar på utmärkt sätt SH. Aldrig tappat något däremot dragit sönder när du dragit till rätt moment.
    En liten utmaning, vilka moment är fel i denna anvisning.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	FelaktigaMomentGSX1300R-Framhjul.png
Visningar:	63
Storlek:	67,5 KB
Id:	456388  
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 328
    Citat Ursprungligen postat av MartinB Visa inlägg
    Jag har också lyssnat på någon välrenommerad gängsnubbe som också sa att moment alltid anges inoljat. Pungt.
    Inte lätt det här, jag smörjer bara halva muttern så man kommer någorlunda rätt oavsett vad som gäller.
    Tydligt att han inte jobbade på GM eller VW.

    Citat: Quote from GM Service Manual for 2002 Corvette, page 3-97:
    "Notice: A torque wrench or J39544 must be used to ensure that wheel nuts are tightened to specification. Never use lubricants or penetrating fluids on wheel stud, nuts, or mounting surfaces, as this can raise the actual torque on the nut without a corresponding torque reading on the torque wrench. Wheel nuts, studs, and mounting surfaces must be clean and dry. Failure to follow these instructions could result in wheel, nut, and/or stud damage."

    I also looked up the details in my VW Mk IV Jetta Service Manual. It states the following:
    Warning- Only apply protection wax to center seat area of wheel. Avoid getting wax on mounting surfaces of wheel and brake rotor, brake pad contact surfaces of brake rotor, and threaded surfaces. Protection wax on brake pad contact surfaces can result in poor brake performance. Protection wax on threads will affect torque values. Slut citat

    https://www.ffcars.com/threads/lug-b...-seize.284191/
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  11. #11
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    12 114
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    En liten utmaning, vilka moment är fel i denna anvisning.
    Alla, man ska dra lagom! 10 kg på en M8 i aluminium är karaktärsdanande och förhoppningsvis bara en lektion i insatsgänga och slipper svetsa gaffelbenet.
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  12. #12
    dalis silads avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Mölndal
    Hoj
    1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750, Kawasaki VN 800
    Inlägg
    834
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Moment.JPG
Visningar:	43
Storlek:	45,2 KB
Id:	456389
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Moment 2.JPG
Visningar:	45
Storlek:	26,9 KB
Id:	456390

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    I Skogen
    Hoj
    XJ600S -99
    Inlägg
    360
    Jag är paranoid när det gäller gängor, livrädd för att dra sönder dom. Därför drar jag skatt. Om det står 40 Nm drar jag 36 eller 37.

  14. #14
    spiff
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skåne
    Hoj
    yzf 1000R och FZR1000
    Inlägg
    514
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Jag är paranoid när det gäller gängor, livrädd för att dra sönder dom. Därför drar jag skatt. Om det står 40 Nm drar jag 36 eller 37.
    Tänk om vi hade haft de skattesatserna i Sverige.

  15. #15
    bara grusleksaker kvar sundströms avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    sunne
    Hoj
    XR 650R 690r/sm
    Inlägg
    922
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Du illustrerar på utmärkt sätt SH. Aldrig tappat något däremot dragit sönder när du dragit till rätt moment.
    En liten utmaning, vilka moment är fel i denna anvisning.
    Övefallsbulten lär det väl vara för den känns brutalt med 100 nm , sunt förnuft kommer man långt med i skruvande så jag vet inte vad du är ute efter riktigt
    690r
    xr 650 -01
    gsxr 1000 -01såld
    xt 600k -93 såld
    r1 -00 skrotad av en 70+ i bil
    gsxr 750 -98 såld
    gsxr 750 -86 såld

  16. #16
    Medlem MickeZX7Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Kalmar
    Hoj
    ZX7, CBR929RR, GSX-R750
    Inlägg
    1 755
    Blogginlägg
    1
    Jag har aldrig dragit enligt moment på någon av alla hojar jag haft, vare sig glidare, choppers, sporthojar eller crossar.
    Aldrig har någonting lossnat när jag dragit åt på känn. Nja, en diod hoppade av Triumphen en gång och studsade ner i en vägbrunn. Men då var jag färsk och slarvig..och pinsamt röd i trynet när jag rullade fram några meter på en tyst hoj mitt i stan.
    If it has boobs or wheels, it´s gonna cost you..

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 328
    Citat Ursprungligen postat av sundström Visa inlägg
    Övefallsbulten lär det väl vara för den känns brutalt med 100 nm , sunt förnuft kommer man långt med i skruvande så jag vet inte vad du är ute efter riktigt
    Du har rätt.

    Alla moment är korrekta. Men felplacerade.

    Så vad skall hjulaxeln 25mm dras med ?
    Bromsokens M10or ?
    Överfallsskruvarna ?
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  18. #18
    Medlem Busabergs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Hoj
    Husqvarna TE300i
    Inlägg
    4 246
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Du har rätt.

    Alla moment är korrekta. Men felplacerade.

    Så vad skall hjulaxeln 25mm dras med ?
    100Nm

    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Bromsokens M10or ?
    39Nm

    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Överfallsskruvarna ?
    25Nm,vad det nu har med ts bakdrev att göra?

    Vad vinner man på den här quizen då?
    Najtråd att binda fast oljepluggen med om man drar med max halva rekommenderade momentet?
    Alpinestars knästöd säljes: https://www.sporthoj.com/annonser/id/8164

  19. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    7 328
    Citat Ursprungligen postat av Busaberg Visa inlägg
    100Nm

    39Nm

    25Nm,vad det nu har med ts bakdrev att göra?

    Vad vinner man på den här quizen då?
    Najtråd att binda fast oljepluggen med om man drar med max halva rekommenderade momentet?
    Det är en bra ide att följa instruktionerna, det står tex 23 Nm för överfallsskruvarna, inte 25 Nm.

    Det är en ännu bättre ide att alltid använda använda sunt förnuft som sundström skriver.
    Tänka efter, är det som står i instruktionen rimligt ?

    Läser jag på SH är det mycket vanligare med sönderdragna gängor, avdragna skruv än med tappade prylar.
    Tycker jag, varför ?
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales
    MotoGP 2020: 1. Quartararo 2. Marc Marques 3.Vinales

  20. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Umeå
    Hoj
    S1000R-15
    Inlägg
    242
    Tänka efter, vad är det för skit?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Det var nått sånt jag letade efter Så långt det går utan att behöva bära hojen. För jag räknar nog tyvärr inte med att kunna ta mig över finska [...]

Wiseguy
Vill du annonsera ovan? Klicka här