Bästa Alp-passen?

Zoiken

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2020
Ort
Kalmar
Hoj
Street Triple R
Hej,

Jag kommer nästa sommar, om det inte blir förbjudet pga Covid-19, att göra min första hojresa söderut genom Europa och vill köra så många vackra alppass som möjligt under 3-4 veckor.

Om du bara skulle göra en enda hojresa i livet söderut och köra vackra alppass, vilken rutt skulle du köra då? Om ni har GPS-filer så dela gärna dessa.

Tips på billiga boenden (ej camping) önskas också.

Sedan undrar jag om någon vet hur man får fram GPS-filen från följande rutt?

Mvh
Zoiken
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Tycker att dom passen med alltför snäva hårnålskurvor blir jobbiga i längden, bästa är när kurvorna är lite öppna så man får flyt på körningen.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Om du inte är rädd för lite grus:
Col du Parpaillon


Uppdatering:
Ett av de häftigaste jag kört.
Funkade bra med Honda NT700 Deauville, men då är jag inte rädd för grus och har kört även vintertid så kanske inte gäller alla.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
För smidig åtkomst till Grossglockner bor du i Zell am See, mysig stad. Och om du slår läger i Cortina, Canazei eller därikring så bor du mitt i Dolomiterna och har att göra i flera dar. Likadant om du väljer Andermatt i Schweiz, det tar flera dar att gasa igenom alla pass. Har inget bra boendetips för Stelvio, men jag tog en dagsutflykt från Sankt Anton.

Bo flera dar på samma ställe, så sparar du tid istf letande. :tummenupp
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Planera inte för mycket,
kör till Dolomiterna i Norra Italien, resten löser sig...

Det brukar inte vara problem att hitta boende,
Ta inte med för mycket packning.
Var flexibel och titta på väderprognoserna
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Vad är ett bra pass? Sägenomspunnet som Stelvio med massor av snäva hårnålar och tusentals turister, eller ett lite mindre dramatiskt och mindre berömt med nästan ingen trafik? Jag har kört de flesta kända passen och många som jag aldrig hört talas om. Fan vet vilket som var bäst? Väder, humör och trafik har stor inverkan på upplevelsen. Håller med Randonörd, kör bara in i lämpligt område, ställ naven på kurviga vägar i önskad riktning och njut.

Edit: Var inte rädd för att du skall missa något. I de här områdena stämmer verkligen devisen; "Om du missar en står dig tusen åter", typ.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vad är ett bra pass? Sägenomspunnet som Stelvio med massor av snäva hårnålar och tusentals turister, eller ett lite mindre dramatiskt och mindre berömt med nästan ingen trafik? Jag har kört de flesta kända passen och många som jag aldrig hört talas om. Fan vet vilket som var bäst? Väder, humör och trafik har stor inverkan på upplevelsen. Håller med Randonörd, kör bara in i lämpligt område, ställ naven på kurviga vägar i önskad riktning och njut.

Edit: Var inte rädd för att du skall missa något. I de här områdena stämmer verkligen devisen; "Om du missar en står dig tusen åter", typ.

Du skrev precis som jag tycker. Jag försöker undvika de mest kända vägarna inte kul att köra små trånga vägar fullt med allt från cyklister/husbilar/turistbussar och packat med folk på alla ställen man stannar.

Jag trivs bäst när hittar lagom stora vägar och helt utan trafik.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Håller med Hixman, Stelvio är inget annat än hårnålar och turister i överflöd. Finns så många härliga pass att köra som bjuder på mycket bättre upplevelser än Stelvio. Jag minns inte namnen på alla pass jag kört men t.ex Passo di Pennes är ett av dom som jag har positiva tankar om. Sen tycker jag inte du ska försöka köra så många pass som möjlig under din första resa söderut, utan ta det lite lugnt och njut av annat också än bara hojåkning. Kör lugnt och sansat. När du sen kommer hem igen så kan du fundera på resan du gjort och börja planera för nästa tur. Övning ger färdighet :)
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
jag håller inte alls med angående stelvio. Allt handlar om när man är där. Är man där i juli/augusti ja då får man helt enkelt skylla sig själv. Juni och sent i september är super.
Angående passen ska man inte bara stirra sig blind på dom stora kända. Finns mängder med okända vägar som är fantastiska. Området väster om Cortina dampezzo är fantastiskt på många vis. I italien kostar passen inget heller vilket är skönt. Undvik Schweiz om du gillar att gasa. Slovenien är en pärla man inte bör missa. Österrike är också guld, men nya regler angående förbud mot hojar på söndagar. (vill jag minnas att jag läst)
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Missförstå mig rätt. Jag gillar Stelvio och har kört det passet 4 gånger och från båda hållen. Det är mäktigt, högt och bitvis tekniskt. Men.... jag tycker inte att de berömda, mytomspunna passen är så mycket häftigare än många av de mer okända. Tycker inte att man ska stirra sig blind på de mest omtalade passen och styra upp sin rutt bara efter dem. Många av mina bästa upplevelser på hoj i alperna har varit i helt okända, nästan folktomma pass.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Missförstå mig rätt. Jag gillar Stelvio och har kört det passet 4 gånger och från båda hållen. Det är mäktigt, högt och bitvis tekniskt. Men.... jag tycker inte att de berömda, mytomspunna passen är så mycket häftigare än många av de mer okända. Tycker inte att man ska stirra sig blind på de mest omtalade passen och styra upp sin rutt bara efter dem. Många av mina bästa upplevelser på hoj i alperna har varit i helt okända, nästan folktomma pass.

-Sorry, mitt inlägg är helt och hållet min egen åsikt :tummenupp
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fan vad ni hugger på Stelvio…?

Det är något som skall göras, men absolut inget att centrera en resa kring.
Jag håller med Hixman - det finns mmaassoorr av andra pass som erbjuder så mycket mer.

Men Stelvio skall tas. Basta. Det är spektakulärt, och bra att ha med som referens.

Är det verkligen körning man är ute efter så skall man köra Alperna på natten.
I fool you not!

Ingen trafik, och den trafik som är ute så dags är lika galen som du själv. Du ser mötena runt hörnen genom deras strålkastarsken, och man kan rulla på bra mycket bättre än på dagen.
Dessutom: inga jobbiga scenarier som distraherar - det är du, en ändlös serie med kurvor och din hoj. Håll koll på var du skall tanka, bara...

Hårnålar är förövrigt apkul, om man nu tvingas köra på dagen.
In och böka bland kompisgäng som inte kan köra. Ta de tre första på yttern, och när de framför tappar spåret så skär man in och tar resten på innern. Merparten av de som lallar runt i bergen kan inte köra hoj för fem öre och är jävligt oberäkneliga.
Därför kör man uddapassen på dagen och sätter turistfällorna på kvällen. Man behöver ju hursomhelst ta sig förbi Stelvio för att komma till Umbrail… :D


Kolla här: Stelvio förste Augusti - helt dött!



...efter 20 på kvällen, alltså.

Bara att ta med sig hojen och köra hela vägen upp till Refugio Garibaldi - ingen trafik alls.

Skulle bara hänga flaggan och ta bilden för att claima poängen.



En stund senare står man på Passo San Marco - en kvart efter solnedgång, samtidigt som ett värsta sortens oväder drar in.



Diesel Sverige vet precis hur lite en sådan bild är värd...



@ TS

Alpineroads.com är nere sedan flera år, tyvärr. Där fanns utmärkta beskrivningar av de flesta pass i alperna, och beskrivningar över vilka som var lika bra att hoppa över.

Alpentourer har axlat manteln någorlunda, och går att läsa på en slags engelska...
https://www.alpentourer.com/alpine_passes/


Vill man läsa tryckt text så ger förlaget Denzel ut de bästa publikationerna för MC-körning i Alperna.

http://www.denzel-verlag.de/

Köp något som ser bra ut, försök hitta en region med pass som du tror du trivs med och boka ett hotell att utgå från för dagsturer.

Försök INTE täcka hela bergskedjan på en semester, larva inte runt i bergen med full packning.
Bo på ett ställe 3 - 4 dagar och beta av regionen innan du eventuellt drar vidare och upprättar ny basecamp.

Viktigt att du har kläder som pallar tryckande hetta upp mot 40 grader + hög luftfuktighet nere i dalarna, för att sedan gå ner under 10 och ibland under 5 grader uppe på de högsta passen.
Kär du med skydd i kläderna, så var medveten om att nästan allt skydd går förlorat när du börjar knäppa upp och dra ner huvuddragkedjan. Du måste ha kläder som är bekväma och hanterar temperaturerna med allt på plats.

Räkna också med att varje dal kan bjuda på unikt väder och att åskskurarna rullar in över bergskammarna med absolut ingen förvarning alls.

Detta sagt inte för att avskräcka, utan för att göra ditt insteg i alpvärlden så roligt som möjligt.


Eller - häng på en bra arrangör av gruppresor, om nu inte Corona 2.0 fuckar upp 2021 också.

http://www.alpenmarathon.com/

Just Alpenmarathon kan bli lite mastigt om man är ny i bergen, men SMC har andra, lugnare resor.

Välkommen att bli Bergtagen du med!
 
Last edited:

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Mitt råd är att bo i byn San Leonardi in Passeria - 1o mil söder o Innsbruck och göra dagsetapper då man når många pass via dagsturer från byn. Man anländer via Timmelsjoch ellef Jauffen Pass. Jag har bott i byn vid 4 tillfällen ...
:banana
 

Zoiken

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2020
Ort
Kalmar
Hoj
Street Triple R
Tusen tack rör alla svar. Ös på med mer tips och information om ni har.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Mitt råd är att bo i byn San Leonardi in Passeria - 1o mil söder o Innsbruck och göra dagsetapper då man når många pass via dagsturer från byn. Man anländer via Timmelsjoch ellef Jauffen Pass. Jag har bott i byn vid 4 tillfällen ...
:banana

Det är en favoritby, jäkligt fint! :fakta
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Har kört en del pass i Schweiz, Italien och Österrike. Tyvärr inte Frankrike än då det var det primära för detta årets resa men det sprack..
De mer "kända passen" i all ära men den som har överraskat mig mest är Klaussenpass i Schweiz..
Och det ligger dessutom ihop med Grimsel, Furka och Sustenpass så man kan svepa alla dessa i samma veva..... :tummenupp
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top